On Wed, Jul 5, 2023, 13:30 David Guedalia <idavidg@gmail.com> wrote:
אשמח לנסות:
1. כיצד עלי להתנהג?
אשכנזי - מחפש תשובה סמכותית, כלומר יש תשובה נכונה לכל מציאות ואלי למצוא אותה, לשואל פוסק למצוא בספר
ספרדי - מתנהג בדרך שהתנהגתי בעבר
2. מה קורה כאשר אני פוגש מציאות חדשה?
אשכנזי - מפעיל כללי פסיקה, ספיקה לחומרה, שב ואל תעשה, וכדומה
ספרדי - פועל לפי הבנתי כעת
3. במקרה ומתברר שעשיתי טעות, כלומר מתחדש תובנה שמאיר את העבר וכעת אני הייתי פועל אחרת במציאות ההיא?
אשכנזי - צריך כפרה על עוון, היה תשובה נכונה ולא פעלתי לפיה
ספרדי - אין צורך בכפרה, פעם הבא אתנהג אחרת
1. כיצד עלי להתנהג?
אשכנזי - מחפש תשובה סמכותית, כלומר יש תשובה נכונה לכל מציאות ואלי למצוא אותה, לשואל פוסק למצוא בספר
ספרדי - מתנהג בדרך שהתנהגתי בעבר
2. מה קורה כאשר אני פוגש מציאות חדשה?
אשכנזי - מפעיל כללי פסיקה, ספיקה לחומרה, שב ואל תעשה, וכדומה
ספרדי - פועל לפי הבנתי כעת
3. במקרה ומתברר שעשיתי טעות, כלומר מתחדש תובנה שמאיר את העבר וכעת אני הייתי פועל אחרת במציאות ההיא?
אשכנזי - צריך כפרה על עוון, היה תשובה נכונה ולא פעלתי לפיה
ספרדי - אין צורך בכפרה, פעם הבא אתנהג אחרת
-=-=-
בוודאי, למשל מקלחת בשבת, אם חם לי, ואני לא מרגיש נוח, להבנתי אין בעיה להתקלח. אבל אני מבין שאחרים לא סוברים ככה.
כל דיני מוקצה, מאוד תלויים בתודעה שלי, וברור שלאחרים יש תודעה שונה. אם אני מרגיש שמפריע לי האי-סדר בכלים, אני מסדר אותם בשבת, ושוב יש אחרים שלא יעשו כך.
במיוחד בשבת, שמלאכת מחשבת אסרה התורה, יש המון גמישות של מחשבה אישית, מתעסק, דבר שלא מתכוון, מלאכה שלא צריכה לגופה, כולם בגדר הרגשה אישית, ואין להם הגדרה אוביקטיבית
כל הדוגמאות האלו אני רואה כהזדמנות ללמוד, על עצמי, כיצד אני באמת חווה את המציאות, ועל הבורא ונותן התורה, והמשיק ביניהם.
לאשכנזי, יש כללים אוביקטיבים שבתאוריה עונים על כל מצב, לא צריך ללמוד כמו שצריך להפעיל כללים
תשובה מאת. אלי:
אני אנסה לענות תשובה אחרת
אנחנו לא רואים ביהדות דת אלא לאום. ולימוד תורה והערכתה וקיום מצוות נתפסים עבורנו כערך לאומי ואנחנו שמחים עליו כאשר נעשה ברבים
בדיוק כמו שנשמח לשמוע על צעיר שהולך ליחידה מובחרת בצבא למרות שאנחנו מנסיבות חיים כאלה ואחרות שירתנו ביחידה רגילה
או כמו שאנחנו שמחים לראות מאחזים קמים ביהודה ושומרון ושומרים על הקרקע למרות שאנחנו לא מקימים מאחזים
או כמו שאנחנו שמחים שאנשים עוברים לנגב או לגליל למרות שאנחנו בעצמנו לא גרים
אני אנסה לענות תשובה אחרת
אנחנו לא רואים ביהדות דת אלא לאום. ולימוד תורה והערכתה וקיום מצוות נתפסים עבורנו כערך לאומי ואנחנו שמחים עליו כאשר נעשה ברבים
בדיוק כמו שנשמח לשמוע על צעיר שהולך ליחידה מובחרת בצבא למרות שאנחנו מנסיבות חיים כאלה ואחרות שירתנו ביחידה רגילה
או כמו שאנחנו שמחים לראות מאחזים קמים ביהודה ושומרון ושומרים על הקרקע למרות שאנחנו לא מקימים מאחזים
או כמו שאנחנו שמחים שאנשים עוברים לנגב או לגליל למרות שאנחנו בעצמנו לא גרים