כיצד אפשר לבדוק עם תלמיד הבין את החומר הנלמד?
תנו רבנן
החולב והמחבץ והמגבן כגרוגרתהמכבד והמרבץ והרודה חלות דבששגג בשבת חייב חטאתהזיד ביום טוב לוקה ארבעיםדברי ר' אליעזרוחכ"אאחד זה ואחד זה אינו אלא משום שבות
רב נחמן בר גוריא איקלע לנהרדעא
בעו מיניה
חולב משום מאי מיחייבאמר להו משום חולבמחבץ משום מאי מיחייבאמר להו משום מחבץמגבן משום מאי חייבאמר להו משום מגבן
אמרו ליה
רבך קטיל קני באגמא
המכבד המרבץ והרודה חלות דבש שגג בשבת חייב חטאת הזיד ביו"ט לוקה ארבעים דברי רבי אליעזר א"ר אלעזר מ"ט דר' אליעזר דכתיב (שמואל א יד, כז) ויטבול אותה ביערת הדבש וכי מה ענין יער אצל דבש אלא לומר לך מה יער התולש ממנו בשבת חייב חטאת אף חלות דבש הרודה ממנו בשבת חייב חטאת חאמימר שרא זילחא במחוזא אמר טעמא מאי אמור רבנן דילמא אתי לאשויי גומות הכא ליכא גומות רבא תוספאה אשכחיה לרבינא דקא מצטער מהבלא ואמרי לה מר קשישא ברי' דרבא אשכחיה לרב אשי דקא מצטער מהבלא א"ל לא סבר לה מר להא דתניא הרוצה לרבץ את ביתו בשבת מביא עריבה מלאה מים ורוחץ פניו בזוית זו ידיו בזוית זו רגליו בזוית זו ונמצא הבית מתרבץ מאליו א"ל לאו אדעתאי תנא אשה חכמה מרבצת ביתה בשבת טוהאידנא דסבירא לן כר' שמעון שרי אפי' לכתחלה:
סנהדרין ל״ג
דיני ממונות מחזירין כו':
ורמינהו אדן את הדין זיכה את החייב חייב את הזכאי טימא את הטהור טיהר את הטמא מה שעשה עשוי וישלם מביתו
אמר רב יוסף לא קשיא כאן במומחה כאן בשאינו מומחה
ובמומחה מחזירין והקתני אם היה מומחה לב"ד פטור מלשלם
דיני ממונות מחזירין כו':
ורמינהו אדן את הדין זיכה את החייב חייב את הזכאי טימא את הטהור טיהר את הטמא מה שעשה עשוי וישלם מביתו
אמר רב יוסף לא קשיא כאן במומחה כאן בשאינו מומחה
ובמומחה מחזירין והקתני אם היה מומחה לב"ד פטור מלשלם
א"ר נחמן
כאן שיש גדול הימנו בחכמה ובמנין כאן שאין גדול הימנו בחכמה ובמנין
רב ששת אמר
כאן שטעה בדבר משנה כאן שטעה בשיקול הדעת
דאמר רב ששת אמר רב אסי
טעה בדבר משנה חוזר
טעה בשיקול הדעת אינו חוזר
דאמר רב ששת אמר רב אסי
טעה בדבר משנה חוזר
טעה בשיקול הדעת אינו חוזר
א"ל רבינא לרב אשי
אפילו טעה בר' חייא ורבי אושעיא א"ל אין
אפילו בדרב ושמואל אמר ליה אין
אפילו בדידי ודידך
א"ל אטו אנן קטלי קני באגמא אנן
היכי דמי שיקול הדעת
אמר רב פפא דכגון תרי תנאי או תרי אמוראי דפליגי אהדדי ולא איתמר הלכתא לא כמר ולא כמר ואיקרי ועבד כחד מינייהו וסוגיא דשמעת' אזלי כאידך היינו שיקול הדעת
No comments:
Post a Comment