עבודת המקדש בזמן הזה
--
אִ֥ישׁ אִישׁ֙ מִבֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔לאֲשֶׁ֨ר יִשְׁחַ֜ט שׁ֥וֹר אוֹ־כֶ֛שֶׂב אוֹ־עֵ֖זבַּֽמַּחֲנֶ֑ה א֚וֹ אֲשֶׁ֣ר יִשְׁחַ֔ט מִח֖וּץ לַֽמַּחֲנֶֽה׃וְאֶל־פֶּ֜תַח אֹ֣הֶל מוֹעֵד֮ לֹ֣א הֱבִיאוֹ֒לְהַקְרִ֤יב קרְבָּן֙ לַֽה׳ לִפְנֵ֖י מִשְׁכַּ֣ן ה׳דָּ֣ם יֵחָשֵׁ֞ב לָאִ֤ישׁ הַהוּא֙ דָּ֣ם שָׁפָ֔ךְוְנִכְרַ֛ת הָאִ֥ישׁ הַה֖וּא מִקֶּ֥רֶב עַמּֽוֹ׃
לְמַ֩עַן֩ אֲשֶׁ֨ר יָבִ֜יאוּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל אֶֽת־זִבְחֵיהֶם֮ אֲשֶׁ֣ר הֵ֣ם זֹבְחִים֮ עַל־פְּנֵ֣י הַשָּׂדֶה֒וֶֽהֱבִיאֻ֣ם לַֽה׳ אֶל־פֶּ֛תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד אֶל־הַכֹּהֵ֑ןוְזָ֨בְח֜וּ זִבְחֵ֧י שְׁלָמִ֛ים לַֽה׳ אוֹתָֽם׃וְזָרַ֨ק הַכֹּהֵ֤ן אֶת־הַדָּם֙ עַל־מִזְבַּ֣ח ה׳ פֶּ֖תַח אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑דוְהִקְטִ֣יר הַחֵ֔לֶב לְרֵ֥יחַ נִיחֹ֖חַ לַה׳׃וְלֹא־יִזְבְּח֥וּ עוֹד֙ אֶת־זִבְחֵיהֶ֔ם לַשְּׂעִירִ֕ם אֲשֶׁ֛ר הֵ֥ם זֹנִ֖ים אַחֲרֵיהֶ֑םחֻקַּ֥ת עוֹלָ֛ם תִּֽהְיֶה־זֹּ֥את לָהֶ֖ם לְדֹרֹתָֽם׃
אִ֥ישׁ אִישׁ֙ מִבֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל וּמִן־הַגֵּ֖ר אֲשֶׁר־יָג֣וּר בְּתוֹכָ֑םאֲשֶׁר־יַעֲלֶ֥ה עֹלָ֖ה אוֹ־זָֽבַח׃וְאֶל־פֶּ֜תַח אֹ֤הֶל מוֹעֵד֙ לֹ֣א יְבִיאֶ֔נּוּלַעֲשׂ֥וֹת אֹת֖וֹ לַה׳וְנִכְרַ֛ת הָאִ֥ישׁ הַה֖וּא מֵעַמָּֽיו׃
דברים י״א...פרשת ראה
בשלמא העלה כתיב עונש וכתיב אזהרהעונש דכתיב (ויקרא יז,די״ט) ואל פתח אהל מועד לא הביאואזהרה דכתיב (דברים יב, יג) השמר לך פן תעלה עולותיך
וכי הא דא"ר אבין א"ר אלעזרכל מקום שנאמר השמר פן ואל אינו אלא לא תעשה
אלא שחיטה
בשלמא עונש
דכתיב (ויקרא יז, ד) ואל פתח אהל מועד לא הביאו
אלא אזהרה מנלן
אמר קרא (ויקרא יז, ז) ולא יזבחו עוד
האי מיבעי ליה לכדר"א
דאמר מנין לזובח בהמה למרקוליס שהוא חייב
דכתיב ולא יזבחו עוד את זבחיהם
אם אינו ענין לכדרכהדכתיב (דברים יב, ל) איכה יעבדותנהו ענין לשלא כדרכה
אמר רבהקרי ביה ולא יזבחו וקרי ביה ולא עוד
אכתי מיבעי ליה לכדתניאעד כאן הוא מדבר בקדשים שהקדישן בשעת איסור הבמות והקריבן בשעת איסור הבמותשהרי עונשן אמור (ויקרא יז, ד) ואל פתח אהל מועדאזהרה דכתיב (דברים יב, יג) השמר לך פן תעלה עולותיך
מכאן ואילך בזבחים שהקדישן בשעת היתר הבמות והקריבן בשעת איסור הבמותשנא' (ויקרא יז, ה) למען אשר יביאו בני ישראל את זבחיהם אשר הם זובחיםזבחים שהתרתי לך כבר על פני השדה
לומר לךהזובח בשעת איסור הבמות מעלה עליו הכתוב כאילו הקריב על פני השדה
(ויקרא יז, ה) והביאום לה' זו מצות עשהלא תעשה מניין ת"ל (ויקרא יז, ז) ולא יזבחו עודיכול יהא ענוש כרתת"ל (ויקרא יז, ז) חוקת עולם תהיה זאת להם לדורותםזאת להם ולא אחרת להם
אמר ר' אבהושחט וזרק לדברי ר' ישמעאל חייב אחת לדברי ר"ע חייב שתיםאביי אמראפי' [לדברי] ר"ע אינו חייב אלא אחתדאמר קרא שם תעשה הכתוב עשאן לכולן עבודה אחתזרק והעלה לדברי ר' ישמעאל חייב שתים לדברי ר"ע אינו חייב אלא אחתאביי אמראפי' [לדברי] ר"ע חייב שתים להכי פלגינהו קרא (דברים יב, יד) שם תעלה ושם תעשהשחט וזרק והעלה לדברי הכל חייב שתיםת"ר (במחנה יכול השוחט עולה בדרום יהא חייב ת"ל אל) מחוץ למחנה יכול חוץ לשלש מחנות [ת"ל (ויקרא יז, ג) או עז במחנה] (מנין אף במחנה לוייה ת"ל במחנה) אי במחנה יכול השוחט עולה בדרום יהא חייב ת"ל או אל מחוץ למחנה מה חוץ למחנה מיוחד שאין ראוי לשחיטת קדשים ולשחיטת כל זבח יצא דרום שאע"פ שאין ראוי לשחיטת קדשי קדשים ראוי לשחיטת קדשים קליםאמר עולאהשוחט על גגו של היכל חייב הואיל ואין ראוי לשחיטת כל זבחמתקיף לה רבאא"כ ניכתוב קרא (אל) מחוץ למחנה ולא בעי אל פתח אהל מועד אל פתח אהל מועד ל"ל לאו למעוטי גגו ולרבא א"כ נכתוב אל פתח אהל מועד במחנה (ואל) מחוץ למחנה ל"ל לאו לאתויי גגואמר רב מרי לאיתויי כולה בפנים וצוארה בחוץ[צוארה] בחוץ פשיטא אמאי קפיד רחמנא אשחיטה ושחיטה בחוץ היאאלא לאיתויי כולה בחוץ וצוארה בפנים
[הדיון היא על בסיס תחילת הפרק, זביחה מקורה בעבודה זרה, ואילו העלה מקורה בכבוד מקדש, דם היא גם בגדר זביחה ושחיטה וגם בגדר העלה ומתנה על המזבח..ועכשיו]
איתמר המעלה בזמן הזה ר' יוחנן אמר חייב ריש לקיש אמר פטורר' יוחנן אמר חייב קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבאריש לקיש אמר פטור קדושה ראשונה קידשה לשעתה ולא קידשה לעתיד לבא
[לא נראה שיהיה חייב כרת על העלה בחוץ בזמן הזה, שאין פגיעה בכבוד מקדש, לכן נראה לי שרבי יוחנן מחייב משום זביחה ועבודה זרה, אבל כהמשך לסוגיא של דם, רבי יוחנן סובר שהעלה היא המשך של זביחה, ולכן המעלה בחוץ דומה למעלה דם, ויש איסור לא תזבחו לשיעירים. הקדושה שרבי יוחנן וריש לקיש חלוקים עליו היא קדושת עבודה, ולא קדושת מקום]
[האם ר״א מגדיר את ההבדל בין קדושת עבודה לקדושת מקום, נראה לי שכן]
נימא דבפלוגתא דר"א ור' יהושע קמיפלגי
[באמת שלא נראה שקיימת מחלוקת בין ר״א לר״י, הרי לא נאמר ׳ר״י אומר׳ אלא ׳אמר ר״י שמעתי׳
דתנןא"ר אליעזר
כשהיו בונין בהיכל היו עושים קלעים בהיכל קלעים בעזרותאלא שבהיכל בונין מבחוץ ובעזרה בונין מבפנים
א"ר יהושע
שמעתי שהיו מקריבין אע"פ שאין בית ואוכלים קדשי קדשים אע"פ שאין קלעיםקדשים קלים ומעשר שני אע"פ שאין חומהמפני שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא
לאו מכלל דר"א סבר לא קידשהא"ל רבינא לרב אשי
ממאי דלמא דכולי עלמא קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבאומר מאי דשמיע ליה קאמר ומר מאי דשמיע ליה קאמר
וכי תימא קלעים לר' אליעזר למה לי לצניעותא בעלמא
[הקלעים אינם באים להגדיר קדושת מקום, אלא צניעותא בעלמא, אבל ללא קדושה ראשונה היה חסר קידוש מחיצות, האם קדושת מחיצות היא קדושת מקום? כבוד המקדש -- לפני ה׳ -- או קדושת מחיצות היא הפרדה בין חוץ לפנים, עבודה זרה בחוץ? התחושה שלי היא קדושת מחיצות אינה זהה לקדושת המקום, מחזיר אותי למחלוקת ר״י ר״מ בעירובין]
איתמר המעלה ואין בו כזית ועצם משלימו לכזיתרבי יוחנן אמר חייבריש לקיש אמר פטורר' יוחנן אמר חייב חיבורי עולין כעולין דמיריש לקיש אמר פטור חיבורי עולין לאו כעולין דמו
[שוב נראה לי מפה שרבי יוחנן מחייב אע״פ (ראה רש״י) שמוסכם שאין ב׳עצם׳ העלה למזבח, אפילו כך חייב משום שזביחה נמשכת לעצם ויש קדושת עבודה, ואיסור זביחה לשיעירים]
בעי רבאהמעלה ראש בן יונה שאין בו כזית ומלח משלימו לכזית מהוא"ל רבא מפרזקיא לרב אשילאו היינו פלוגתייהו דר' יוחנן ור"ל תיבעי לרבי יוחנן ותיבעי לר"לתיבעי לר' יוחנן
ע"כ לא קאמר ר' יוחנן התם אלא עצם דמינא דבשר הוא
אבל מלח דלאו מינא דבר יונה הוא לא
תיבעי לר"ל
ע"כ לא קאמר ר"ל התם אלא דאי פריש מינה לאו מצוה לאסוקי
אבל הכא דאי פריש מצוה לאסוקי לא
או דלמא ל"שתיקו
מִי שֶׁשָּׁחַט קָדָשִׁים בַּזְּמַן הַזֶּה וְהֶעֱלָם חוּץ לַעֲזָרָה חַיָּב. מִפְּנֵי שֶׁהוּא רָאוּי לִקָּרֵב בִּפְנִים. שֶׁהֲרֵי מֻתָּר לְהַקְרִיב אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בַּיִת מִפְּנֵי שֶׁקְּדֻשָּׁה רִאשׁוֹנָה קָדְשָׁה לִשְׁעָתָהּ וְקָדְשָׁה לֶעָתִיד לָבוֹא:
[מי ששחט חוץ לעזרה לא כתוב (וגם לא כתוב שחייב שתים) -- משמע שאין איסור שחיטה מחוץ לעזרה בזמן הזה, אבל העלה חוץ לעזרה קיימת איסור וחיוב. כלומר קדושת העזרה דווקא בהעלה קיימת בזמן החורבן. לשיטתי הקדושה לעתיד לבוא היא קדושת העלה הבאה מכוח זביחה, ולא מכוח כבוד המקדש. הרי מדוע אין מצווה של שמירת המקדש]
ירושלמי מגילה א, יב.
זֶה סִימָןכָּל־זְמַן שֶׁהָאָרוֹן מִבִּפְנִים הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת.יָצָא הַבָּמוֹת מוּתָּרוֹת.
אֲפִילוּ לְשָׁעָה.כְּגוֹן הַהוּא דְּעֵילִי.
שָׁם שָׁם. מַה שָׁם שֶׁנֶּאֱמַר לְהַלָּן הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת.אַף שָׁם שֶׁנֶּאֱמַר כָּאן הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת.
מֶעַתָּה אִם אֵין אָרוֹן אֵין פֶּסַח.
אַזְכָּרָה אַזְכָּרָה. מַה אַזְכָּרָה שֶׁנֶּאֱמַר לְהַלָּן הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת.אַף אַזְכָּרָה שֶׁנֶּאֱמַר כָּאן הַבָּמוֹת אֲסוּרוֹת.
מַעֲשֵׂר שֵׁינִי בְּנוֹב וּבְגִבְעוֹן.
דְּרִבִּי יוּדָה אָמַר.חַטָּאת פֶּסַח לְיָחִיד בְּבָמָה גְדוֹלָה.אֵין חַטָּאת פֶּסַח לְיָחִיד בְּבָמָה קְטַנָּה.
אַף הַצִּיבּוּר אֵינוֹ מֵבִיא אֶלָּא מַה שֶׁקָּבַע עָלָיו הַכָּתוּב.סָבַר רִבִּי שִׁמְעוֹן. מִשֶּׁנִּקֵבַּע מַעֲשֵׂר שֵׁינִי עוֹד לֹא פָסַק.
=-=-=-=-=-=-==-
ולי נראה שרבא מחדש עוד שפה, והיא שאר העבודות, קבלה הולכה וזריקה (או אולי רק זריקה) הם חלק מקדושת הקורבן