Wednesday, August 9, 2023

עצמאות - הרי את לעצמך - גיטין פ״ה

 בדרישה למוחלטות ובהירות בכתוב בגט, אני שומע הדים לשיטת רבי מאיר שעדי חתימה כרתי, שגט הוא תעודה, עדות שמתירה אשה להינשא מחדש. 

אם זה לא ברור, זה לא שווה. משאין כן האמירה, היא מבטאת את הרצון האישי של האיש ואינטראקציה בין האיש לאשה, על כל פרטיו.

מה אתה חושב ? 😊


מה דברים שלך אני שומע גט - מתירה, ומבטא את רצון האיש.  שני האמירות האלו נראים לי נוצרים בזמן כתיבת הגט (עדי חתימה כרתי).  לעומת השיח של הפרק שלנו שמביא אותי לתהליכים בהמשך (אחרי כתיבת ואמירת תוספת הגט) בפרק שלנו מדברים על פעולות לאחר זמן (אולי הרבה זמן - מיתת הבעל אפילו)


למשל - הגמרא בדף פ״ה

  חוץ מקידושיך בשטר מהו  

      מי אמרינן אפשר דמקדש לה בכסף ובביאה 

      או דלמא ויצאה והיתה איתקוש הוויות להדדי  

אני שומע שהשיח הכריתות היא לא במעשה כתיבת הגט, אלא הווית האישה

לכן נראה לי שכתיבה מאפיין את העתיד, נשארות הגט, הווית האישה בהמשך חייה ולא מצב נפשי של הבעל בעת כתיבת הגט (שליחוה) או מצב האישה בעת היפרדות מבעלה


בס"ד     

         דף היומי:  גיטין דף פה

          "במחשבה נוספת"  

      תג"ל: תלמוד גשר לחיים


      מה הם מרכיבי נישואין ?

                                    

1.מה לומדים היום ?

גיטין דף פה, עמוד א


[פב.] מתנ' המגרש את אשתו ואמר לה 'הרי את מותרת לכל אדם אלא לפלוני'

רבי אליעזר מתיר 

וחכמים אוסרים...

[פג.]...נענה רבי אלעזר בן עזריה ואמר: 'כריתות' דבר הכורת בינו לבינה...

[פה.]

א. חוץ מזנותיך מהו?

ב. חוץ משלא כדרכה מהו ?

"משכבי אשה..."

ג. חוץ מהפרת נדריך מהו ?

"אישה יקימנו ואישה יפרנו."

ד. חוץ מתרומותיך מהו?

"קנין כספו"

ה. חוץ מירושתיך מהו?

"לשארו וירש אותה"


2.  שאלות תג"ל:

מהו ההגיון, מהי החשיבה בכל אחת מן השאלות?

איזה היבטים של נישואין עומדים בבסיס של כל נושא שעולה כאן ?

 

3. הסבר בדרך תג"ל:

אפשר לשמוע כמה שפות בסידרה  זו: 

*שפה של איסור והיתר, 

*שפה של בית ורשות, 

*שפה של קשר בינו לבינה.

בכל אחד מחמשת הנושאים:

באיזה שפה משתמש ?


4. מה אתה חושב?

באיזה שפה או שפות מדבר נוסח הגט ?  ראה המשנה הבאה, והסוגיה שעליה.


5. כלי לימוד בדרך תג"ל:

מקראות בפרשיות שונות ומדרשי הלכה- כמקורות לשפה תלמודית והלכתית שהיא עשירה ומגוונת.


אשמח לשמוע ממך

צוריאל 😊

=-=-

[13:08, 8/9/2023] David Guedalia: מדוע לא הוספת:

ו. חוץ מקידושיך בשטר מהו?

״יצאה והיתה איתקוש הוויות להדדי ״

[13:18, 8/9/2023] David Guedalia: מהמשך הגמרא אני לומד:

הרי את לעצמך קל וחומר שמגורשת, כלומר שהרי את מותרת לכל אדם פחות כריתות, כלומר ׳הרי את לעצמך׳ זהות האישה הפרטית היא הבסיס לכל מעמד האישה כעצמאית ולא כנספח לבעלה, והשפה של ׳מותרת לכל אדם׳ היא שפה רכה לאמירה שהיא עצמאית, כאילו הבעל עדיין מחליט מה טוב לאישה, שהיא תנשא שוב, ואילו הרי את לעצמך מפנה את האחריות לאישה, שהיא תחליט לעצמה מה היא רוצה.


מה אני לומד, מבחינת זהות עצמית, אני יכול לתת לעולם החיצון (לאנשים סביבי) להגדיר מי אני, ואז באמת יש הרבה הגדרות א׳, ב׳ ... ו׳ (איסור והיתר, ממון, בית...) אבל אם אני מגדיר את עצמי, יש לי חירות מלא למצוא שפה חדשה

[13:18, 8/9/2023] David Guedalia: [לא בטוח מה החידוש בזה...אולי הייתי חושב שאישה נשואה לא יכולה להגדיר את עצמה??]