דף היומי: בבא קמא דף ס
"מאי טעמא? במחשבה נוספת"
תג"ל: תלמוד גשר לחיים
גרמא בנזיקין פטור
תקציר: רמת האחריות ושמירה על אש.
1. מה לומדים היום ?
בבא קמא דף ס, עמוד א
ת"ר ליבה וליבתנ הרוח,
אם יש בליבויו כדי ללבותה- חייב...
אמאי? להוי כזורה ורוח מסייעותו !
אביי...רבא...רבי זירא...
רב אשי אמר: כי אמרינן זורה ורוח מסייעות, הני מילי לענין שבת, דמלאכת מחשבת אסרה תורה,
אבל הכא גרמא בעלמא הוא,
וגרמא בנזיקין- פטור.
2. שאלות תג"ל:
למה נחלקו האמוראים בגרמא בנזיקין, במיוחד בגרמא שיש בו פשיעה? למה רב אשי פוטר ?
3. הסבר בדרך תג"ל:
רב אשי ממשיך את הקו שראינו בסוגית חישוב נזיקין, קו מקיל באופן לא צפוי. גם כאן, אני לא מבין: למה גרמא פטור ?
במיוחד כאשר פשע המזיק !
ראה נה: "הפורץ גדר בפני בהמת חברו, והכופף קמתו של חברו בפני הדליקה, והשוכר עדי שקר להעיד, והיודע עדות לקחבירו ואינו מעיד לו"
בכל המקרים הללו, למרות שהזיק בכוונה(!) פטור מדיני אדם.כנראה בגלל גרמא בנזיקין- פטור.
שוב, כמו בסוגיות קודמות,
לא זכיתי להבין את ההגיון בכך. למה לא חייב ?!
4. מה אתה חושב ?
אשמח לשמוע ממך
צוריאל😊
[12:33, 1/1/2024] David Guedalia:
יש הבדל בין כוונה לבין קבלת אחריות
אני יכול להיות מודע למעשים, ופועל בכוונה, מחשבה, אבל בלי קבלת אחריות
חיוב בניזיקין תלוי בקבלת אחריות, לכן שומר אבידה שלא קביל אחריות על עצמו אלא הוכרח לקבל אחריות משמים מקרה מבחן יפה.
גרמא בניזיקין פטור לא משום שלא ידע פועל ותוצאות מעשיו (הסתברותית) אלא משום שלא קיבל אחריות על מעשיו
אם אני חושב במונחים של רב ושמואל, אז הייתי אומר שמואל סובר קבלת אחריות על החיסרון, ורב סובר קבלת אחריות על האנושות שלי
אני יכול להיות מודע למעשים, ופועל בכוונה, מחשבה, אבל בלי קבלת אחריות
חיוב בניזיקין תלוי בקבלת אחריות, לכן שומר אבידה שלא קביל אחריות על עצמו אלא הוכרח לקבל אחריות משמים מקרה מבחן יפה.
גרמא בניזיקין פטור לא משום שלא ידע פועל ותוצאות מעשיו (הסתברותית) אלא משום שלא קיבל אחריות על מעשיו
אם אני חושב במונחים של רב ושמואל, אז הייתי אומר שמואל סובר קבלת אחריות על החיסרון, ורב סובר קבלת אחריות על האנושות שלי