מנהיג אחר בהמתו הוא מחמר ומנהיג לפני עדר מאפשר בחירה.
בעולם החרדי ההנהגה מגדירה גבולות, מפרידה בין הטוב לרע, ומבררת את הדרך אשר ילכו בה. הנהגה שאינה מתפרשת לשתי בחינות, היא הנהגה מאחור, ומיעודת לחומר שבאדם. הנהגה שאינה פותחת אפיקים חדשים אלא מוציאה מכלל האפשריות את אלו שאינם רצויות. כפיה. דעת תורה. מושגים נרדפים.
בעולם הציוני דתי, הרבנים נקראים מנהיגים, אבל אין הקהל פועל לפי אמירתם. זה נשמע תרתי דסתרי, כיצד אפשר לקבל הנהגה מבלי לקבל את הסמכות של המנהיג?
המנהיג הציוני פותח דלתות, ויוצר מרחבים חדשים, הוא מנהיג מקדימה. פורץ דרך למלך, רואה את הנולד ופותח אפשריות לפירושים. הנהגה שמביאה לידי בריאה חדשה, ובחירה חופשית בעדר שלו.
משה רבנו שמע את קול ה' מדבר מבין הכרובים, והסביר הרב יוסף דב סולוביצ'יק שהקול שיצא מהמזבח ושט לו מבין הקרובים. ואני כתבתי בעניותי לפרשת תרומה (נדמה לי) הבנתי בדבר הוא בדומה לפירושו של הרב אשלג בעליית מ"ן, והסברו של הרב א. מ. גוטלייב, שהתלמיד יוצר חיסרון ברבו על ידי שאלותיו, וכן הקהל יוצר את החיסרון והצורך לשמוע דבר ה'. כוחו של מנהיג תלוי בחיסרון שהקהל יוצר, והמזבח מעיד על רצון הקהל. אבל דבר ה' היורד כטל אמרותיו ומחייה כל נשמע למנהיג מבין הכרובים, מהקודש קודשים. ופי חכם חן, ויפה הדברים למי שאמרו.
חיבור בין המנהיג לבין העם מהווה אבן יסוד להנהגה רואיה, אולם התהליך של עליית מ"ן רק מסביר כיצד האמת האלוקי החד משמעי יורד, ואינו נותן מרחב לביטוי עצמי. אחרי ששמע משה את דבר ה' נגמר התהליך בסיפור הזה, ואין מקום לפרש את דבר ה' או לקהל להשפיע יותר.
הנהגה מלפנים, הנהגה שיוצרת אפשרית בעולם הבריאה, היא מתחילה במנהיג ולא בעם, ראיה חדשה, שפה חדשה, פותחת אפשריות לפני העם. העדר ההולך אחר רבו נחשף לעולמות חדשות, יכולת הפירוש הולך ומשתפאר עם שפה שמולידה סיפור ונתיבים חדשים. הדברים של אתמול כבר לא נראים דומים ובכל יום הם חדשים, היום הזה.
אתמול אבדנו מנהיג, הרב אהרון ליכטנשטיין, מנהיג מקדימה, מנהיג שחשף עולמות. וראוי להתבונן על ההנהגה של הציונות. מי ומי ההולכים.