Tuesday, February 22, 2022

חכם עדיף מנביא -- אורים ותומים -- סימן מול טביעת עין של חכם

אני חושב על האמירה חכם עדיף מנביא וגםהרב בניה ינאי:

https://www.youtube.com/watch?v=oOLl6lQW8kA

[דרך אגב, לא טביעת עין ולא סימן עזר ליעקב אבינו להכיר את אישתו]

טביעת עין של חכם במציאה, ראיה פנימית, שפה פנימית יותר שקשה לתקשר

ממש חכם עדיף מנביא, שיש לו ראיה פנימית, ונביא הידיעה היא חיצונית כמו סימן

בבא מציעא דף יט ע"א

ואני הנה - מינוי לעבודה

ואני הנה - מינוי לעבודה

נזכרתי בסיפרא, פרשת קורח, הנציב על הסיפרי, ׳אני הנני׳ בשמחה, כמו ׳אני הנני מביא את המבול׳, השמחה היא שהוכן בששת ימי הבריאה, וכן שבט לוי הוכן.  כאשר יש השלמת תוכנית הקב״ה יש שמחה -- (ואפשר ש׳אני הנה׳ דומה ל׳אני הנני׳...)

[עכשיו נראה לי לפי שיטת הרב רפפורט, החץ הסמיוטי, שקיימת חץ מימי הבריאה, שבט לוי היא רעיון, המשגה של משרתי ה׳, וכן הבכורות היו תחנה בתהליך]

בפרשת כי תשא ופרשת ויקהל, הכנה של חכמה, 

[בדיוק הקשבתי לדברי משה שרון, שמעתי, יהיב חכמה לחכמים, יש מימד כזה פה גם]

וַאֲנִ֞י הִנֵּ֧ה נָתַ֣תִּי אִתּ֗וֹ אֵ֣ת אהֳלִיאָ֞ב בֶּן־אֲחִֽיסָמָךְ֙ לְמַטֵּה־דָ֔ן 
וּבְלֵ֥ב כּל־חֲכַם־לֵ֖ב נָתַ֣תִּי חכְמָ֑ה וְעָשׂ֕וּ אֵ֖ת כּל־אֲשֶׁ֥ר צִוִּיתִֽךָ׃

ברכות נ״ה א:י״ד
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹתֵן חָכְמָה אֶלָּא לְמִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חָכְמָה, 
שֶׁנֶּאֱמַר: ״יָהֵב חכְמְתָא לְחַכִּימִין וּמַנְדְּעָא לְיָדְעֵי בִינָה״. 

שְׁמַע רַב תַּחְלִיפָא בַּר מַעְרְבָא וְאַמְרַהּ קַמֵּיהּ דְּרַבִּי אֲבָהוּ. 
אָמַר לֵיהּ: אַתּוּן מֵהָתָם מַתְנִיתוּ לַהּ, אֲנַן מֵהָכָא מַתְנִינַן לַהּ, 
דִּכְתִיב: ״וּבְלֵב כּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חכְמָה״.

מה המחלוקת?

ופרשת ויקהל

[הקב״ה בידו, ולכן צריך רחמים, או שהקב״ה ירחם עלינו, או שאנחנו נרחם על עצמנו, או שהקב״ה ברחמיו נתן לנו יכולת ליצור את העתיד, כך פירשתי ׳תפילה רחמים׳, שהקב״ה ברחמיו נתן לנו יכולת להתפלל לא שצריך רחמים שהקב״ה יקבל את תפליתנו]