אני בא מהכנס לזכרו של הרב פרופ׳ אליעזר ברקוביץ, ואני תוהה על אי-היכולת להסביר בצורה מבוררת את המושגים של תג״ל. הסיפורים היו טובים, האמירות חזקות, והרעיונות נמצאות בתווך.
נראה לי שחסר הבנה מספקת על מדוע תג״ל מצליח. מה היא התשתית שמביא לידי לימוד משמעותי? מה היא הגדרה מדוייקת של לימוד משמעותי? מה הם החיים שבו התורה מחייה?
הנה ניסוי להגדיר כמה מהדברים:
דרגה ראשונה
-----------------
1. חיי אדם -
-----------------
1. חיי אדם -
האדם נברא לברוא, הבחירה היא מעשה בריאה,החיים הם ביטוי של בחירה חופשית, חירות, ׳ובחרת בחיים׳.אדם הנשען על שתף הטבע ואינו בוחר את דרכו עלין נאמר: ׳מה יתרון האדם מהבהמה׳.
2. תורה -
הוראה שהקב״ה מורה, ׳ראה לימדתי כאשר ציוני ה׳,קיים מסר, תוכן שהקב״ה רוצה להעביר לכל אחד ואחד,׳אחת דיבר אלקוים שתים זו שמעתי׳
בריאה מקבלת משמעות כאשר היא מחוברת לדבר חיצוני לה,ניתנת שם מהווה חיבור בין הנברא לבין תפקוד חיצוני לנברא
דרגה שניה
--------------
א) להגדיל את החירות האישית -
--------------
א) להגדיל את החירות האישית -
הגדרת חפץ הלב, קריאה אישית לא ביקורתית, הקשבה לעצמך,בלי להיקבע להלכה או פירוש ראשונים,להתחבר לטקסט בצורה אישית, ׳תורה דיליה׳
ב) להציף את המסר האלוקי -
הגדלת האינפורמציה,יצירת קישוריות, ראיה כוללת והוליסטי,לא לפרק - דיקונסרטציה, אלא לחבר את כל הסוגיא,לא לקרוא שורה שורה, אלא קריאה של כל הסוגיאמקדימה לאחור מאחורה לקדימה, ׳אחור וקדם צרתני׳
ג) יצירת משמעות -
לחבר את המסר האלוקי העולה מהסוגיא עם תופעות, מקרים מהיום יום שלך,אפשרי בשלב ראשון לחבר לחפץ לב, אבל יותר נכון לחבר את המסר למשהו חיצוני,אולי פה התהוות הקבוצה נותנת מקום לחיבור של המסר לדבר חיצוני לי, ויצרת משמעות.
-- הרב צוריאל --
דרכי לימוד בתלמוד
חשיבה ושפה
.
דרכי חשיבה
1. מורכבות, "אלו ואלו", עקרונות ומושגים שונים ואפילו מנוגדים וסותרים - ושניהם תקפים, ודורשים ביטוי מעשי.חשיבה מסדר ראשון.2. ניהול מורכבות- הבחנה בין חשיבה בסדר ראשון, של מהות ועקרונות לבין חשיכה מסדר שני, הבחנות לוגיות או טכניות "סבירות" לתחום בין מרחב של ביטוי מעשי של עקרון אחד לבין ביטוי של עקרון שני.סוגיות פתיחה והמשכם ההלכתי
שפות לבטא מורכבות
3.מחלוקת
4. אוקימתא
5. תנועה: יחסיות בין נקודת המוצא לבין המסקנה. "סוגיה אזלא" היא דוגמה לכך
6. דוחק בעליל, גוזמא-דברים מקוממים ומעוררים התנגדות
שפות לדבר על שאלת ה"למה?" על משמעות
7. סוגיות פתיחה
8. מקרא בעיני חז"ל, כולל תורה וגם נביאים וכתובים
א. הפיכת לשון ל "שפה"
ב. המשגהג. הבחנה בין מושגיםד. השלכה
9. הלכה ואגדה
10. שזירה של נושאים שונים ומגוונים, מעברים בין נושאים שונים, קשר בין נושאים "רחוקים" במשנה ובתלמוד. זו דרך להסביר או ליצור מודל חשיבה בשביל הנושא העיקרי או להצביע על השלכות שלו.