Monday, March 7, 2022

רמב״ם מורה נבוכים - חלק ב' שהאדם - מדיני בטבע, מ׳ - חלק ג', כ״ז - תקון הנפש ותקון הגוף

אני חושב על ההבדל בין לבנות כלי שהכלי מותאם לתוכן הכלי (אשלגי) לבין לבנות כלי למרחב שלילי (הרמב״ם).

ונראה לי שלפרט יש מקום לבנות כלי לנפש הגשמיית מותאם ואשלגי, ואילו לכלל וגם ליחיד שפועל במרחב הכלל אין מקום לזה.

הרמב״ם בחלק ב׳ מסביר נבואה, הנהגה הבאה מתוך גילוי, מלמעלה למטה, ולא קיבוץ אנשים מלמטה למעלה -- אין פה ׳לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם אשר אין לה קצין שוטר ומושל׳

ואילו חלק ג׳ הרמב״ם מתייחס לפעולת האדם, מלמטה למעלה, וכוחות התורה לתת לאדם אפשרות להתעלות.  גם כאן הרמב״ם לא מתייחס לקיבוץ מדיני כדבר העולה מעצמה, אלא ככלי שימושי להביא תועלת לאדם הפרטי.

ואולי הרמב״ם בחלק א׳ מביא את המקרה שחיפשתי, התכללות מפרטים, חלק א׳ פרק׳ ו׳ ז׳ -- איש ואישה, ילד, יוצרים מקום...וכבר כתבתי על זה בפירושו למורה.

-=-=-=
רמב״ם מורה נבוכים - חלק ב', מ׳


רמב״ם מורה נבוכים

חלק ג', כ״ז