חג הפסח קבוע בזמן, לא רק שקיימת נקודת התחלה, יש גם זמן סיום, קורבן הפסח חייבת להאכל בלילה אחת. לעומתו קיימת חג המצות, המתחילה איפשהו ליד חג הפסח, קצת לפני כבר אסור לאכול חמץ אבל גם אסור לנו מצה, ויש מצוות אכילת מצה, אבל היא אינה תלויה בזמן כמו שהיא עומדת בפני עצמה. וגם מצוות אכילת מצות ממשיכה מעבר לחיוב אכילת מצה, חג המצות שבעת ימים, קיום מצוה לאכול מצה כל שבעה. מצוות אכילת מצה לא ממש נגמרת כמו שקיימת נקודת זמן שבו אפשר לאכול חמץ, יש מתיר, סיום החג השני, נקודת זמן שפועלת ומתירה חמץ, וכבר אכילת מצה הולכת ונעלמת. אפשר להמשיך לאכול מצה כל השנה, רק משום שאין איסור חמץ אין חשיבות לאכילת מצה.
מה מסמלת חג המצות?
לרב אשלג החמץ שיש בו שעור, תופח, והיא גורמת לאיסור בימי החג, מסמלת את היצר הרע, הרצון לקבל. היהודי מצווה בחג המצות להימנע מחמץ, מרצונו לקבל, ולהיות שפל רוח.
לרב קוק נראה לי המצה מסמלת את ה'אין זמן', התגאולה המתהווה. אין הגאולה גילוי נקודתי בזמן (תודותי לישי מבורך על ההארה הזו), אין הגאולה גילוי שאחריו הכל בהיר, כך היה מפרש הרב אשלג, ההארה של גילוי הממלא את הכלי, אלא גאולה היא התהוות שבאה מתוך הבקיע של האחדות. המצה שאנו אוכלין על שום שלא הספיק בצקם להחמיץ עד שנגלה עליהם מלך מלכי המלכים וגאלם, אין זמן ויש גאולה.
אולי אפשר להסביר שמדדת זמן מפרדת בין נקודה לנקודה, עולם הפירוד, מקום הגלות. ואילו לחיות ב'אין זמן', משחררת מהגלות, אין מדדים חיצונים מפרידים בין תופעות, אלא כל תופעוה שונה מתוך עצמותה. כאשר אנו ראוים וממלאים בתוכן את התופעה היא עומדת לעצמה, כרשות נבדלת. וכאשר אנו מחברים בין תופעות אנו בונים את הסיפור, אין הזמן מחבר אלא הבחירה שלנו. אנחנו לא צריכים לחכות לזמן לחבר בין דברים, חיבור חיצוני, אלא אנחנו חיים את הגילוי של הבחירה שלנו מיד כאשר אנו מחברים בין התופעות. אכילת מצה אין לה זמן, אלא היא שתופה זמן, שופעת זמן, ומתקשרת הכוח שלנו לכתוב את הסיפור שלנו ולא להשתעבד לסיפור של הזמן, מגיד בזמן שמצה ומרורים מונחים לפניו.
מה מסמלת חג המצות?
לרב אשלג החמץ שיש בו שעור, תופח, והיא גורמת לאיסור בימי החג, מסמלת את היצר הרע, הרצון לקבל. היהודי מצווה בחג המצות להימנע מחמץ, מרצונו לקבל, ולהיות שפל רוח.
לרב קוק נראה לי המצה מסמלת את ה'אין זמן', התגאולה המתהווה. אין הגאולה גילוי נקודתי בזמן (תודותי לישי מבורך על ההארה הזו), אין הגאולה גילוי שאחריו הכל בהיר, כך היה מפרש הרב אשלג, ההארה של גילוי הממלא את הכלי, אלא גאולה היא התהוות שבאה מתוך הבקיע של האחדות. המצה שאנו אוכלין על שום שלא הספיק בצקם להחמיץ עד שנגלה עליהם מלך מלכי המלכים וגאלם, אין זמן ויש גאולה.
אולי אפשר להסביר שמדדת זמן מפרדת בין נקודה לנקודה, עולם הפירוד, מקום הגלות. ואילו לחיות ב'אין זמן', משחררת מהגלות, אין מדדים חיצונים מפרידים בין תופעות, אלא כל תופעוה שונה מתוך עצמותה. כאשר אנו ראוים וממלאים בתוכן את התופעה היא עומדת לעצמה, כרשות נבדלת. וכאשר אנו מחברים בין תופעות אנו בונים את הסיפור, אין הזמן מחבר אלא הבחירה שלנו. אנחנו לא צריכים לחכות לזמן לחבר בין דברים, חיבור חיצוני, אלא אנחנו חיים את הגילוי של הבחירה שלנו מיד כאשר אנו מחברים בין התופעות. אכילת מצה אין לה זמן, אלא היא שתופה זמן, שופעת זמן, ומתקשרת הכוח שלנו לכתוב את הסיפור שלנו ולא להשתעבד לסיפור של הזמן, מגיד בזמן שמצה ומרורים מונחים לפניו.