Monday, August 22, 2022

למידה או זכרון -- מבחן הלמידה

כיצד אפשר לבדוק עם תלמיד הבין את החומר הנלמד?

תנו רבנן 
החולב והמחבץ והמגבן כגרוגרת 
המכבד והמרבץ והרודה חלות דבש 
שגג בשבת חייב חטאת 
הזיד ביום טוב לוקה ארבעים 
דברי ר' אליעזר 
וחכ"א 
אחד זה ואחד זה אינו אלא משום שבות 

רב נחמן בר גוריא איקלע לנהרדעא 
בעו מיניה 
חולב משום מאי מיחייב 
אמר להו משום חולב 
מחבץ משום מאי מיחייב 
אמר להו משום מחבץ 
מגבן משום מאי חייב 
אמר להו משום מגבן 
אמרו ליה 
רבך קטיל קני באגמא 
הוה אתא שאיל בי מדרשא 
אמרו ליה החולב חייב משום מפרק 
מחבץ חייב משום בורר 
מגבן חייב משום בונה 

המכבד המרבץ והרודה חלות דבש שגג בשבת חייב חטאת הזיד ביו"ט לוקה ארבעים דברי רבי אליעזר א"ר אלעזר מ"ט דר' אליעזר דכתיב (שמואל א יד, כז) ויטבול אותה ביערת הדבש וכי מה ענין יער אצל דבש אלא לומר לך מה יער התולש ממנו בשבת חייב חטאת אף חלות דבש הרודה ממנו בשבת חייב חטאת חאמימר שרא זילחא במחוזא אמר טעמא מאי אמור רבנן דילמא אתי לאשויי גומות הכא ליכא גומות רבא תוספאה אשכחיה לרבינא דקא מצטער מהבלא ואמרי לה מר קשישא ברי' דרבא אשכחיה לרב אשי דקא מצטער מהבלא א"ל לא סבר לה מר להא דתניא הרוצה לרבץ את ביתו בשבת מביא עריבה מלאה מים ורוחץ פניו בזוית זו ידיו בזוית זו רגליו בזוית זו ונמצא הבית מתרבץ מאליו א"ל לאו אדעתאי תנא אשה חכמה מרבצת ביתה בשבת טוהאידנא דסבירא לן כר' שמעון שרי אפי' לכתחלה:



סנהדרין ל״ג
דיני ממונות מחזירין כו':
ורמינהו אדן את הדין זיכה את החייב חייב את הזכאי טימא את הטהור טיהר את הטמא מה שעשה עשוי וישלם מביתו 
אמר רב יוסף לא קשיא כאן במומחה כאן בשאינו מומחה 
ובמומחה מחזירין והקתני אם היה מומחה לב"ד פטור מלשלם 

א"ר נחמן 
כאן שיש גדול הימנו בחכמה ובמנין כאן שאין גדול הימנו בחכמה ובמנין 
רב ששת אמר 
כאן שטעה בדבר משנה כאן שטעה בשיקול הדעת 
דאמר רב ששת אמר רב אסי 
טעה בדבר משנה חוזר 
טעה בשיקול הדעת אינו חוזר 

א"ל רבינא לרב אשי 
אפילו טעה בר' חייא ורבי אושעיא א"ל אין 
אפילו בדרב ושמואל אמר ליה אין 
אפילו בדידי ודידך 
א"ל אטו אנן קטלי קני באגמא אנן 

היכי דמי שיקול הדעת 
אמר רב פפא דכגון תרי תנאי או תרי אמוראי דפליגי אהדדי ולא איתמר הלכתא לא כמר ולא כמר ואיקרי ועבד כחד מינייהו וסוגיא דשמעת' אזלי כאידך היינו שיקול הדעת 




No comments:

Post a Comment