Tuesday, November 1, 2022

נדרים - דף ז ע״ב - ח׳



מנודה אני לך וכו': 
אמר אביי 
מודה ר''ע לענין מלקות שאינו לוקה דאם כן ניתני ר' עקיבא מחמיר 

[אולי האמירה היא שקיימת מערכת של נידוי בית דין, ואין דרך ליחיד להתחבר אליה, צריך כוח החברה?  רק שבסוף דף ז׳ אומרים שתלמיד חכם אכן מנדה את עצמו לבד...האם תלמיד חכם הוא מחובר לחברה?]

אמר רב פפא 
בנדינא מינך דכולי עלמא לא פליגי דאסור 
משמתנא מינך לכולי עלמא שרי 
במאי פליגי
במנודה אני לך 
דרבי עקיבא סבר לישנא דנידויא הוא 
ורבנן סברי לישנא דמשמתנא הוא 

דף ז - ב
ופליגא דרב חסדא 
דההוא גברא דאמר משמתנא בנכסיה דבריה דרב ירמיה בר אבא 
אתא לקמיה דרב חסדא א''ל לית דחש לה להא דרבי עקיבא קסבר במשמתנא פליגי 

אמר רבי אילא אמר רב 
נדהו בפניו אין מתירין לו אלא בפניו 
נדהו שלא בפניו מתירין לו בין בפניו בין שלא בפניו 
אמר רב חנין אמר רב 
השומע הזכרת השם מפי חבירו צריך לנדותו ואם לא נידהו הוא עצמו יהא בנידוי 
שכל מקום שהזכרת השם מצויה שם עניות מצויה 
ועניות כמיתה שנאמר {שמות ד-יט} כי מתו כל האנשים 
ותניא כל מקום שנתנו חכמים עיניהם או מיתה או עוני 

אמר רבי אבא 
הוה קאימנא קמיה דרב הונא שמעה להך איתתא דאפקה הזכרת השם לבטלה שמתה 
ושרא לה לאלתר באפה ש''מ תלת 
ש''מ השומע הזכרת השם מפי חבירו צריך לנדותו 
וש''מ נידהו בפניו אין מתירין לו אלא בפניו
וש''מ אין בין נידוי להפרה ולא כלום 

א''ר גידל אמר רב 
תלמיד חכם מנדה לעצמו ומיפר לעצמו 
פשיטא מהו דתימא אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורין קמ''ל 
[זה נראה סותר את האמירה הראשונה שלי - תלמיד חכם שונה?]

היכי דמי כי הא דמר זוטרא חסידא כי מחייב בר בי רב שמתא 
משמית נפשיה ברישא והדר משמת בר בי רב 
וכי עייל לביתיה שרי לנפשיה והדר שרי ליה 

(דף ח - א)

ואמר רב גידל א''ר
מנין שנשבעין לקיים את המצוה 
שנאמר {תהילים קיט-קו} נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך 
והלא מושבע ועומד מהר סיני הוא 
אלא הא קמ''ל דשרי ליה לאיניש לזרוזי נפשיה 
ואמר רב גידל אמר רב 
האומר אשכים ואשנה פרק זה אשנה מסכתא זו נדר גדול נדר לאלהי ישראל 
והלא מושבע ועומד הוא ואין שבועה חלה על שבועה 
מאי קמ''ל דאפי' זרוזי בעלמא 
היינו דרב גידל קמייתא 
הא קמ''ל כיון דאי בעי פטר נפשיה בקרית שמע שחרית וערבית משום הכי חייל שבועה עליה 

א''ר גידל א''ר 
האומר לחבירו נשכים ונשנה פרק זה 
עליו להשכים שנאמר {יחזקאל ג-כב} ויאמר אלי (בן אדם) קום צא אל הבקעה ושם אדבר אותך ואצא אל הבקעה והנה שם כבוד ה' עומד 
[הקשר בין לימוד, תלמיד חכם, ונדר, לא ברור לי]

אמר רב יוסף 
נידוהו בחלום צריך י' בני אדם להתיר לו והוא 
דתנו הלכתא אבל מתנו ולא תנו לא 
ואי ליכא דתנו הלכתא אפילו מתנו ולא תנו 
ואי ליכא ליזיל וליתב אפרשת דרכים ויהיב שלמא לבי י' עד דמקלעי ליה עשרה דגמרי הלכתא 
[צריך תלמיד חכם - אולי מהמשך משום שתלמיד חכם נזהר מלהוציא שם שמים מפיו]

א''ל רבינא לרב אשי 
ידע מאן שמתיה מהו דלישרי ליה 
אמר ליה 
לשמותיה שויוה שליח למישרי ליה לא שויוה שליח 
אמר ליה רב אחא לרב אשי 
שמתיה ושרו ליה בחלמיה מאי 
א''ל 
כשם שאי אפשר לבר בלא תבן
כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים 

דף ח - ב

רבינא הוה לה נדרא לדביתהו אתא לקמיה דרב אשי א''ל 
בעל מהו שיעשה שליח לחרטת אשתו 
א''ל 
אי מכנפין אין אי לא לא 
ש''מ תלת 
ש''מ בעל נעשה שליח לחרטת אשתו 
וש''מ לא שרי למישרי נדרא באתרא דרביה 
וש''מ כי מכנפין שפיר דמי ושמתא אפי' באתרא דרביה ויחיד מומחה שרי שמתא 

א''ר שמעון בר זביד א''ר יצחק בר טבלא א''ר חייא אריכא דבי ר' אחא א''ר זירא א''ר אלעזר א''ר חנינא א''ר מיאשה משמיה דרבי יהודה בר אילעאי 
מאי דכתיב {מלאכי ג-כ} וזרחה לכם יראי שמי (שמש צדקה וגו') 
אלו בני אדם שהן יראין להוציא שם שמים לבטלה 

שמש צדקה ומרפא 
אמר אביי 
ש''מ חרגא דיומא מסי 
ופליגא דר''ש בן לקיש דאמר 
אין גיהנם לעולם הבא 
אלא הקב''ה מוציא חמה מנרתיקה צדיקים מתרפאין בה ורשעים נידונין בה 
שנאמר וזרחה לכם יראי שמי שמש וגו' 
ולא עוד אלא שמתעדנין בה 
שנאמר {מלאכי ג-כ} ויצאתם ופשתם כעגלי מרבק והרשעים נידונין בה 
שנא' {מלאכי ג-יט} הנה יום בא בוער כתנור וגו':


[יש באזכרת שם ה׳ ניסוי לגשם את הרוח, אבל לגשם דבר שלא ניתן לגישום, ולכן זה עומד בניגוד גמור לנדר (אע״פ שזה נראה דומה, הזכרת שם ה׳ גם נראה כמו נדר, מזרז את האדם, מחשיב את הדיבור)
ואולי זה הבעיה בנידוי, משמתנא מינך, יש ניסוי לגשם את היהדות, מי הוא יהודי, ומי שמנודה לא יהודי, וכפי ששמעתי מהרב ררפפורט לאחרונה, אין לנו דרך לענות על השאלה מי הוא יהודי

I just finished reading 'the many lives of stephen leeds, Brandon Sanderson' this idea came from there
]





מסכת נדרים דף ה׳



האומר לחבירו מודר אני וכו': 
אמר שמואל 
בכולן עד שיאמר שאני אוכל לך שאני טועם לך 
מיתיבי 
מודר אני ממך מופרשני ממך מרוחקני ממך ה''ז אסור 
שאני אוכל לך שאני טועם לך ה''ז אסור 
הכי קתני 
בד''א באומר שאני אוכל לך שאני טועם לך 
והתניא איפכא 
שאני אוכל לך שאני טועם לך אסור 
מודרני ממך ומופרשני ממך מרוחקני ממך ה''ז אסור 
תני הכי וכבר אמר מודרני 
אי הכי היינו רישא 
ועוד אסור אסור ל''ל למתני 

(דף ה - א)
אלא 
אמר שמואל 
טעמא דאמר שאני אוכל לך שאני טועם לך הוא דאסור וחבירו מותר
אבל אמר מודרני הימך לחודיה שניהן אסורין 
כי הא דאמר ר' יוסי בר' חנינא 
מודרני הימך שניהן אסורין 

תנן 
הריני עליך חרם המודר אסור אבל מדיר לא 
כגון דפריש ואת עלי לא 
את עלי חרם הנודר אסור אבל מודר לא 
כגון דפריש ואנא עלך לא אבל סתמא מאי שניהן אסורים 
הא מדקתני סיפא הריני עליך ואת עלי שניהן אסורין 
הדין הוא דשניהם אסורין הא סתמא הוא אסור וחברו מותר 
אלא 
הכי אתמר דר' יוסי בר' חנינא 
מודר אני לך שניהם אסורין 
מודרני הימך הוא אסור וחברו מותר 
והא מתניתין דקתני הימך ואוקימנא למתניתין לשמואל 
בכולן עד שיאמר שאני טועם לך ושאני אוכל לך 
הוא דאסור וחברו מותר 
אבל במודרני הימך שניהם אסורין 
אלא 
מעיקרא דשמואל הכי איתמר 
טעמא דאמר שאני אוכל לך ושאני טועם לך הוא דאין הוא אסור אלא באכילה 
הא מודרני ממך אסור אפילו בהנאה 
אי הכי לימא שמואל הכי 
ואם לא אמר אלא שאני אוכל לך ושאני טועם לך אין אסור אלא באכילה 
אלא 
הכי איתמר 
טעמא דאמר שאני אוכל לך ושאני טועם לך הוא דאסור 
אבל אמר מודרני הימך לא משמע דאמר אסור 
מאי טעמא 
מודר אני ממך לא משתעינא בהדך משמע 
מופרשני ממך דלא עבידנא עמך משא ומתן משמע 
מרוחקני ממך דלא קאימנא בד' אמות דילך משמע

דף ה - ב

לימא קסבר שמואל ידים שאין מוכיחות לא הוויין ידים 
אין שמואל מוקים לה למתני' כר' יהודה 
דאמר ידים שאין מוכיחות לא הוויין ידים 
דתנן 
גופו של גט הרי את מותרת לכל אדם 
רבי יהודה אומר ודין דיהוי ליכי מינאי ספר תירוכין ואיגרת שבוקין 
אמאי דחיק שמואל לאוקומה למתני' כרבי יהודה לוקמה כרבנן אע''ג דאין ידים מוכיחות 
אמר רבא 
מתני' קשיתיה אמאי תאני שאני אוכל לך שאני טועם לך ליתני שאני אוכל שאני טועם 
ש''מ בעינן ידים מוכיחות 

איתמר ידים שאין מוכיחות 
אביי אמר הוויין ידים 
ורבא אמר לא הוויין ידים 
אמר רבא 
רבי אידי אסברה לי אמר קרא {במדבר ו-ב} נזיר להזיר לי''י מקיש ידות נזירות לנזירות מה נזירות בהפלאה אף ידות נזירות בהפלאה 
לימא בפלוגתא דר' יהודה ורבנן קמיפלגי 
דתנן גופו של גט הרי את מותרת לכל אדם 
ר' יהודה אומר ודין דיהוי ליכי מינאי ספר תירוכין וגט פטורין ואיגרת שבוקין 
אביי דאמר כרבנן 
ורבא דאמר כרבי יהודה 
אמר לך אביי 
אנא דאמרי אפי' לר' יהודה עד כאן לא קאמר רבי יהודה בעינן ידים מוכיחות 
אלא גבי גט דבעינן כריתות וליכא 
אבל בעלמא מי שמעת ליה 
ורבא אמר 
אנא דאמרי אפי' לרבנן ע''כ לא קאמרי רבנן דלא בעינן ידים מוכיחות אלא גבי גט
דאין אדם מגרש את אשת חבירו אבל בעלמא מי שמעת להו 


דף ו - א
מיתיבי 
הרי הוא עלי 
הרי זה [עלי] 
אסור מפני שהוא יד לקרבן 
טעמא דאמר עלי הוא דאסור אבל לא אמר עלי לא 
תיובתא דאביי 
אמר לך אביי טעמא דאמר עלי הוא דאסור 
אבל אמר הרי הוא ולא אמר עלי הרי הוא דהפקר הרי הוא דצדקה קאמר 
והא מפני שהוא יד לקרבן קתני 
אלא 
אימא טעמא דאמר עלי הוא אסור וחבירו מותר 
אבל אמר הרי הוא שניהן אסורין דדלמא הרי הוא הקדש קאמר 
מיתיבי 
הרי זו חטאת הרי זו אשם 
אע''פ שהוא חייב חטאת ואשם לא אמר כלום 
הרי זו חטאתי הרי זו אשמי אם היה מחויב דבריו קיימין 
תיובתא דאביי 
אמר לך אביי הא מני ר' יהודה היא 
והא אביי הוא דאמר אנא דאמרי אפילו לרבי יהודה 
הדר ביה 
אלא לימא רבא דאמר כרבי יהודה 
אמר לך רבא אנא דאמרי אפילו לרבנן 
עד כאן לא קאמרי רבנן דלא בעינן ידים מוכיחות אלא גבי גט דאין אדם מגרש את אשת חבירו 
אבל בעלמא בעינן ידים מוכיחות


דף ו - ב

בעי רב פפא יש יד לקידושין או לא 
היכי דמי אילימא דאמר לה לאשה הרי את מקודשת לי ואמר לחבירתה ואת נמי 
פשיטא היינו קידושין עצמן 
אלא כגון דאמר לה לאשה הרי את מקודשת לי ואמר לה לחבירתה ואת 
מי אמרינן ואת נמי אמר לה לחבירתה ותפסי בה קידושין לחבירתה 
או דלמא ואת חזאי אמר לה לחבירתה ולא תפסי בה קידושין בחבירתה 
ומי מיבעי ליה לרב פפא 
והא מדאמר ליה רב פפא לאביי 
מי סבר שמואל ידים שאין מוכיחות הויין ידים 
מכלל דסבירא ליה לרב פפא דיש יד לקידושין 
חדא מגו מאי דסבירא ליה לשמואל אמר ליה לאביי 

בעי רב פפא 
יש יד לפאה או אין יד לפאה 
היכי דמי אילימא דאמר הדין אוגיא ליהוי פאה והדין נמי 
ההיא פיאה מעלייתא היא 
כי קא מיבעיא ליה כגון דאמר והדין ולא אמר נמי 
מאי 
מכלל דכי אמר שדה כולה תיהוי פאה הויא פאה אין 
והתניא 
מנין שאם רוצה לעשות כל שדהו פאה עושה 
ת''ל {ויקרא יט-ט} פאת שדך מי אמרינן כיון דאיתקש לקרבנות 
מה קרבנות יש להם יד אף פאה יש לה יד 
או דלמא כי איתקש לבל תאחר הוא דאיתקש 
והיכא איתקש דתניא
{דברים כג-כב} מעמך זה לקט שכחה ופאה

דף ז - א
יש יד לצדקה או אין יד לצדקה 
היכי דמי אילימא דאמר הדין זוזא לצדקה והדין נמי 
ההוא צדקה עצמה היא 
אלא כגון דאמר הדין ולא אמר נמי 
מאי 
הדין נמי צדקה קאמר 
או דלמא [מאי] והדין (נמי) לנפקותא בעלמא קאמר ודבורא הוא דלא אסקיה 
מי אמרינן כיון דאיתקש לקרבנות דכתיב {דברים כג-כד} בפיך זו צדקה 
מה קרבנות יש להן יד אף צדקה יש לה יד 
או דלמא לבל תאחר הוא דאיתקש 

יש יד להפקר או דלמא אין יד להפקר 
היינו צדקה אם תמצא לומר קאמר 
אם תמצא לומר יש יד לצדקה דאין היקש למחצה הפקר מי אמרינן היינו צדקה 
או דלמא שאני צדקה דצדקה לא חזיא אלא לעניים אבל הפקר בין לעניים בין לעשירים 

בעי רבינא 
יש יד לבית הכסא או לא 
היכי דמי אילימא דאמר הדין ביתא ליהוי בית הכסא והדין נמי 
ההוא בית הכסא נמי הוה 
אלא כגון דאמר והדין ולא אמר נמי 
מאי 
הדין דאמר והדין נמי בית הכסא 
או דלמא מאי והדין לתשמישא בעלמא קאמר 
מכלל דפשיטא ליה לרבינא דיש זימון לבית הכסא 
והא מיבעיא ליה לרבינא 
הזמינו לבית הכסא מהו הזמינו לבית המרחץ מהו 
זימון מועיל או אין זימון מועיל 
רבינא חדא מגו חדא קמיבעיא ליה 
זימון מועיל או אין זימון מועיל 
את''ל יש זימון יש יד או אין יד תיבעי ליה:


[חשבתי הבוקר, אולי נדר דווקא מגשם את העולם, כלומר יש כל מיני רחשי לב, וכמו קורבנות הם נמצאים באוויר, ברוחו של אדם, ובמקום לקחת חפץ ולהקדיש על ידי נדר, במקום לנסות לקדש את החול, יש בנדר מאמץ לגשם את הרוח, לתת שם ומקום חיצוני לאדם לרחשי ליבו.

אם לא קיימת ׳יד׳, כלומר אם חייבים להגדיר את הקדשה במדיוק ולא קיימת יד, אז יחסית קשה לגשם את הרוח, קורבנות יש להם יד, וחסית קל לגשם אותם, יש תהליך ברור שמחבר בין רצון האדם להביא קורבן לרצונו, ומחבר את רצונו לדבר גשמי חיצוני לאדם, הבהמה.  אבל נדר פשוט, אין יד, ״ש''מ בעינן ידים מוכיחות״ לשמואל פשוט שנדר יחסית קשה, רבא כשיטת שמואל, שניהם עולם המעשה, מחפשים דיוק בדברים כדי ליצור זיקה חזקה בין הרוח לבין החומר.  ואילו אביי, כבר מחבר בין שניהם, יותר קל אפילו בנדר לחבר בין הרוח לחומר.]