ידיעה, בחירה וכפיה
אנו לומדים עם הרב רפפורוט סוגיות שונות בנושא כפיה, ועקרם סביב כפית בית דין לבעל לתת גט לאישתו, וכיצד אפשר לומר שנשאר בחירה בבעל ורצונו לתת גט כאשר הייתה כפיה.
והסברנו שהמערכת אינה שטוחה, אלא יש דרגות, מערכת עמוקה, ולכן יש נתק בין דרגות, וכפיה בדרגה עליונה אינה מפריעה לבחירה בדרגה נמוכה יותר. וחשבתי להסביר את זה במונחים של למידה.
נניח שקיימת ידיעה של צבע, כלומר קיימים חיישנים שמודדים צבע, הדאטא היא צבע, ואני רואה אדום, ירוק, כתום... אלו ידיעות, אין לי בחירה. אני יכול לא להסתכל, לסגור את העיינים אבל אין זה בחירה מעניינת לנו. (כמו כן הסביר הרב אפשר לעבור עבירה מידיעה, אסל אין זה מעניין).
אני לומד מהצבעים על סוגי פירות שונות, ואני עשה הפשטה שצבע כתום מיוחס לתפוזים, וצבע אדום לתפוחים. ההפשטה היא תוצר של הבחירה שלי.
אמנם יש פונקציה בכיוון דטרמנסטי מהשכבה התחתונה לעליונה. אבל יש אין סוף פונקציות כאלה. ואין מדד מרחק להסביר למה בחרת בפונקציה זו או אחרת.
אילו היה אפשר למדוד את המרחק בין שכבות / דרגות היה מקום להסביר מדוע הפונקציה הזאת היא חייבת להיבחר. אבל אין.
עכשיו מה קורה כאשר אני גר בחברה שמחשיבה תפוחים (הם טובים), נניח בגולן או צפון איטליה לעומת חברה שמחשיבה תפוזים כמו השרון או פלורדה (הם לא טובים). כאשר אני רואה צבע אדום אני מכליל לתפוח ולדבר ׳טוב׳. החברה כפה אלי את הערך ׳טוב׳ לבחירה שלי, אבל היא לא כפה אלי לומר שצבע אדום היא ׳טוב׳.
מערכת מונחת שלומדת (supervised learning) מקבלת הנחיה בדרגה העליונה, אבל אם היא תקבל הנחיה בדרגה התוחתונה היא לא תלמד אלא תזכור (overfitting). אותה דבר אצלנו, עם החברה ינחה אותי לומר שצבע מסוים שייך לערך מסויימת אני לא אוכל ללמוד ולא תהיה לי בחירה.
לכן שלושת השלבים נחוצים, ידיעה (data), בחירה (learning) וכפיה (classification)
ראה עוד:
https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2018/12/being-judgmental-is-necessary-for.html
https://data-information-meaning.blogspot.com/2021/01/155-multi-scale-defines-learning.html