{יח} וַיַּעַן בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֶל עַבְדֵי בָלָק
אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי ה׳ אֱלֹקי לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה אוֹ גְדוֹלָה:
{יט} וְעַתָּה שְׁבוּ נָא בָזֶה גַּם אַתֶּם הַלָּיְלָה וְאֵדְעָה מַה יֹּסֵף ה׳ דַּבֵּר עִמִּי:
{יב} וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל בָּלָק
הֲלֹא גַּם אֶל מַלְאָכֶיךָ אֲשֶׁר שָׁלַחְתָּ אֵלַי דִּבַּרְתִּי לֵאמֹר:
{יג} אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי ה׳ לַעֲשׂוֹת טוֹבָה אוֹ רָעָה מִלִּבִּי
אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה׳ אֹתוֹ אֲדַבֵּר:
מסכת בכורות דף כט - א
מתני'
הנוטל שכרו לדון דיניו בטילים
להעיד עדותיו בטילין
להזות ולקדש מימיו מי מערה אפרו אפר מקלה
אם היה כהן מטמאהו מתרומתו מאכילו ומשקו וסכו
ואם היה זקן מרכיבו על החמור ונותן לו שכרו כפועל:
גמ'
מנהני מילי
אמר רב יהודה אמר רב
דאמר קרא
{דברים ד-ה} ראה למדתי אתכם וגו' מה אני בחנם אף אתם בחנם
תניא נמי הכי
כאשר צוני ה' אלהי מה אני בחנם אף אתם בחנם
ומנין שאם לא מצא בחנם שילמד בשכר
תלמוד לומר
{משלי כג-כג} אמת קנה
ומנין שלא יאמר כשם שלמדתיה בשכר כך אלמדנה בשכר
תלמוד לומר אמת קנה ואל תמכור:
להזות ולקדש מימיו מי מערה אפרו אפר מקלה:
ורמינהו
המקדש במי חטאת באפר חטאת הרי זו מקודשת אע''פ שהוא ישראל
אמר אביי
לא קשיא כאן בשכר הבאה ומלוי כאן בשכר הזאה וקידוש
דיקא נמי דקתני הכא להזות ולקדש והתם קתני המקדש במי חטאת ובאפר חטאת
שמע מינה:
נראה לי שקשה לגמרא כיצד הלימוד של רב יהודה אמר רב מלמד על המקור של הדין במשנה, שהרי במשנה כתוב ׳דיניו בטילים׳, והברייתא מלמד אותנו, שתלמודו של אחד המקבל שכר אינו בטל, שהרי אם לא מצא בחינם ילמד בשכר, משמע שאע״פ שהמלמד מקבל בשכר אין תורתו בטלה.
ולכן המשנה ממשיכה עם הדין של הזאה וקידוש, ואביי פוטר לנו ומפריד בין שכר להכשר המצווה -- הבאה ומילוי, לבין שכר לעצם המצווה -- הזאה וקידוש. ומאביי אני לומד שדיין דינין בטלים משום שדומה הוא למקבל שכר עבור הזאה וקידוש, לעומת מלמד תורה שדומה למקבל שכר עבור הבאה ומילוי.
כלומר, מלמד תורה הוא רק מכשיר, מדוע, שהרי לימוד אינו באה בכוח, המלמד לא יכול להכריח את התלמיד ללמוד, הוא רק יכול להביא לפניו אפשרות שהוא ילמד, ללמוד מצריך שינוי פנימי המביא לידי חידוש, ולא רק זכרון עובדות ללא חידוש. ואילו דיין מחדש בפסקיו מציאות חדשה, וחידוש חייבת לבוא מתוך רצון המחדש.
וזה הייתה תשובתו של בלעם הרשע, היכולת של בלעם תלוי ביכולת חידוש שלו, ואם יתן לו ברק מלא ביתו, הוא יהיה כדיין המקבל שכר, ודיניו בטלין. ואולי אם בלק רק יכשיר את בלעם, יבנה מזבחות וכדומה ההשראה יבוא לבלעם ומתוך חידוש בלעם יפסוק דיניו ולא יהיו בטלים.