לקראת הנחלה של אמי מורתי, חיה שרה ציפורה בת החבר חיים הכהן, כ״ד אייר תשפ״א
מסכת חולין דנה בחיות, ׳זאת החיה אשר תאכלו׳, בפרק אלו טרפות, מצווה לאכול את חי (אחרי שחיטה) ואסור לאכול אבר מן החי, או את המת ׳בשר טרפה בשדה לא תאכלו׳. החיות המורכב בגוף ונפש, דמו בנפשו, ׳שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם׳ (בראשית), ויקרא: כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל הַמִּזְבֵּחַ לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי הַדָּם הוּא בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר:
[משחק מילים של ׳אדם׳ ׳דם׳, יותר חזק מ׳אדמה׳ שהאדם נברא מעפר ולא מאדמה...]
ולכן שחיטה המפרדת בין הבשר לדם היא פירוק החיות של החיה ובהמה, עצם הפירוק היא מקור הירידה למקום נמוך יותר, עולם הפירודא, וגוררת חיוב כפרה, לכפר לכפות ממש פשט המילים של כיסוי דם לחיה ועוף שדמן אינו עולה על המזבח. במקביל יש פירוק הבשר, מתנות כהונה, פרק העור ורוטב, השומר של פרי, הבשר הוא הפרי (הפרי אינו מקור החיות אלא התוצר, עולם המעשה, משפיע ומקבל) הוא מתפרק גם ומתחלק לחלקים שאינם נאכלים, וכפרתם דרך מתנות כהונה (השפעה לאחר, פרקים על הלחיים, גיזה...)
הנושא של פירוק החי, מתרחבת בפרקים של בהמה ביולדת, אם ובנה, אותו ואת בנו, ואפילו איסור בשר בחלב שורשו בגדי בחלב אמו, קשר משפחתי בין דורות, ופירוקה היא חיות מורחב של יחיד לכלל, למשפחה. ואולי שיא לדבר מתגשם בפרק האחרון, שילוח הקן, חיות מרחבית בזמן ומקום, בין משפחה, בין המושג אמהות לבין ילד, פרי.
קבוצת האם והאפרוחים, גם היא קבוצה שהרי היא נוגעת בהם, רובצת, והאדם המשלח את האם הרובצת מפרק את הקבוצה הזאת. וכמו שחיטה לבהמה ולפרט קיימת פירוק למשפחה.
סיום המסכת מדהימה, היא משווה בין מערכת ביתית משפחתית בין אישית (בדוגמא של הגמרא זוגיות המצורע ואישתו) לבין משפחה של החי בשדה, ציפור אפרוחים בקן. דברים דומים. ויש מצווה לפרק את הקבוצה, להשתתף בחיות, במעגל החיים, זאת החיה אשר תאכלו.
ואני לומד מסופו על תחילתו, שילוח הקן מביא את האדם המצווה לתוך הדיון, לא רק שהוא מפרק את קן, אלא הוא לוקח חלק מהחיות של השדה, המרחבי, האקולוגיה המרחבית, האדם הופך להיות חלק מהחי הרחב יותר. וגם תחילת המסכת, הפירוק של בשר ודם מביא את האדם המצווה לתוך מערכת הקיום, מעגל החיים, בין אדם לאדמה, בין אדם לדם, בין בשר לדם, בין גוף לנשמה.
-=-=
אנחנו לומדים עם הרב רפפורט תשובת הרב קוק ראי״ה, חסד ורחמים במשפט
נראה לי שכאשר אדם שוחט בהמה וחיה ועוף הוא מגדיר את הבדל הדרגה הקיימת. האדם בדרגה אחרת, במקום אחר, ויש מעבר פזה, בין החיים והחיות של האדם לבעלי חיים אחרים. אי לכך אין דרך לדבר על רחמים בדרגות שונות.
ככל שהכלל יותר גדול הדין יותר חזק, וזה פשוט מטעם הכפיה הבאה בסקאלות גדולת יותר. לכן הרב רפפורט חידש שיצירת תת קבוצות היא מלאכת הרחמים של המחוקק, ואז בכל תת קבוצה הדין פועל, אבל יחסית לדין החזק שהייתה בקבוצה גדולה היא נקראת רחמים
[ועכשיו ראיתי בספרו של הרב ברקוביץ פרק שני של חולין (סוף) ציטוט מהתומר דבורה, כיצד תבטא רחמים בשחיטה מהצוור, אז עדיף לא לשחוט...וזה נראה הפך המושג.]
וכן הדיון ברחמיו בעת שילוח הקן, גם שם ברור לי שרחמים היא לא הנושא, אלא הפוך.
[מפרק את הקן, פעולה של פקידה, זה מידת דין, זה הגדרת ה׳רע׳ פירוק כלל שמאוחד. אלא שמכיוון שהציפור שייך כעת לשתי קבוצות, קבוצות האדם בזמן ומקום (מקריות) וקבוצת הקן, ציפור ואפרוחים, אין זה נקרא רע אלא בחירת זהות...
זה מביא אותי לחשוב שהחיות המתבהר מפרק שילוח הקן היא חיות של אחדות בין זהויות, כלומר הציפור יש לו כמה זהויות, והיא דומה לחיה ולא לבהמה - יש דמיון לכיסוי דם במשנה, היא מזכיר ציפור דרור, שילוח הציפור של מצורע, חיות של זאת החיה אשר תאכל, ואינה קרבה על המזבח, חיות של חולין.]
והחידוש הגדול של מקריות המחייב את שילוח הקן, באה מתוך הכר בסקאלות, יש מקריות בסקאלה מסיומת ולכן זה הדין יחסית לדין הכללי שאינה מקרי היא רחמים.
המקריות מגדירה את הסקאלה!!
יש הרי אמירת פרשת בחוקתי, ׳אם תלכו איתי בקרי׳, איסור לחיות במקריות. ופה נראה שמקריאות מגדירים חיות?! אלא כאשר המקריות חוצה סקאלות, יש רע בזה.
לכן נראה שבשילוח הקן המקריות בסקאלי של האדם ההולך, ׳לפניך׳, פנים שלך לא של שמים, ׳בדרך׳ גם הציפור נמצאת איתך בדרך, האדם והציפור באותה סקאלה, בשדה, במרחב, ומקריות באותה סקאלה היא יוצרת קבוצה קטנה - יצירת הקבוצה ׳האדם והציפור כעת באותה מקום באותה זמן׳, היא רחמים, השליחה אינה רחמים, אלא יצירת הקבוצה.
=-=-
https://www.dropbox.com/s/5wnybrzb8ukvttn/%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95%20%D7%A0%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A6%D7%95%D7%AA%20%D7%99%20%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A8%20%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%90%20%D7%93%D7%99%D7%9F%20%D7%95%D7%A8%D7%97%D7%9E%D7%99%D7%9D%20%D7%94%D7%94%D7%95%D7%A4%D7%9B%D7%99%D7%9D%20%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9F.mp4?dl=0