Thursday, August 21, 2025

שורש האור שמתפשט או מתחדש

לשיטתי, האור המתפשט משורש נשמתו של האדם מתחבר ומתקשר לשאר הפרטים במציאות ליצור ולברוא תופעה חדשה,  האור היא רק פרט נוספת להתכללות.

לשיטת הרב אשלג האור מתפשט משורש נשמתו של האדם והאור מהווה הבריאה החדשה בתוך העולם.  הכלי נבנה לפניכן כדי למשוך את האור, אבל האור אולי מתלבש בתוך הכלי, אבל אין האור והכלי מתחברים לשאר הפרטים במציאות לברוא משהו חדש...

-=-=-

מעניין לראות פרק תדיר, כך התדיר מחברו קודם, זבחים, יש אין סוף רמות של קדושה, כל הקדוש מחברו קודם...

לשיטתי מובן, כל חיבור אל כלל גדול יותר מיצר מקום חדש גבוה יותר.  אבל לשיטה בריסקאית, לא מובן היה נראה שיש מספר קדושות...

-=-=-=

והנה דוגמא של תלמידי הרב קוק שאינם מבינים את דבריו

https://youtu.be/HILkXTtP30o?si=pjttEULifMhveXWU


בפיסקה המצוטט, 

תוכן הקדושה היא שיתרומם עי"ז האדם אל רוממות השלימות, לשום כל מגמתו לא צרכי עצמו כ"א כבודו ית' של אדון כל העולמים וקדושתו. והנה כל זמן שיחשוב האדם רק להשלים את עצמו, אפי' בשלימות רוחנית, אין זה בכלל קדושה. 

כי הקדושה היא ההתרוממות אל הטוב והישר מצד עצמו כמו שהשכל גוזר, ולשלימות עצמו התשוקה נמשכת ג"כ מצד אהבת עצמו, שאין צריך עמה שכל כ"א רגש טבעי נטוע בכל חי. 


הרב מדבר על קדושת מקום והרב בן חלמיש מדבר על קדושת מחיצות

-=-=-

בנושא אחר באותו נושא, קדושת הארץ לשיטתי היא תופעה מתהווה.  יפה לראות בספר קול בריסק דף תקי״ח הרב יוסף סולוביציק מסביר את התפקיד של האורים ותומים, מצד אחד מלך יוצר למלחמה ללא שאלת אורים ותומים, ומצד שני נראה שיש להם תפקיד חשוב.

עוד נראה שהאורים ותומים עונים על השאלה של ׳הצלחה׳ אבל אינם נותנים אישור ועצה שהמלחמה נכונה.

לכן נראה לי שהאורים ותומים הם חלק מתהליך הפוליטי והמרקטיאלי של המנהיג לשכנע את העם לצאת למלחמה.

כאשר העם מאמין שהמלחמה צודקת ואפשרית המלך מקבל תוקף של מלחמת רבים, וכיבוש הארץ מקדשת את האדמה.

ובאותה דרך הסיפור ההיסטורי, קדושת יהושע, הבטחת הארץ לאברהם ולאבות, וחזקתו של עזרא, כולם מהווים כלים לשכנע את העם שהמלחמה צודקת, הכיבוש החדש תקף, והארץ מתקדשת.