אבל על החורבן בימינו
שאלה: האם לנוכח בנייתה והתעצמותה של ירושלים ולנוכח שיבת ציון והקמת מדינת ישראל, לא הגיעה העת לשקול מחדש האם צריך לצום על החורבן?
תשובה: כשאנחנו מתפללים לבניין ירושלים והמקדש אנחנו לא מתכוונים לבניין החיצוני. הבעיה היא לא רק שאין לנו פיזית בית מקדש. הצומות על החורבן מבטאים את החיסרון שקיים בעולם. תשעה באב הוא ביטוי לבית שבו עבודת ה' הייתה אחרת לחלוטין מהמדרגה שבה אנחנו נמצאים היום, וממילא גם אם אכן ב"ה ירושלים הולכת ונבנית, אך צריך להבין שלמרות כל הדברים הנפלאים שצומחים מול עינינו גם בהיבט הגשמי וגם בהיבט הרוחני, אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהשלמות.
יש מדרגה עליונה שאנחנו עדיין שואפים אליה. כשאנחנו צמים אנחנו מבטאים את זה שהמציאות עוד לא שלמה ובזכות זה שאנחנו צמים ומתכנסים פנימה, עוצרים את שטף החומרנות ואדם מתפלל על המציאות כפי שהיא צריכה להיות ולא רק כפי שהיא היום, זה מה שהולך ובונה את חומות ירושלים. אנחנו מתפללים עידן של בית המקדש שהוא עידן אחר בעולם, עידן שבו עבודת ה' היא לא חיצונית דתית, כלומר לא עבודת ה' שבה אדם כופה את עצמו מול הרצונות החומריים שלו בגלל רצון בשכר או חשש מעונש. זמן בית המקדש הוא ביטוי לזמן שבו יש אחדות בין העולם החיצוני לפנימי, 'לא ילמדו איש את רעהו לדעת את ה', כולם ידעו אותי'. כלומר שהמציאות שעליה אנחנו מתפללים היא מציאות שבה נחוש הזדהות טבעית עם המוסר, האמת, דברי הנבואה והתורה הקדושה והמצוות. זה עולם אחר שאנחנו אפילו לא מודעים אליו, אלא רק יודעים שצריכה להופיע מדרגה כזו. יש לנו עוד הרבה לאן לשאוף.'
בית המקדש הוא לא רק בית. המדרש אומר שכאשר נכנס מחריב המקדש לקודש הקודשים יצאה בת קול ואמרה 'קמח טחון טחנת, בית שרוף שרפת, כלומר שהקירות הם לא העניין. בית המקדש היה שרוף והרוס בליבותיהם של עם ישראל והקירות היו רק המעטפת החיצונית. הפסקת הצום תהיה לא כשתיבנה ירושלים רק בחיצוניות שלה, אלא שתיבנה ירושלים על כל המשמעות שלה.
[23:34, 7/27/2023] David Guedalia: ראש השנה י״ח
[23:34, 7/27/2023] David Guedalia: מַתְנִי׳ עַל שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים הַשְּׁלוּחִין יוֹצְאִין: עַל נִיסָן מִפְּנֵי הַפֶּסַח, עַל אָב מִפְּנֵי הַתַּעֲנִית, עַל אֱלוּל מִפְּנֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה, עַל תִּשְׁרֵי מִפְּנֵי תַּקָּנַת הַמּוֹעֲדוֹת, עַל כִּסְלֵיו מִפְּנֵי חֲנוּכָּה, וְעַל אֲדָר מִפְּנֵי הַפּוּרִים. וּכְשֶׁהָיָה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּים — יוֹצְאִין אַף עַל אִיָּיר מִפְּנֵי פֶּסַח קָטָן. גְּמָ׳ וְלִיפְּקוּ נָמֵי אַתַּמּוּז וְטֵבֵת!
י״ח ב
דְּאָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, מַאי דִּכְתִיב: ״כֹּה אָמַר ה׳ צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה״. קָרֵי לְהוּ ״צוֹם״, וְקָרֵי לְהוּ ״שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה״! בִּזְמַן שֶׁיֵּשׁ שָׁלוֹם — יִהְיוּ לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, אֵין שָׁלוֹם — צוֹם. אָמַר רַב פָּפָּא, הָכִי קָאָמַר: בִּזְמַן שֶׁיֵּשׁ שָׁלוֹם — יִהְיוּ לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, יֵשׁ שְׁמָד — צוֹם, אֵין שְׁמָד וְאֵין שָׁלוֹם — רָצוּ מִתְעַנִּין, רָצוּ אֵין מִתְעַנִּין. אִי הָכִי, תִּשְׁעָה בְּאָב נָמֵי? אָמַר רַב פָּפָּא: שָׁאנֵי תִּשְׁעָה בְּאָב, הוֹאִיל וְהוּכְפְּלוּ בּוֹ צָרוֹת. דְּאָמַר מָר: בְּתִשְׁעָה בְּאָב חָרַב הַבַּיִת בָּרִאשׁוֹנָה וּבַשְּׁנִיָּה, וְנִלְכְּדָה בֵּיתָר, וְנֶחֶרְשָׁה הָעִיר
[23:35, 7/27/2023] David Guedalia: ...
[23:35, 7/27/2023] David Guedalia: אִיתְּמַר, רַב וְרַבִּי חֲנִינָא אָמְרִי: בָּטְלָה מְגִילַּת תַּעֲנִית. רַבִּי יוֹחָנָן וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי אָמְרִי: לֹא בָּטְלָה מְגִילַּת תַּעֲנִית. רַב וְרַבִּי חֲנִינָא אָמְרִי בָּטְלָה מְגִילַּת תַּעֲנִית, הָכִי קָאָמַר: בִּזְמַן שֶׁיֵּשׁ שָׁלוֹם — יִהְיוּ לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, אֵין שָׁלוֹם — צוֹם. וְהָנָךְ נָמֵי כִּי הָנֵי. רַבִּי יוֹחָנָן וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי אָמְרִי: לֹא בָּטְלָה מְגִילַּת תַּעֲנִית — הָנֵי הוּא דִּתְלִינְהוּ רַחֲמָנָא בְּבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, אֲבָל הָנָךְ — כִּדְקָיְימִי קָיְימִי.
[23:35, 7/27/2023] David Guedalia: לימוד הסוגיות האלה עונים על השאלה --
[23:35, 7/27/2023] David Guedalia: So what he did was a bunch of words -- what I would do is teach this Gemara
[23:36, 7/27/2023] David Guedalia: and it seems to say the opposite - its not about the Bet HaMikdash
[01:19, 7/28/2023] David Guedalia: רב פפא says differently
[01:19, 7/28/2023] David Guedalia: אין שמד is the measure
[01:19, 7/28/2023] David Guedalia: But tisha b'av is different
[01:20, 7/28/2023] David Guedalia: Not because of the Mikdash, the later gemara says, the proof is that we don't fast in peace the other fasts even though there is no Mikdash
[01:20, 7/28/2023] David Guedalia: So Tisha BAv is different for a different reason נכפלו פורענויות
[01:21, 7/28/2023] David Guedalia: Which I need to explain