Monday, September 16, 2024

שעיר המשתלח - זבחים קי״ג ע״ב

מתני׳
פרת חטאת ששרפה חוץ מגתה 
וכן שעיר המשתלח שהקריב בחוץ פטור 
שנאמר (ויקרא יז, ד) ואל פתח אהל מועד לא הביאו 
כל שאין ראוי לבא אל פתח אהל מועד אין חייבין עליו...

[פרת חטאת עבודתה שרפה (או שחיטה), אע״פ שלא מדובר בשחיטה, אני הייתי חושב שאיסור שחוטי חוץ לפי המקרא היא רק שחיטה והעלאה, וכן המשנה בפרק י״ג, אלא שאני למד מפרת חטאת שכל עבודה היא באיסור, כלומר קדושת מקום עבודה קיימת, או קדושת מקום ללא עבודה.  ושריפת פרת חטאת היא פגיעה בכבוד מקום המקדש או פגיעה במקום עבודה...] 

[ואפשר שהסבר המשך הגמרא, פרשת המבול, היא הסבר של מקום הטומאה בחוץ לארץ, המייצרת מקום ׳גתה׳, מקום קדוש בארץ על דרך השלילה]

שעיר המשתלח: 
ורמינהי 
(ויקרא יז, ד) או קרבן שומע אני אפילו קדשי בדק הבית שנקראו קרבן 
שנאמר (במדבר לא, נ) ונקרב את קרבן ה' 
ת"ל ואל פתח אהל מועד לא הביאו 
מי שראוי לבא באהל מועד 
יצאו קדשי בדק הבית שאינן ראוין 
אוציא את אלו שאינן ראוין 
ולא אוציא את שעיר המשתלח שהוא ראוי לבא אל פתח אהל מועד
ת"ל לה' להוציא שעיר המשתלח שאינו מיוחד לה' 
[הגמרא מקשה, מהברייתא שאמרה ׳שעיר המשלח ראוי לבא אל פתח אהל מועד׳]

לא קשיא 
כאן קודם הגרלה כאן לאחר הגרלה 
אחר הגרלה נמי האיכא וידוי 
[וידוי גם יש בה קדושת מקום עבודה, כמו שריפת פרת חטאת]
אלא 
אמר רב מני 
לא קשיא 
כאן קודם וידוי כאן לאחר וידוי: