Tuesday, July 26, 2022

עומק פשוטה של מערכת יחסים

אפשר בשפת הרגוצ׳בר לדבר על סימן מול סיבה

ואפשר לחשוב על 4 אפשרויות:

1. עוף טהור משום שסימני טהרה מוכיחים בצורה מופתית, חיובית, כלומר הסימן היא סיבה, והמסובב היא עוף טהור (יש סיבתיות חזקה)

2. (הפוך) עוף טהור במסורה, דעת ה׳, אין דרך להוכיח, הסימן אינה סיבה, אבל קיים ידע חיובית מופתית לגבי העוף (התוצר)

3. בהינתן זמן מסויים, מודדים במטר את אורך הטלפים של כל חיה, משום שחז״ל נתנו לנו סימן, הסימן היא המדד מערכת האבסוליטי, רק צריך לכוון לדעת חז״ל לזמניהם,  עכשיו כל עוף בימינו צריך להטיל לתוך מערכת הצירים של חז״ל.  (אולי -- עוד רעה במערכת זו, העוף החדש משנה את המדד האבסוליטי)

4. הסימן נותן קשר יחסי בין כל העופות.  העופות והחיות עם הזמן משתנים, ולכן המקום היחסי של עופות יכול להשתנות אפילו רק עם תוסיף חיה חדשה אחת, נניח חד קרן, לעולם.  כאשר באים להחליט על עוף חדש, השאלה היא קודם כל עמדה שקיימת עוף טהור.  ומתוך כל קבוצות העופות איפה נפל העוף החדש.


מדד לשיפוט בין השיטות היא כמה בחירה חופשית ניתנת לאדם בכל מערכת


=-=-

מצות עשה קנ - לבדוק בסימני העוף
היא שצונו לבדוק בסימני העוף שיהיו קצת מינין ממנו מותרין. וסימני העוף לא נאמרו מן התורה אבל הגיע בחקירה כשאנחנו חפשנו המינין שנכתב איסורן אשר מצאנו בהם סגולות יכללו אותם והם סימני עוף טמא, והיותנו גם כן בעופות דנין זה טמא וזה טהור וזה מצות עשה. ולשון ספרי "כל צפור טהורה תאכלו" זו מצות עשה. הנה נתבאר מה שרמזנו אליו.
[משפט פתיחה, שני אמירות: 1. בדיקה בסימני עוף, ו2. קיימות עופות מותרות.
משפע שניה, ׳חקירה׳, למדנו, כיצד, מתוך הכללה מרשימת העופות הטמאות, כלומר מערכת למדה על בסיס ראיית דוגמאות, מה היא למדה, הכללות, הסימני לא נאמרו בצורה מונחת, אלא הם בוקעו והעלו, emerged, מתוך ההכללה]


הלכות מאכלות אסורות פרק א׳ 
הלכה א׳
מִצְוַת עֲשֵׂה לֵידַע הַסִּימָנִין שֶׁמַּבְדִּילִין בָּהֶן בֵּין בְּהֵמָה וְחַיָּה וְעוֹף וְדָגִים וַחֲגָבִים שֶׁמֻּתָּר לְאָכְלָן וּבֵין שֶׁאֵין מֻתָּר לְאָכְלָן שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כ כה) "וְהִבְדַּלְתֶּם בֵּין הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה לַטְּמֵאָה וּבֵין הָעוֹף הַטָּמֵא לַטָּהֹר". וְנֶאֱמַר (ויקרא יא מז) "לְהַבְדִּיל בֵּין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהֹר וּבֵין הַחַיָּה הַנֶּאֱכֶלֶת וּבֵין הַחַיָּה אֲשֶׁר לֹא תֵאָכֵל":

הלכה ט״ו
כָּל מִי שֶׁהוּא בָּקִי בְּמִינִין אֵלּוּ וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן הֲרֵי זֶה אוֹכֵל עוֹף שֶׁאֵינוֹ מֵהֶם וְאֵינוֹ צָרִיךְ בְּדִיקָה. וְעוֹף טָהוֹר נֶאֱכַל בְּמָסֹרֶת. וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה דָּבָר פָּשׁוּט בְּאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁזֶּה עוֹף טָהוֹר. וְנֶאֱמָן צַיָּד לוֹמַר עוֹף זֶה הִתִּיר לִי רַבִּי הַצַּיָּד. וְהוּא שֶׁיֻּחְזַק אוֹתוֹ צַיָּד שֶׁהוּא בָּקִי בְּמִינִין אֵלּוּ וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן:

[כלומר בקי במינין ושמות *אינו* מסורת, מסורת היא ׳פשוט באותו מקום׳, אין ידיעה, ואין מסירה אב לבן.  בנוסף יש גם ציד שנאמן (וזה אינו משום מסורת אלא נאמנות)

עכשיו נראה לי כך, כל הפיסקא מדובר שבקי, ובנוסף!, יש מסורת, אם אינו בקי *גם* צריך ׳בדיקה׳.  לשיטתי שתי המרכיבים פה הם, סדר העולם של העופות, יש מהם ויש ׳שאינו מהם׳, הקליסטור, סדר העולם הזה נבנה על ידי הבקיאות בשמות או הבדיקה, (ואולי זה החלק השלילי - מה שאינו ראוי לאכילה) אחר כך כדי לאכול את העוף צריך מסורת, שיש היתר אכילה.]
אָמְרוּ הַגְּאוֹנִים שֶׁמָּסֹרֶת הִיא בִּידֵיהֶם שֶׁאֵין מוֹרִין לְהַתִּיר עוֹף הַבָּא בְּסִימָן אֶחָד אֶלָּא אִם הָיָה אוֹתוֹ סִימָן שֶׁיִּקָּלֵף קֻרְקְבָנוֹ בְּיָד. אֲבָל אִם אֵינוֹ נִקְלָף בְּיָד אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לוֹ זֶפֶק אוֹ אֶצְבַּע יְתֵרָה מֵעוֹלָם לֹא הִתִּירוּהוּ:


=-=-
חולין סג ע״ב

א"ר יצחק
עוף טהור נאכל במסורת
נאמן הצייד לומר עוף זה טהור מסר לי רבי
א"ר יוחנן 
והוא שבקי בהן ובשמותיהן

[אינו מחלוקת (לא כתוב ׳רבי יוחנן אמר׳), ולכן הרמב״ם פוסק שתי דינים שונים, מסורת אינו ׳מסר לי רבי׳ -- זה נאמנות - ורבי יוחנן מפרש שהוא בקי בשמותיהן, אבל האמירה הראשונה, ׳נאכל במסורת׳ כלומר ׳פשוט באותו מקום שזה עוף טהור׳

ועוד נראה לי (וכתבתי במקום אחר) הרמב״ם מתאר מצווה לבדוק בסימני עוף, אין מצווה לאכול עוף טהור.  יש מצווה ללמוד את הכלל מתוך המקרים שהתורה הביאה, יש מצווה להבדיל בין הטמא לטהור, אם תרצו לאכול יש מסורת אכילה, אבל זה לא קשור למצווה של בדיקת סימנים, וכך נראה לי מהגמרא, שאמירה ראשונה של ר׳ יצחק עומדת בפניה עצמה ׳עוף טהור נאכל במסור׳]


=--=
מגיד משנה על משנה תורה, הלכות מאכלות אסורות א׳:ט״ו:א׳

כל מי שהוא בקי במינין אלו וכו'. שם (דף ס"ג:) אמר ר' יצחק עוף טהור נאכל במסורת ונאמן הצייד לומר עוף זה טהור מסר לי רבי אר''י והוא שבקי בהן ובשמותיהן ואמרו שם רבו צייד ולא הצריכו לו שום בדיקה. 

וכתב הרשב''א ז''ל היו נאכלין במקצת מקומות במסורה ובמקצת אין נאכלין יראה לי שסומכין על המקום שנהגו בו היתר. ואפשר שלאותן מקומות שנהגו בהן איסור אסורים שאני אומר מותרין אלא שנהגו בהן איסור מפני עופות טמאים הדומים לאלו הנמצאות באותן מקומות עכ''ד ז''ל: