Thursday, April 29, 2021

scale of halacha - Chatam Sofer as explained by R. Rappaport

Monday  Jan. 18th Rabbi Rappaport gave a summary and explained the Chatam Sofer

נראה לי כך, הרב מסביר שקיימות שתי מערכות, מערכת ה׳תורה׳ ומערכת ׳אדם האשון׳, במערכת התורה הסקאלה היא יותר פרטית, במערכת אדם הראשון הסקאלה יותר גדולה (חברתי, בית דין, מלכות)

התורה מלמדת ׳על פי שתי עדים יקום דבר׳, וכיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד

אישה הטוענת ששמע מעד, נישאת, והעד אינו יוכל לחזור בו. שבמערכת הכללית שערכיה ׳דרכיה דרכה נועם׳, נשתמש בשפה של התורה, אבל עם משמעות רחבה יותר.  הטענה של העד ש׳סתם אמירה, הטלה, דימוי׳ אינם מתקבלים.  וכן עדות מפי שפחה וגוי מתקבלים על ידי האישה ואינם יכולים לחזור בה.

אבל העד יכול לומר לא היו דברים בעולם, ומשום ערכי ׳מדבר שקר תרחק׳ נקבל את מאמר העד מול האישה.  הערך הפרטי יותר בקאלה הקטנה יותר קיימת מול הערך הכללי יותר של ׳דרכיה דרכי נועם׳ (וזה נראה נכון לשיטתי, שכאשר יש סתירה במעשה בין שתי ערכים בסקאלות שונות, הערך הפרטי יותר גובר)

עכשיו ניסיתי לחשוב על דוגמא הפוכה, כאשר קיימת ערך כללי (שלילי) כמו ע״ז, אולי יין נסך, ומול זה קיימות ערכים בסקאלה קטנה יותר, שוב הייתי מצפה שהערך הפרטי יותר יגבר.  אולי שוב בנושא נשואין, תקנה משום ׳חיתון׳, שערכי המשפחה יותר פרטיים מערכי ע״ז...

 - יין נסך - דפים נה-נז





No comments:

Post a Comment