Thursday, June 23, 2022

הבניה חברתית

אוריה מבורך בדקה 18 בערך:

https://www.youtube.com/watch?v=dry54YMbDho

מציירת ציר בין שמרנות לפרוגרסיביות שנע על גבי הידיעה של הבניה חברתית.  היא מסבירה כיצד הפרוגרסיבים מתנגדים לכל הבניה חברתית, ומפרקים אותם.  ואילו הרדיקלית שמרנית מקבל שקיימות הבניה חברתיות אבל דווקא קיומם מעיד על הצורך לשמר אותם.

נראה לי שהציר של ההסבר היא בשפה של הדיון, כלומר הליברל טוען שאין הבניה חברתית (יש אמת מוצק) ואילו הפרוגרסיבי רואה שהכל הבבניה, ולאורך הציר יש דיון בין השיטות עד כמה יש ההבניה חברתית והאם כדאי לשמר את ההבניה החברתית.

אני הייתי רוצה להוסיף לדיון ציר אחר, ציר של סקאלות.  לשיטתי קיימת מקום שגם הפרוגריסיב וגם השמרן מסכימים לגבי הגדרת ההבניה החברתית, השאלה העומדת לדיון היא מה הסקאלה של הנושא בדיון, האם היא סקאלה פרטית, קהילתית, לאומית...

אני מנסה לחשוב על דגמא שיעניין אותך, ואולי הדוגמא הבאה:

האם מדינה יהודית צריכה לממן אוטובוס בשבת בתל אביב או לאסור או לעמוד בצד ולא להתערב?

אפשר לחשוב על השיח בין שש השיטות שהזכרת, ׳שבת היא הבניה חברתית - בנויה לחברה של פולין, גטו, שלא הלכו רחוק, אבל היום שבת בחברה התל אביבית היא ללכת לים, ואוטובוס היא מכשיר מצווה לקיום השבת׳.  או:  ׳שבת היא הבניה חברתית חשובה, יותר משישראל שמרו את השבת, השבת שמר על ישראל, ולכן חייבין לשמר אותה כפי שהייתה׳.  או: ׳שבת מוגדרת בכל קהילה בדרכה, ולכן בתל אביב ינהגו כמנהגם, ובירושלים ינהגו במנהגם׳

הדיון בתוספת ציר הסקאלות נראה אחרת, האם שבת היא בסקאלה הפרטית או החברתית?  בסקאלה של קהילות או לאומית?  למשל נראה לי שאיסור מלאכה הם בסקאלה הפרטית (כהן בבית המקדש העובד בסקאלה הלאומית אינו משמר מאיסור מלאכות שבת), ומצוות תחומים ועירובין בכלל הם מצוות בסקאלה הקהילתית ואפילות יש האומרים לאומית.  ולכן אני הייתי פוסק שבתל אביב אין צורך לאכוף איסורי מלאכה במרחב הפרטי, אבל במרחב הציבורי כגון רחובות בין עירוניות קיימות ערכי שבת שמדינת ישראל צריכה לאכוף (כגון עירובין).


יש דוגמא של סקאלות פה:

https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2017/07/autonomous-cars-trolleys-and-scale-of.html

(הקטע האמצעי בעברית פחות טכני)

עוד דוגמא פה:

https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2018/10/blog-post.html

היה אפשר להגדיר את השיח בין אברהם אבינו להקב״ה על ציר ׳ההבניה החברתית׳, כלומר מה הגדרת הטוב שהקב״ה מבטיח, טוב לפי מדד הרב אשלג, יכולת להשפיע, טוב לפי חברה קפטליסטי יכולת יצור - עבודה רבה, וכן הלאה.

אבל לשיטתי השאלה היא אחרת, מה היא הסקאלה של הבקשה לאברהם אבינו?  האם הליכה לארץ היא התחלת האומה, היא קניין הארץ, או היא תהליך התבודדות...

ופה הסבר יותר טכני:

https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2021/03/blog-post.html