If I think about Rav Kook's writings - there is the Kovetz system - basically a blog
Then someone grouped blog entries into books by theme and tried to create a flow - but it is not a book rather an experience where after reading it you get a picture
So not to try to create a storyline from the blog, just a theme based system...
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
from bottom up at:
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
https://makoms.blogspot.com/2024/11/blog-post.html
הווית מקום - זהות
נושא שבת, מלכות, מלחמה, תהליכים לאומיים
=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
שפת המקום
=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
https://makoms.blogspot.com/2024/11/blog-post_6.html
נדרים ונזיר
זבחים, מנחות
=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
יצירת מקום
לשיטתי נראה לי שגבול היכולת היא מרכיב חיוני לצמיחת באדם. האדם בלי גבול זוכר, ואינו לומד.
נגביל את מחשבתנו ונעשה לה סייג שתעמוד אצל
So maybe the external feedback is not to create an outside system to self-reflect, but rather to create an ensemble of experts.
יוצא של כל גר לומד הלכות שונות. כמו ב RandomForest ונוצר קהילות של גרים עם תפיסה דומה של יהדות, ואולי יצירת הקהילה היא אחד מהיעדים
-- The idea that -- a closed system can learn - in this case by creating multiple subsystems internally
עו״ז היא כאשר אני רואה חכמת הטבע ללא אדם, או חכמה זרה לאדם. אבל כל זמן שאני מבין שאני, האדם, חלק מהמערכת זה עבודת ה׳.
ועוד נראה שבמקום להסתכל על מצוות שילוח הקן בפירוק משפחת הציפור, הפרעה לטבע העולם, התורה מצווה אותי לקחת חלק מעולם הטבע, לקחת את הבנים הביתה, לגדל אותם, להיות בית מאמץ, בית חם לאפרוחים.
וזה אפילו יותר חשוב מהבית הפרטי הקטן שלי, לפתוח את הלב להיות חלק מהבית הרחב יותר, עולם החי.
ואולי שלטון היא לא כפיה, והיא אינה תחת מרות בעל הבית, אלא היא מציאות בסקאלה מתאימה, האמירה שאין שלטון ביום המות אומרת שביום המות הסקאלות נפרצות, ואפילו הדבר הטבעי והבריא, שלטון, לא קיים, אבל לא משום שאינו הגון, כמו הרשע שמוצא את עצמו תחת מרות בעליו (רשעות) אלא משום שאין משלחת במלחמה - החיים חזקים
׳, אותו ואת בנו, אחדות אחרי הבדלה. אז לא הבריאה של הוולד מייצרת קשר בין אם לבנה, אלא הרוח אלהים.
בקרנו בכפר עזה אתמול, אני מתחיל להבין מה זה רוח העם
ההליכה בונה סיפור, מקשרת את ההולך והעולה לרגל בקשר חזק עם המציאות, עם האדמה, עם העם שפוגשים בדרך.
ללמוד מהפרדס כיצד להתנהל בעולם הזו, שאנו חיים בו כעת.
בגלל שפגשנו וראיינו פנים אל פנים, עכשיו אנחנו צריכים להבין כיצד להתנהל אחרי המפגש.
הקשה מכולם לטעמי היא כאב הבאה מאהבה, עודף אהבה כואב
אז נראה לי פשט, פדיון בכור היא טראומה, ויש בה ראית פנים, הולדת בכור היא טראומה, הבריאה החדשה, פוגש את האדם בכוח הראשית, ויש בה ראיית פנים.
החיבור בין הפרטים נוצר מתוך ראיה של התחתונים, בשפה משותפת, איש ואישה, אחרי החיבור עם העליון, אפשר לדבר על ׳זוג׳, שפה חדשה ומאירה.
יש זמן ומקום לעבודת בעל הקורבן, וזה גם נותן מרחב פעולה, אבל החידוש של חז״ל שמחשבה מביאה לידי פיגול, (לא שיטת רבי עקיבא), היא מדהימה, עבודה, שירות האחר, היא בעולם המחשבה. דווקא. ולא מעשה. זה חיבור שונה, שאני ואישתי חושבים אותה דבר, מבינים אחת את השני לעומק, מבלי לעשות, זה בא מתוך שירות, עבודה. לא תמיד המעשה מבטא את עומק החיבור אבל אין בזה איסור פיגול.
4. .... הסימן נותן קשר יחסי בין כל העופות...
מדד לשיפוט בין השיטות היא כמה בחירה חופשית ניתנת לאדם בכל מערכת
חירות ובחירה אינה חלק מתהליך המאפשר אחריות, שכר ועונש. הקב"ה מצווה אותנו לבחור לא משום שהוא רוצה להעניש אותנו.
אלא החירות היא בריאה חדשה, הבחירה היא הכלי שמשחרר את האנרגיה של החירות.
ממש חכם עדיף מנביא, שיש לו ראיה פנימית, ונביא הידיעה היא חיצונית כמו סימן
ואני רוצה ללמוד שהחכמה אצל רבי יוחנן אינו דבר שבא בכלי הריק, מתוך החיסרון שהאדם מייצר הקב״ה ממלא אותו בחכמה. אלא החוכמה האלוקית נברא מחדש באדם הרוחני החכם. החכם יודע כיצד לברוא חכמה.]
משחרב בית המקדש, הסקאלה הלאומית נאבדה, לכן נשאר ד׳ אמות האישיות להלכה.
הגמרא מבררת את היחס בין צורכי רבים לצורכי יחיד
ואולי פירושו, שחולין נבנה הכלל מרצון האדם, בשר תאווה,
כי ירחיב ה׳ גבולך ואמרת אוכל בשר כי תאווה נפשך לאכול בשר,
תרומה יש בה מימד חברתי, חוץ לאדם, כהן,
וקודשים נמדד בסקאלה של בית המקדש, מימד הלאומי
אולי בכל סוגיא, מישהו יציג את השתף של הסוגיא (׳גירסא׳, ׳סוגיא אזלא׳) וגם ציר מרכזי לדיון של הסוגיא.
הגדרה של חווית לימוד: כאשר מוסיפים נתונים, ובעצם מורידים את כמות האינפורמציה. למשל, תוספות מכניס סוגיא ממקום אחר, נראה שהוספת הנתונים עוזר, אבל בעצם היא מכריחה לימוד של הסוגיא הזרה, ולכן מורידה אינפורמציה
[אני חושב על היחס בין איסור כלאים לבין מצוות עבודה, מדוע הם באותה דרגה כדאי שנוכל להגיד עשה דוחה לא תעשה? נראה מסוף הסוגיא שדווקא מקום המקדש מתיר את איסור הכלאים ולא מצוות העבודה...]
[גם חושב על תפקיד הסיפור, שמעון הצדיק מקבל תפיסה אוניברסליט - מלך העולם רואה אותו, או בגדיו]
[עכשיו מובן, כיצד המשנה אומרת, והייתי מצפה לתיאור של פעולות, כמו ניסוך המים למטה, אלא כיצד והתשובה היא מלמד שחייב..., כלומר על ידי המשכת האור משבעה הימים לשמיני, נוצרת שמחה, על ידי כבוד יום טוב האחרון של חג כשאר כל ימות החג נוצרת ההלל והשמחה]
ראש השנה י״ח, רָצוּ מִתְעַנִּין, רָצוּ אֵין מִתְעַנִּין -- רב פפא says differently
אל תירא כי יעשיר איש כי ירבה כבוד ביתו...
עכשיו נראה לי ׳כבוד׳ כוונה לרוח הנשאר באדם אחר מותם, לכן לא במותו יקח הכל, הכבוד והרוח הנשאר אחר מותו מהווה נחמה
ומכאן ניתן ללמוד שמסירת עצמו אינה מסירה למוות, אלא מסירה למציאות שאיננה וודאית, חנניה מישאל ועזריה אכן חזרו בשלום אחרי שמסרו את עצמם מתוך בני ישראל.
בננו יוסף מלאכי גדליה. עבד בכל לבב את ה׳
אני מבקש מכם לכבד את הציבור, ולא לנהל בכוח תפילה במרחב ציבורי נגד פסיקת טובי העיר, תודה
הרתעה מול כבוד
מעניין
שאלה מעניינת - מימד וסקאלה -- לא ברור מיקומה
סקאלה - במצוות - עשה דוחה לא תעשה
אני חושב על ההבדל בין לבנות כלי שהכלי מותאם לתוכן הכלי (אשלגי) לבין לבנות כלי למרחב שלילי (הרמב״ם).
[עכשיו אחרי לימוד עם נועם, נראה לי יותר פשוט, חלום אומר שכל העולם בי, ואילו מציאות שם, מפנה אותי לעולם מחוצה לי]
רע וטוב
[הרב אומר שאין דרך לברוא עולם ללא מדרגות. ולכן נראה לי שהתשובה פה, נראה כהיפוך לשאלה, כלומר אם הרב באותה תודעה כמו בפתיחה הרב סותר את עצמו ונותן תשובה כפי שהוא בפתיחה אומר אינה הוגנת, לשיטתי אולי הרב עובר לעולמו של בן עזאי או בן זומה ואולי אפילו אלישע בן אבויה, ואילו בפתיחה הרב בשיטת רבי עקיבא]
-=-=-==-=מקומות
לא ברור לי אם הייתי מפרש ׳טוב ורע׳ כתוצר של יצירת מקום, אלא טוב ורע ושיפוט מייצרים מקום אבל אחר שהמקום נוצר הוא בגדר אמת ושקר. בכל זאת פה יש עיון בשפה של שמים וארץ ודיבור
עירובין צט ע״ב - ק׳ - תולה ארץ על בלימה - דירה שתשמישה לאויר
נראה שהשיחה באוני׳ תל אביב על זה
עליה בעץ. מול ירידה --
אכן שתי מצוות באותה דרגה
מתן דמים --
לשיטתי לאו שבכללות, לא תוסיף אינו דוחה לאו פרטי
אכילות פסח --
אמר רבא
אין עושה דוחה את לא תעשה שבמקדש
א] שנאמר ועצם לא תשברו בו
ר"ש בן מנסיא אומר אחד עצם שיש בו מוח ואחד עצם שאין בו מוח
אמאי ניתי עשה ולידחי את לא תעשה
אלא ב] אין עשה דוחה לא תעשה שבמקדש
מוכח לשיטתי - המקדש בסקאלה גבוהה יותר מאכילה פרטית - ולכן אין הקאה בין שתי המצוות
אישה הטוענת ששמע מעד, נישאת, והעד אינו יוכל לחזור בו. שבמערכת הכללית שערכיה ׳דרכיה דרכה נועם׳,...
אבל העד יכול לומר לא היו דברים בעולם, ומשום ערכי ׳מדבר שקר תרחק׳ נקבל את מאמר העד מול האישה. הערך הפרטי יותר בסקאלה הקטנה יותר קיימת מול הערך הכללי יותר של ׳דרכיה דרכי נועם׳ (וזה נראה נכון לשיטתי, שכאשר יש סתירה במעשה בין שתי ערכים בסקאלות שונות, הערך הפרטי יותר גובר)
שאי אפשאר לזיווג בין שתי פרטים במקומות/סקאלות שונות
כל נפש הוא עולם שלם לא מפני שהוא מוליד, אלא מפני שהוא נולד, שכל עולם פעל מתחילתו עד נקודה שו כדי שהוא יגיע.
לידה זה לא דבר פרטי אלא ציבורי
ולכן אין ׳סיבת המצוות׳, ולא ׳מטרת המצוות׳, אלא יהודי חיי את המצוות, ומתוך כך הוא נהיה אדם אחר, הדבק בבורא.
אני חושב קצת על הדיון הבוקר, נראה לי שהרב הציג נושאים/ערכים שונים בסקאלות שונות, לדוגמא אם נמדוד גודל קהילה, אולי קהילה גדולה יכולה לפסוק לגבי חֵלב אבל קהילה קטנה רק יכולה לדון לגבי צבע הסידור. ואני חושב שככל שגדל הקהילה הערכים הם יותר כללים, ולכן יותר מופשטים, קהילה גדולה מאוד יכולה לפסוק לגבי רעיונות מופשטות, כמו האם חשמל היא מלאכת דאורייתא בשבת, ודווקא קהילה קטנה יכולה לפסוק לגבי נושאים פרטנים, כמו האם הבשר הזה נחשב חֵלב. אלא שסמכותו של הקהילה הקטנה רק לגבי הקהילה הקטנה. ולכן היחס בין גודל הקהילה לסמכותה מתחלקת לשתי אופנים, אופן אחת היא הנושאים (גדולה מתעסקת בנושאים מופשטים) ואופן השניה היא סמכות הפסיקה (רק חלה על הקהילה)
ומזה אני למד שיש שתי זהויות העליון והתחתון, והגדרה של העליון משפיע על הגדרה של התחתון. וצריכים להגדיר בצורה חיצונית, על ידי יכולת לקבל אריח, על ידי צורה שונה, עיגול ולא מרובע, להפריד בין שתי הזהויות האלו, ואז אפשר *מבלי שהשפע ירד מאחת לשניה* להגדיר את הזהות של השני יחסית לראשונה.
אע״פ שהחפץ בערך אותה דבר הגדרת החפץ על ידי הציבור שמשמש בה אינה אותה דבר בכלל, יש ציבור אחר, סקאלה אחרת לחפץ
הדבר המדהים: המחיר שוק מגדיר את המחיר של אנשים, והתורה לוקחת את המחיר הזה לכפרת הנפש.
מדוע יש עירבוב בין הכפרה שהיא בין אדם למקום לבין המדד שנמדד על ידי מדדים של בין אדם לחברו
נראה לי, האחריות שלי תלוי בשליטה שלי (רשות)
השליטה שלי תלוי השליטה של אחרים
כלומר הסקאלה של הבעיה מגדירה את הגודל הצורך בשליטה וגודל האחריות
ההסבר הוא שבסקאלה של הפרט, אפשר לפסוק הלכה גבולית, ואחרי שנישאת המקרה היא מקרה פרטי
אני מקשיב ותוהה כיצד ישיבה דתי לאומי יכול לדבר על משיח מבלי להזכיר לאום, מדינה, תקומה
ונראה שחסר את התובנה שכסף מייצג עמדה של צורך הציבור ואם אני רוצה להשפיע על הציבור, לשרת אותם, אני חייב לעשות משהו שהציבור מודע לו, וצריך אותו, העובדה שמוכנים לשלם כסף עבור עבודה מעיד שאני משרת את הציבור.
גיטין ע״ה -- גירושין וצרכים משפחתיים
גיטין דף עה - תגל
מה אני לומד מי זה -- לפעמים יש התנהגות מקרב את המשפחה (לדוגמא חופש משפחתי, ארוחת שבת, ...) ולפעמים לא עלינו מדחיק את המשפחה (לדוגמא יציאה לעבודה, חופש פרטי, ...) לרשב״ג זה לא ממש משנה - משפחה יש לה תנועה לכל כיוון, הקשר המשפחתי הוא חזק
ונראה פשוט לרמב״ם שיש מצוות אהבת ה׳ ולדבק בו, ומצוות אלו מחייבות קשר בין הפרט לקב״ה. והקשר היא דו כיווני.
[זה נשמע כרב ושמואל באמת, רב רשות הרבים - הקהל מגדיר מה מותר, שמואל אם קיימת ניזק, חייב]
בשבת דברנו קצת על הסוגיא, האפשרות שהניזק משלם למזיק, ואני טענתי שהמזיק נמצא בתודעה של הכלל, ושם אין ממון, ואילו הניזק מכריח את המזיק לרדת לפרטים, ועל זה הוא משלם.
גם דברנו על שותפות, סיני העירה שמזכיר לה שנים שהולכים למסעדה ומשלמים חצי כל אחד, אע״פ שאחד בחר משהו יותר יקר מהשני, וכאשר השני לא מרגיש נעים עם זה, אזי השני מביא את התודעה לפרט.
יש הבדל בין כוונה לבין קבלת אחריות
אני יכול להיות מודע למעשים, ופועל בכוונה, מחשבה, אבל בלי קבלת אחריות
ואפשר ששמואל מחשיב גניבה כפגיעה חברתית, אילו זה היה מעשה פרטי בין הגונב לנגנב היה אפשר לדמות לנזיקין, ישלים החסר ובזה נגמר. אבל משום שגניבה פוגעת במימד החברתי, צריך בית דין, עדים, וגם לפעמים עונש כדי להסדיר חברה
דברים אחדים
(English and Hebrew - I also think an audio exists from a lecture in Bar Ilan -- גיטין מו ב)
האם הקורא בתורה והגיע זמן קרית שמע על ידי כוונה הוא נהפך לגדר אחר, לאינו קורא בתורה, ולכן יכול לקיים את המצווה, משום שהמצווה היא מצוות דיבור בין אדם לקב״ה, כמו דיבור בין אנשים
----
קדושת ראשית, תפילין ובכור, קדושה שאין לה הוויה בחמור, התנועה בין זכרון לאות
----
ונראה לי שצריכים לחלק בין יצירה ללידה, ובתוך לידה בין שני מרכיבים, פירות וגילוי.
פוגע בזהות שלו כמתענג - הצם בשבת
אם כן למדנו שקיימים שלושה חגים, י״ד מתחיל בחג ׳חגיגת י״ד׳ ממשיך עם חג הפסח (קורבן פסח) ומסתיים עם חג המצות. איסור מלאכה בי״ד בא מכוח שלושתם, מטעם חג המצות כמו כל ערבי חגים ושבתות, מטעם קורבן פסח מחצות, אבל מטעם חגיגת י״ד מתחילת היום.
[האמירה בפי רוב האנשים, כל יחיד יש לו מזל אישי, ולכן זה מובהק - איך האישה יודעת מה מזל האישי שלו או יותר נראה שמוות זה דבר כללי, והאישה ברורה לה שהוא ימות, אז הדבר הרג]
[נראה לי דיון על הגדרת חיים, קיימת איסור מאכלת אסורות של ׳אבר מן החי׳, וקיימת איסור מאכל של ׳נבלה׳, ומול זה קיימת טומאה של אוכל. האם בהמה בחייה היא בשר מהלכת? האם כאשר אבר ניתק היא אינה חלק מהחיי?]
[שחיטה היא פעולה שמחשיב את הבהמה לאוכל, ולכן אפילו טריפה העומדת למות, אינה נמדדת במושגים של טומאת נבלה, אלא לעולם של אוכל]
האם קבלת עול מלכות שמים היא אמירת ׳מלכות׳ ׳אלוקנו׳ או שם ׳ה׳ אחד׳
או אפשר לומר שפרי עץ יש לה שם פרי אדמה. כמו שפירש מהרם ׳ו חביב. ולכן שייך לברך ברכת האדמה על פרי שיש לו שתי שמות. ואין היררכיה. הפירוש השני טוב לי. שלשיטתי אי אפשר להשתמש בשפה בדרגה אחת להעביר מסר בדרגה שניה
[דבר שאינו מתקיים נמצא בעולם הבריאה, ודבר המתקיים בעולם המעשה, יש תועלת לדבר המתקיים, ולריש לקיש (ורבי יוחנן) כל מעשה האדם, אפילו עם חפץ המתקיים נמצא בעולם האיסורא (הבריאה), ולכן נראה לרבי יוחנן שיש חילוק בין האדם למעשיו, אבל לריש לקיש (סוג של רבי יוחנן בטהרתו) האדם וחפציו חיים ביחד בעולם נפרד מהעכו"ם]
[אומנדא של שכיב מרע ומסוכן, מה בא ללמדנו? אני רואה שהשפה ׳לא ידענא מאי אידון בה׳, מחזק את לימוד של אומדנא היא דין, היא כלי של בית דין ליצור מציאות, מול כתובה שהיא כלי של הכלה או הבעל ליצור משהו.
ונראה לי שלרבי אלעזר בן עזריה הכתובה היא כלי שיכנוע של הבעל ואילו לת״ק הכתובה היא ביטוי של זוגיות, חיבה, לשון הגמרא בהמשך]
[נראה לי, שתוספות העבירו את הסמכות מבית דין, רבנן, עונג שבת של השואל את השאלה, הלוקח, אלא הסמכות עוברת לפי תוספות לנשאל, ממי שאינו נאמן הופך להיות נאמן.]
ואולי פרק תשיעי מחדש את הזהות הזוגי של הבית, לא איש ואישה, אלא זוג ובגירושין הפרדת זוג, אבל לא כדי ליצור פרט וזהות אישית אלא יש פה פן של 'חלק' נפרדות, האיש נשארת נפרדת
שרבא לא מדבר על חווית ישיבה
Random Thoughts
ולכן השאלה היא האם בשר מתורבת ראוי למזבח? ונראה שבוודאי שלא, אין הבשר חלק ממעגל החיים, אין לה דם הנפש...
נראה לי, לקבל אמת מתהווה, חברתי, וצמצום היכולת שלי להשפיע...
ואולי הרעיון הוא שאילו של אברהם, המתין לו, והכפיפה של הקרן של האיל מעיד על כך שהוא תקוע וממתין. וכך חירות מגיע, הוא ממתין לנו. בעת שאנו נמצאים תחת השפעה של מעשה מטורף, לעקוד ולקרב את עבודת חיינו, כל מה שצריכים כדאי להיות חופשי, היא להסתכל לדבר שכבר ממתין לנו
מערכת מונחת שלומדת (supervised learning) מקבלת הנחיה בדרגה העליונה, אבל אם היא תקבל הנחיה בדרגה התוחתונה היא לא תלמד אלא תזכור (overfitting). אותה דבר אצלנו, עם החברה ינחה אותי לומר שצבע מסוים שייך לערך מסויימת אני לא אוכל ללמוד ולא תהיה לי בחירה.
English
A Place
communication is the core driver, energy source. Unlike R. Ashlag where it is flow of light or The Selfish Gene, rather Humanity has a need to communicate. This forces learning etc.
Hence at the core, love with God, requires man to revert to core communication....
Now I am thinking, that it helps to protect us from memorizing them
--- THIS needs to be translated ---
But I was thinking that creativity is a beautiful thing. ... Maybe beauty is that moment prior to the phase transition, the edge of the unknown, a quiet before the storm. When I have done everything I can do, I have reached the limits of my knowledge now I am waiting for the emergence of the new creation.
-- this needs to be translated to Hebrew as well
It should be possible to teach people to appreciate unsupervised learning. Measuring the model not the target result. Measure the information representation not the maximization of a function
Not sure the Gemara quoted at the end and Hebrew is connected to the topic
It is not that there is a continuous causative relationship that we fill in, rather there is a higher level semantic that project back onto the individual parts.
Now I am thinking how alcohol induces an inhibition of the cerebellum, and thus I would expect someone drunk to not be self-aware. This is manifest in the Halachot of שיכור כמו לוט, a drunk (very drunk) person has no Da'at.
[might be worth translating]
two possibilities, selfish gene/darwinian/fitness or communication
The problem is that one can not learn and modify directly from a Psak halacha, rather a new Halacha can only come through re-examining the primary sources.
Too Much Data Not Enough Information
https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2018/10/the-natural-scale-of-thing.html
https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2018/07/information-flow-in-complex-systems-how.html
https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2018/03/scale-dependent-truths-in-big-data.html
https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2017/07/autonomous-cars-trolleys-and-scale-of.html
Modeling in the simple world is understanding the parts
Modeling in the complex world is describing the whole
The sequence provides enough structure that learning is possible - without supervision. In addition, 'attention' provides a unique individual perspective -- my contribution to Human History.
How do I communicate the experience, if I say 'Tov' very simple. Religion gets watered down to good/bad instead of a learning experience
thoughts on evolution
I think I disagree with this definition of 'scalable' - I meant perhaps creative.
Random thoughts
Me to respect the natural hierarchy is good to cross hierarchical boundaries is bad
Levels: descriptive, explanatory, and ontological
Christian List
How Much Data Do You Need (Taleb)
For me the at the base of nature is a requirement for communication, for him domination or competence. For me efficient communication requires hierarchies, abstraction. Abstraction can happen in a top down or bottom up way, I have been arguing for a bottom up method of unsupervised abstractions.
8. The energy/information from outside the system enables the choice of path.
-- edit -- memorize and don't learn -- add Pardes Kfar Azza - 'since too many pieces that don't fit into the puzzle'
Because you always said Henini, I am here
-- NEEDS to be translated
Thinking that lack of REM sleep may be fatal, since human must learn!
....
A little spiritual I could say, man must make contact with God every three days at least, without which he dies.
This says that it is not language and the society it enables and the ability to abstract that enables language that is the differentiation. Rather that is the result
The difference starts from the security and enablement of forgetting. Outsourcing data storage.
Bad Data Science created a moment in time when the words had value.
2. Measure freedom (or measure censorship)
-- unsupervised learning is not goal oriented - it creates structure, structures can be mapped to each others and create meaning
note, that technically Entropy decreases and Information should decrease with the addition of binding energy, since the state of the parts are now linked, they have less freedom.
The flaw in the logic is that Entropy measured at the level of individual particles does decrease, however, the parts are now connected and at a new level they are emerging into a single whole. Thus, the Entropy and energy and Information needs to be normalized to the new whole.
Wondering how does Kanaot exist on the national level? I think it does not, it can only exist on the individual level. The individual may influence the national, a single person can change a nation
--- recently wrote on Hanuka and Kanaot - same idea
https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2025_01_02_archive.html
So a phase transition occurs when we add the binding energy, the first system sees a drop in Energy but the meaning that can be derived from by the second system increases, hence the Information transmitted is increased.