Thursday, November 21, 2019

יצירה ללידה, פירות וגילוי

דברים שכתבתי סוף פרק שלישי מסכת נדה

חכמים אומרים 'אין למדין יצירה מטומאה', 
אבל הגמרא אומרת שלרבי ישמעאל יש לימוד טוב מהפסוק,'לידה', שני לידות
ואפיחכמים יש הבה אמינא לקבל אותה.  
מדוע לא קיבלו חכמים את ההבה אמינא?  
מה כן טוב בלימוד ומה לא טוב בלימוד מהמקרא? 

ונראה לי שצריכים לחלק בין יצירה ללידהובתוך לידה בין שני מרכיביםפירות וגילוי 

יש שלב ראשון של יצירהוזה מאופיין בשבעה ימי בראשית
כנגד יצירית הוולד יש שבעה ימי טומאה.  
ויש שלב שני של פירות היצירהשהיא גם השלב הראשון של לידה.  
פירות היצירה לקוחים זמןומשלימים את היצירה.  
לכן תמיד לא מחלקים בין היצירה של שבעה לבין השלושים ושלוש
כמו שלא מחלקים בין הארבעה עשרה לששים ושש
שאין המנין של ימי טהרה עומד בפני עצמה אלא היא מנין משלימה ליצירה.  (ובפשטות כבר למדנו בבראשית שני יצירות באדם וחוה
ואח"כ הגמרא אצלנו תביא את היצירה השניה מהצלע.) 

אבל ענין טומאה אינה באה מכוח היצירההטומאה באה מכוח הגילוי, 'והיא גלתה מקור דמה'.  השלב השני של לידההגילוי. 

No comments:

Post a Comment