Tuesday, March 26, 2019

תפילין -- הוויות באמצע


עכשיו נראה לי ששתי פרשיות שמע, והיה הם תוצר של שפע אלוקי, ואילו שתי פרשיות קדש והיה הם תוצר של שפע אנושי (קדושת בכור באה מתוך לידה, בריאת האדם על ידי אדם!).  וכך יסודות האמונה בנויה על שתי הכוחות, האלוקי והאנושי, ושתיהם בבית אחד.  וכן מושג של אות, וברית, שותפות הבוראת ישות חדשה, וכאן השותופות היא בין כוח האלוקי לכוח האנושי.  גם מסומן על ידי שתי בתים, כוח מדמה (בראש) וכוח השכל הפועל (בזרוע), ברית בין שמים לארץ.  ומצוות הזכירה, הסיפור, היא מלמדת על קשר סיפורי בין שתי הכוחות, אין הם מנותקות.  ואולי זה כוונת אביי למטה, קיימת שתי קבוצות מאוחדות, ולא ד׳ פרשיות מופרדות בסדר מסוים.  יש שתי יסודות, פינים וחוץ,  יש אות אחד מבפנים ואות אחד מבחוץ, אות של שפע אלוקי (לי נשמע חיצונית לאדם) ואות של שפע אנושי (לי נשמע פנימית לאדם)

מנחות דף לד ע״ב

ת''ר 
לטטפת לטטפת לטוטפת הרי כאן ד' 
דברי רבי ישמעאל 
ר''ע אומר 
אינו צריך טט בכתפי שתים פת באפריקי שתים
[עכשיו שאני חושב על המחלוקת הזאת, נראה שרבי ישמעאל לומד מכלל הפסוקים, (וקצת קשה מה עושים עם הפסוק ׳לזכרון׳), כאילו קיימת רק שלושה פסוקים סך הכל.  ואילו רבי עקיבא לומד מתוכן פסוק א׳ או יותר, (ונראה פחות קשה הלימוד מזכרון)]


ת''ר 
יכול יכתבם על ד' עורות ויניחם בד' בתים בד' עורות 
ת''ל {שמות יג-ט} ולזכרון בין עיניך זכרון אחד אמרתי לך ולא ב' וג' זכרונות 
הא כיצד כותבן על ד' עורות ומניחן בד' בתים בעור אחד 
ואם כתבן בעור אחד והניחן בד' בתים יצא 
וצריך שיהא ריוח ביניהן 
דברי רבי 
וחכ''א 
אינו צריך 
ושוין שנותן חוט או משיחה בין כל אחת ואחת 
ואם אין חריצן ניכר פסולות

[אולי הכוונה ׳ואם כתבן בעור אחד והניחן בד' בתים יצא׳, כאילו כתב על אותו עור שממנה בנה את בתים, אין הפרש בין עור הכתיבה לעור הבתים, המבנה והתוכן אחת, זה זכרון אחת]


תנו רבנן
כיצד כותבן תפלה של יד כותבה על עור אחד
ואם כתבה בארבע עורות והניחה בבית אחד יצא
וצריך לדבק שנאמר {שמות יג-ט} והיה לך לאות על ידך
כשם שאות אחת מבחוץ כך אות אחת מבפנים
דברי ר' יהודה
ר' יוסי אומר אינו צריך
א''ר יוסי
ומודה לי ר' יהודה ברבי שאם אין לו תפילין של יד ויש לו שתי תפילין של ראש
שטולה עור על אחת מהן ומניחה

[שיטת רבי יהודה (שנראה לי אביי למטה יפנה אליה ׳ברייתא גוייתא׳) מבטא קושי בפסוק, קשה להבין כיצד תפילה של יד היא אות מבחוץ, ותפילה של ראש שאחרים רואים אותה היא דווקא  זכרון ולא אות.  אני רוצה להאמין שקיימת פעולה או נקודת זמן של הויה, ׳והיה לך׳.  שלושה פעמים כתוב ׳אות׳ ביד ו-׳טוטפות׳ בעינים, ואילו הפסוק הזה שלומד רבי יהודה ממנו דווקא מדבר על ׳אות׳ ביד ו׳זכרון׳ בראש. וזה מזכיר את הברייתא הקודמת, זכרון בין עיניך -- זכרון אחד, דברי רבי.  וגם ר׳ יוסי שאומר ׳מודה לי ר׳ יהודה ברבי׳ מחזיר אותנו לברייתא הקודמת.  ודווקא זכרון, התנועה לאחדות, ולא טוטפות מראים כמה דומה תפילה של ראש לתפילה של יד.]

מודה היינו פלוגתייהו
אמר רבא
מדבריו של ר' יוסי חזר בו ר' יהודה

[אני הייתי לומד שרבי יהודה סובר שאות אחת, היינו הבית, ולא המכתב, כלומר אם כתב על ארבע עורות ואין לו בית נפרד מהכתיבה, צריך לדבק את העורות כדי שיהיה בית אחת, אבל עם יש לו בית אחת, ובתוכה ד׳ קלפים כתובים, ברור שרבי יהודה יודה לרבי יוסי]

איני
והא שלח רב חנניה משמיה דר' יוחנן
תפלה של יד עושין אותה של ראש ושל ראש אין עושין אותה של יד
לפי שאין מורידין מקדושה חמור' לקדושה קלה
ל''ק הא בעתיקתא הא בחדתתא
ולמ''ד הזמנה מילתא היא
דאתני עלייהו מעיקרא

[אני לומד ש׳ארבע עורות׳ קדוש יותר מ׳עור אחד׳.  ורבא לומד ש׳דבק׳ -- ׳אות אחת׳ -- מגדירה את מימד הקדושה, כנראה לא עצם הקלף או העור, אלא רציפות הפרשיות (לא תוכן הפרשיות), לרבא ד׳ פרשיות רציפות חשוב.  ואני מצפה שאביי יחזיר את רבי יהודה שלא כרבי יוסי, שקיימת הבדל מהותי בין תפילה של ראש לשל יד]

ת''ר
כיצד סדרן
קדש לי והי' כי יביאך מימין שמע והי' אם שמוע משמאל
והתניא איפכא
אמר אביי
ל''ק כאן מימינו של קורא כאן מימינו של מניח והקורא קורא כסדרן:

[לאביי אני לומד שקיימות שתי רציפות, לא ארבע כרבא ורבי יוסי,  מצד אחד אביי נשמע כמו ר״ת ולא רש״י והרמב״ם, ורבא נשמע כמו הרמב״ם (והרמב״ם מביא את דינו של רבי יוסי כהוכחה לשיטתו, שהרי תפילה שלראש יכול לשמש לשל יד, ושל יד ברור הסדר), אלא שהרמב״ם גם מביא גירסה אחרת באביי שמפורש כשיטתו]

הגמרא דנה בשאלה של היחס בין תפלה של ראש לשל יד, מה ההבדל ביניהם?  האם יש הבדל בקדושה?  מדוע של ראש מחולקת לד׳ פרשיות נפרדות?

נראה שאביי מביא נקודת מבט של האחר, ומשום כך צריך לחלק לד׳ פרשיות.  ואילו תפלה של יד אינו בר ראיה לאחר, לא קוראים ממנה. וזה פשוט.

החילוק מאפשר סימטריה בין שתי הסוגיות, ספר שמות, קדש והיה, מול ספר דברים שמע והיה.  קדש ושמע, מול הוויות.

עוד מהמשך הגמרא, אביי סובר שאפשר להחליף את הסדר, כל זמן שנשאר סדר .... לא מבין.  אבל החידוש בהמשך שהשפה של הגמרא אחרת, רבא מחדש שפה, חיצוני רואות אור, ׳חזיא אוירא׳, האם אביי גם סובר שקיימת ראית אור?  או רק רבא?]

אמר רב חננאל אמר רב
החליף פרשיותיה פסולות 
אמר אביי 
לא אמרן אלא גוייתא לברייתא וברייתא לגוייתא 
אבל גוייתא לגוייתא וברייתא לברייתא לית לן בה 
א''ל רבא 
מאי שנא גוייתא לברייתא וברייתא לגוייתא דלא
דהך דבעי למיחזי אוירא לא קא חזייא והא דלא קא בעי למיחזי אוירא קא חזייא 
ברייתא לברייתא וגוייתא לגוייתא נמי
הך דבעיא למיחזי אוירא דימין קא חזיא אוירא דשמאל ודשמאל קא חזיא אוירא דימין 
אלא ל''ש

[אולי משמע מאביי שרק אכפת לו לשמור על כך שקיימות שתי קבוצות.  לא ברור בכלל משפת אביי מי זה גוייתא ומי זה ברייתא, ואילו לרבא ברור שמדובר על ימין ושמאל.  לאביי בעיית סדר הפרשיות היא בעיית סדר פרשיות פנימיות בכל זוג, אולי....]

[עכשיו נראה לי ברור, שאביי מחזיר את רבי יהודה מהברייתא, שם רבי יהודה אמר:
כשם שאות אחת מבחוץ כך אות אחת מבפנים
השפה של חוץ ופנים!
ורבי יהודה למד מהספוק בפרשת קדש, והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך,  נראה ששפה זו משווה בין תפילה של ראש לשל יד, ויש רצון לאחד את הבית ואת הכתב, ולא כמו הלימוד שתפילה של ראש נפרדת לד׳ כתבים, טוטפות.  אות וזכרון, בפרשת קדש....]











בכורות פרק ראשון -- יחס בין קדושת בכור לקדושת מעשר

בכורות פרק ראשון -- יחס בין קדושת בכור לקדושת מעשר
(דף יב-יג)

מדוע מצות תפילין כה קשורה למצות בכורות, ומדוע קדושת בכור קשורה לסיפור יציאת מצרים?  מה כפל הציווי, כפל האמירה ׳ויהיה כי יבאך׳, וחילוק לשתי פרשיות

סיפור יציאת מצרים היא העברה לפרי, לבכור, קדושת פרי מביאה ערך לפרי, מול קדושת רחם שמעריכה את המקור.

ועוד מעניין שהביטוי ׳זכר׳ מופיע בשתי מובנים, ׳זכור את היום הזה׳, ׳והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך׳ וגם ׳פטר שגר ... יהיה לך הזכרים׳, ׳כל פטר רחם הזכרים׳.

ועכשיו נראה לי קשר חזק בין הסיפור יציאת מצרים, וסיפור הבא מתוך אמהות, קשר בין דורות, בין אמא לאמא...

שמות פרק-יג
{א} וַיְדַבֵּר ה׳ אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: 
{ב} קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה לִי הוּא: 
{ג} וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם זָכוֹר אֶת הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים 
            כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיא ה׳ אֶתְכֶם מִזֶּה וְלֹא יֵאָכֵל חָמֵץ: 
{ד} הַיּוֹם אַתֶּם יֹצְאִים בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב: 
{ה} וְהָיָה כִי יְבִיאֲךָ ה׳ אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי 
אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ 
וְעָבַדְתָּ אֶת הָעֲבֹדָה הַזֹּאת בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה: 
{ו} שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי חַג לַה׳: 
{ז} מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ: 
{ח} וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה׳ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם:
{ט} וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה׳ בְּפִיךָ 
כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ ה׳ מִמִּצְרָיִם: 
{י} וְשָׁמַרְתָּ אֶת הַחֻקָּה הַזֹּאת לְמוֹעֲדָהּ מִיָּמִים יָמִימָה: 
(פ) 
{יא} וְהָיָה כִּי יְבִאֲךָ ה׳ אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְךָ וְלַאֲבֹתֶיךָ וּנְתָנָהּ לָךְ: 
{יב} וְהַעֲבַרְתָּ כָל פֶּטֶר רֶחֶם לַה׳ וְכָל פֶּטֶר שֶׁגֶר בְּהֵמָה אֲשֶׁר יִהְיֶה לְךָ הַזְּכָרִים לַה׳: 
{יג} וְכָל פֶּטֶר חֲמֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ וְכֹל בְּכוֹר אָדָם בְּבָנֶיךָ תִּפְדֶּה: 
{יד} וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת 
וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה׳ מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: 
{טו} וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג ה׳ כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה 
עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַה׳ כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה: 
{טז} וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה׳ מִמִּצְרָיִם: 
(ססס)

[יש משהו הגיוני, מדה כנגד מדה, בכור מאפיין בריאה חדשה, קדושת הראשית, לעומת עריפת חמור, השחתה וקלקול (גם אני מרגיש שחמור מעולם העשיה, אינו מחדש אבל פועל), ואולי הדיון במשנה הבאה היא סביב היחס הזה, לרבי אליעזר יש קשר חזק בין פדיון חמור לפדיון הבן, ואילו חכמים רואים פדיון חמור כמתנות כהונה, ולא שייכים לפרשת קדושת בכור.  אבל מעניין שרבי אליעזר לומד מבמדבר....]

מתני'
  המפריש פדיון פטר חמור ומת
  רבי אליעזר אומר
      חייבין באחריותו כחמש סלעים של בן
  וחכ''א
      אין חייבין באחריותו כפדיון מעשר שני
  העיד רבי יהושע ורבי צדוק על פדיון פטר חמור שמת שאין כאן לכהן כלום

מת פטר חמור
ר''א אומר יקבר ומותר בהנאתו של טלה
וחכ''א א''צ להקבר וטלה לכהן:

גמ'
אמר רב יוסף
     מ''ט דר' אליעזר דכתיב {במדבר יח-טו} אך פדה תפדה וגו'
     מה בכור אדם חייב באחריותו אף בכור בהמה טמאה חייב באחריותו
א''ל אביי
אי מה בכור אדם מותר בהנאה אף בכור בהמה טמאה מותר
וכי תימא ה''נ
והתנן
     מת פטר חמור רבי אליעזר אומר יקבר
     מאי יקבר לאו דאסור בהנאה
לא יקבר כבכור אדם
אלא אדם בכור הוא דבעי קבורה פשוט לא בעי קבורה
ועוד תניא
      מודה ר' אליעזר בישראל שיש לו ספק פטר חמור בתוך ביתו
      שמפריש טלה עליו והוא שלו
אלא
אמר רבא
      אמר קרא אך פדה תפדה לפדייה הקשיתיו ולא לדבר אחר

תנן התם
    הערכין בשעתן ופדיון הבן אחר שלשים יום
    פדיון פטר חמור לאלתר ופדיון פטר חמור לאלתר
ורמינהי
    אין בערכין ובפדיון הבן ובנזירות ובפטר חמור פחות משלשים ומוסיפין עד עולם
אר''נ
    לומר שאם פדאו פדוי
מכלל דבנו אם פדאו אינו פדוי
והאיתמר
    הפודה את בנו בתוך ל' יום רב אמר בנו פדוי
לאו איתמר עלה
אמר רבא דכ''ע מעכשיו אין בנו פדוי
רב ששת אמר
     לומר שאינו עובר עליו
מתיב רמי בר חמא
     מצותו כל שלשים יום
     מכאן ואילך או פודהו או עורפו
מאי לאו מצוה לשהותו כל שלשים יום
לא מצוה לפדותו כל שלשים יום
אי הכי מכאן ואילך או פודהו או עובר עליו מיבעי ליה
אלא
אמר רבא
    לא קשיא הא רבי אליעזר דמקשי הא רבנן דלא מקשי: