Sunday, September 1, 2024

עבודת המקדש בזמן הזה - מקרא - משנה - גמרא - ירושלמי

עבודת המקדש בזמן הזה 


--
ויקרא י״ז


דברים י״א...פרשת ראה

י״ב





מתני׳
השוחט והמעלה בחוץ 
חייב על השחיטה וחייב על העלאה 
רבי יוסי הגלילי אומר 
שחט בפנים והעלה בחוץ שחט בחוץ והעלה בחוץ פטור 
שלא העלה אלא דבר פסול 
אמרו לו אף השוחט בפנים ומעלה בחוץ כיון שהוציאו פסלו 

הטמא שאכל בין קדש טמא בין קדש טהור חייב 
רבי יוסי הגלילי אומר 
טמא שאכל טהור חייב וטמא שאכל טמא פטור שלא אכל אלא דבר טמא 
אמרו לו אף טמא שאכל את הטהור כיון שנגע בו טמאוהו 

וטהור שאכל טמא פטור 
שאינו חייב אלא על טומאת הגוף: 

גמ׳ 
בשלמא העלה כתיב עונש וכתיב אזהרה 
עונש דכתיב (ויקרא יז, ד י״ט) ואל פתח אהל מועד לא הביאו 
אזהרה דכתיב (דברים יב, יג) השמר לך פן תעלה עולותיך
 
וכי הא דא"ר אבין א"ר אלעזר 
כל מקום שנאמר השמר פן ואל אינו אלא לא תעשה 

אלא שחיטה 
בשלמא עונש 
דכתיב (ויקרא יז, ד) ואל פתח אהל מועד לא הביאו 
אלא אזהרה מנלן 
אמר קרא (ויקרא יז, ז) ולא יזבחו עוד 
האי מיבעי ליה לכדר"א 
דאמר מנין לזובח בהמה למרקוליס שהוא חייב 
דכתיב ולא יזבחו עוד את זבחיהם 
אם אינו ענין לכדרכה 
דכתיב (דברים יב, ל) איכה יעבדו 
תנהו ענין לשלא כדרכה 
אמר רבה 
קרי ביה ולא יזבחו וקרי ביה ולא עוד  
 
אכתי מיבעי ליה לכדתניא 
עד כאן הוא מדבר בקדשים שהקדישן בשעת איסור הבמות והקריבן בשעת איסור הבמות
שהרי עונשן אמור (ויקרא יז, ד) ואל פתח אהל מועד 
אזהרה דכתיב (דברים יב, יג) השמר לך פן תעלה עולותיך  
 
מכאן ואילך בזבחים שהקדישן בשעת היתר הבמות והקריבן בשעת איסור הבמות 
שנא' (ויקרא יז, ה) למען אשר יביאו בני ישראל את זבחיהם אשר הם זובחים 
זבחים שהתרתי לך כבר על פני השדה 
לומר לך 
הזובח בשעת איסור הבמות מעלה עליו הכתוב כאילו הקריב על פני השדה  
 
(ויקרא יז, ה) והביאום לה' זו מצות עשה 
לא תעשה מניין ת"ל (ויקרא יז, ז) ולא יזבחו עוד 
יכול יהא ענוש כרת 
ת"ל (ויקרא יז, ז) חוקת עולם תהיה זאת להם לדורותם 
זאת להם ולא אחרת להם 



אלא אמר (ר' אבין) 
ק"ו ומה במקום שלא ענש הזהיר מקום שענש אינו דין שהזהיר 
א"ל רבינא לרב אשי א"כ לא יאמר לאו בחלב ותיתי ק"ו מנבילה 
מה נבילה שלא ענש הזהיר חלב שענש אינו דין שהזהיר


......


זבחים ק״ז
אמר ר' אבהו 
שחט וזרק לדברי ר' ישמעאל חייב אחת לדברי ר"ע חייב שתים 
אביי אמר 
אפי' [לדברי] ר"ע אינו חייב אלא אחת 
דאמר קרא שם תעשה הכתוב עשאן לכולן עבודה אחת 
זרק והעלה לדברי ר' ישמעאל חייב שתים לדברי ר"ע אינו חייב אלא אחת 
אביי אמר 
אפי' [לדברי] ר"ע חייב שתים להכי פלגינהו קרא (דברים יב, יד) שם תעלה ושם תעשה 
שחט וזרק והעלה לדברי הכל חייב שתים 
ת"ר (במחנה יכול השוחט עולה בדרום יהא חייב ת"ל אל) מחוץ למחנה יכול חוץ לשלש מחנות [ת"ל (ויקרא יז, ג) או עז במחנה] (מנין אף במחנה לוייה ת"ל במחנה) אי במחנה יכול השוחט עולה בדרום יהא חייב ת"ל או אל מחוץ למחנה מה חוץ למחנה מיוחד שאין ראוי לשחיטת קדשים ולשחיטת כל זבח יצא דרום שאע"פ שאין ראוי לשחיטת קדשי קדשים ראוי לשחיטת קדשים קלים 
אמר עולא 
השוחט על גגו של היכל חייב הואיל ואין ראוי לשחיטת כל זבח 
מתקיף לה רבא 
א"כ ניכתוב קרא (אל) מחוץ למחנה ולא בעי אל פתח אהל מועד אל פתח אהל מועד ל"ל לאו למעוטי גגו ולרבא א"כ נכתוב אל פתח אהל מועד במחנה (ואל) מחוץ למחנה ל"ל לאו לאתויי גגו 
אמר רב מרי לאיתויי כולה בפנים וצוארה בחוץ 
[צוארה] בחוץ פשיטא אמאי קפיד רחמנא אשחיטה ושחיטה בחוץ היא 
אלא לאיתויי כולה בחוץ וצוארה בפנים 

[הדיון היא על בסיס תחילת הפרק, זביחה מקורה בעבודה זרה, ואילו העלה מקורה בכבוד מקדש, דם היא גם בגדר זביחה ושחיטה וגם בגדר העלה ומתנה על המזבח..ועכשיו]

איתמר המעלה בזמן הזה ר' יוחנן אמר חייב ריש לקיש אמר פטור 
ר' יוחנן אמר חייב קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא 
ריש לקיש אמר פטור קדושה ראשונה קידשה לשעתה ולא קידשה לעתיד לבא 

[לא נראה שיהיה חייב כרת על העלה בחוץ בזמן הזה, שאין פגיעה בכבוד מקדש, לכן נראה לי שרבי יוחנן מחייב משום זביחה ועבודה זרה, אבל כהמשך לסוגיא של דם, רבי יוחנן סובר שהעלה היא המשך של זביחה, ולכן המעלה בחוץ דומה למעלה דם, ויש איסור לא תזבחו לשיעירים.  הקדושה שרבי יוחנן וריש לקיש חלוקים עליו היא קדושת עבודה, ולא קדושת מקום]

[האם ר״א מגדיר את ההבדל בין קדושת עבודה לקדושת מקום, נראה לי שכן]

נימא דבפלוגתא דר"א ור' יהושע קמיפלגי 

[באמת שלא נראה שקיימת מחלוקת בין ר״א לר״י, הרי לא נאמר ׳ר״י אומר׳ אלא ׳אמר ר״י שמעתי׳

דתנן 
א"ר אליעזר 
כשהיו בונין בהיכל היו עושים קלעים בהיכל קלעים בעזרות 
אלא שבהיכל בונין מבחוץ ובעזרה בונין מבפנים 
א"ר יהושע 
שמעתי שהיו מקריבין אע"פ שאין בית ואוכלים קדשי קדשים אע"פ שאין קלעים 
קדשים קלים ומעשר שני אע"פ שאין חומה 
מפני שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא 
לאו מכלל דר"א סבר לא קידשה 
א"ל רבינא לרב אשי 
ממאי דלמא דכולי עלמא קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא 
ומר מאי דשמיע ליה קאמר ומר מאי דשמיע ליה קאמר 
וכי תימא קלעים לר' אליעזר למה לי לצניעותא בעלמא 

[הקלעים אינם באים להגדיר קדושת מקום, אלא צניעותא בעלמא, אבל ללא קדושה ראשונה היה חסר קידוש מחיצות, האם קדושת מחיצות היא קדושת מקום? כבוד המקדש -- לפני ה׳ -- או קדושת מחיצות היא הפרדה בין חוץ לפנים, עבודה זרה בחוץ? התחושה שלי היא קדושת מחיצות אינה זהה לקדושת המקום, מחזיר אותי למחלוקת ר״י ר״מ בעירובין]


איתמר המעלה ואין בו כזית ועצם משלימו לכזית 
רבי יוחנן אמר חייב 
ריש לקיש אמר פטור 
ר' יוחנן אמר חייב חיבורי עולין כעולין דמי 
ריש לקיש אמר פטור חיבורי עולין לאו כעולין דמו 

[שוב נראה לי מפה שרבי יוחנן מחייב אע״פ (ראה רש״י) שמוסכם שאין ב׳עצם׳ העלה למזבח, אפילו כך חייב משום שזביחה נמשכת לעצם ויש קדושת עבודה, ואיסור זביחה לשיעירים]

ק״ח א
בעי רבא
המעלה ראש בן יונה שאין בו כזית ומלח משלימו לכזית מהו
א"ל רבא מפרזקיא לרב אשי
לאו היינו פלוגתייהו דר' יוחנן ור"ל תיבעי לרבי יוחנן ותיבעי לר"ל
תיבעי לר' יוחנן 
ע"כ לא קאמר ר' יוחנן התם אלא עצם דמינא דבשר הוא 
אבל מלח דלאו מינא דבר יונה הוא לא 
תיבעי לר"ל 
ע"כ לא קאמר ר"ל התם אלא דאי פריש מינה לאו מצוה לאסוקי 
אבל הכא דאי פריש מצוה לאסוקי לא 
או דלמא ל"ש
תיקו

[כלומר מלח עולה למזבח, וזה גורר איסור בחוץ אפילו לריש לקיש.  ועצם רק מחייב משום שהוא קשור לבשר, כלומר בזמן השחיטה הייתה בהמה שלימה כולל עצמאות ובשר, ונקודת ההתחלה הכוללת היא מייצרת קדושת מקום עבודה] 


=-=-=-=-=-==-==-=-=-=-
הרמב״ם הלכות מעשה הקרבנות י״ט:

מִי שֶׁשָּׁחַט קָדָשִׁים בַּזְּמַן הַזֶּה וְהֶעֱלָם חוּץ לַעֲזָרָה חַיָּב. מִפְּנֵי שֶׁהוּא רָאוּי לִקָּרֵב בִּפְנִים. שֶׁהֲרֵי מֻתָּר לְהַקְרִיב אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בַּיִת מִפְּנֵי שֶׁקְּדֻשָּׁה רִאשׁוֹנָה קָדְשָׁה לִשְׁעָתָהּ וְקָדְשָׁה לֶעָתִיד לָבוֹא:

[מי ששחט חוץ לעזרה לא כתוב (וגם לא כתוב שחייב שתים) -- משמע שאין איסור שחיטה מחוץ לעזרה בזמן הזה, אבל העלה חוץ לעזרה קיימת איסור וחיוב.  כלומר קדושת העזרה דווקא בהעלה קיימת בזמן החורבן.  לשיטתי הקדושה לעתיד לבוא היא קדושת העלה הבאה מכוח זביחה, ולא מכוח כבוד המקדש.  הרי מדוע אין מצווה של שמירת המקדש]


=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

ירושלמי מגילה א, יב.

רִבִּי יָסָא בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. 
זֶה סִימָן
כָּל־זְמַן שֶׁהָאָרוֹן מִבִּפְנִים הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת. 
יָצָא הַבָּמוֹת מוּתָּרוֹת. 

רִבִּי זְעוּרָא בְעָא קוֹמֵי רִבִּי יָסָא. 
אֲפִילוּ לְשָׁעָה. 
כְּגוֹן הַהוּא דְּעֵילִי. 

רִבִּי אַבָּהוּ בְשֵׁם רִבִּי יֹוחָנָן. 
שָׁם שָׁם. מַה שָׁם שֶׁנֶּאֱמַר לְהַלָּן הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת. 
אַף שָׁם שֶׁנֶּאֱמַר כָּאן הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת. 

רִבִּי שִֽׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ בְּעָא קוֹמֵי רִבִּי יוֹחָנָן. 
מֶעַתָּה אִם אֵין אָרוֹן אֵין פֶּסַח. 
אָמַר רִבִּי יוֹסִי בֵּירִבִּי בּוּן. 
אַזְכָּרָה אַזְכָּרָה. מַה אַזְכָּרָה שֶׁנֶּאֱמַר לְהַלָּן הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת. 
אַף אַזְכָּרָה שֶׁנֶּאֱמַר כָּאן הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת. 

וְכֵן הָיָה רִבִּי יוּדָה וְרִבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמְרִים. 
מַעֲשֵׂר שֵׁינִי בְּנוֹב וּבְגִבְעוֹן. 
נִיחָה כְרִבִּי יוּדָה. 
דְּרִבִּי יוּדָה אָמַר. 
חַטָּאת פֶּסַח לְיָחִיד בְּבָמָה גְדוֹלָה. 
אֵין חַטָּאת פֶּסַח לְיָחִיד בְּבָמָה קְטַנָּה. 
כְּרִבִּי שִׁמְעוֹן. דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר. 
אַף הַצִּיבּוּר אֵינוֹ מֵבִיא אֶלָּא מַה שֶׁקָּבַע עָלָיו הַכָּתוּב. 
סָבַר רִבִּי שִׁמְעוֹן. מִשֶּׁנִּקֵבַּע מַעֲשֵׂר שֵׁינִי עוֹד לֹא פָסַק.

=-=-=-=-=-=-==-

זבחים דף ב׳ -- גמרא

ולי נראה שרבא מחדש עוד שפה, והיא שאר העבודות, קבלה הולכה וזריקה (או אולי רק זריקה) הם חלק מקדושת הקורבן