Monday, July 31, 2023

 בס"ד     

         דף היומי:  גיטין דף עה

          "במחשבה נוספת"  

      תג"ל: תלמוד גשר לחיים


     גירושין וצרכים משפחתיים 

                                    

1.מה לומדים היום ?

גיטין דף עה, עמוד ב


מתנ' הרי זה גיטיך על מנת שתשמשי את אבא שתי שנים...שתניקי את בני שתי שנים... מת הבן...אינו גט.

רבן שמעון בן גמליאל אומר: כזה גט.

כל עכבה שאינה הימנה...זה גט.

רשב"ג מיקל בתנאי


2.  שאלות תג"ל:

איך נסביר את המחלוקת בין חכמים לרבן שמעון בן גמליאל?


3. הסבר בדרך תג"ל:

בגירושין הללו הבעל רוצה לגרש,  אבל יש צרכים משפחתיים. לגביהם הוא עדיין זקוק לאשתו. 

מהזוית של "והיה אם לא תמצא חן בעיניו...וכתב לה ספר כריתות..." הרי הוא רוצה לגרש, ולכרות את הקשר עם האשה. אבל, יש צרכים. אם צרכים הללו נפסקו, הרצון שלו לגרש חוזר למרכז. זו גישת רשב"ג.

חכמים מדגישים שיש גם את הצד של "ושלחה מביתו ויצאה מביתו..." מזוית זו, גירושין הם תהליך משפטי- אובייקטיבי. כאשר הבעל התנה תנאי, התנאי צריך להתקיים כדי שיחולו הגירושין.


4. מה אתה חושב?

מה היחס בין גישת רשב"ג כאן לבין גישתו במשנה הקודמת, "איצטליתי...תתן לו את דמיה" ?


אשמח לשמוע ממך

צוריאל 😊


=-=-=-=

גיטין דף עה, עמוד ב


נראה לי להתחיל עם השאלה השניה, מה היחס למחלוקת לגבי טלית.  כמו שהרב ציין כאן מדובר בנושא משפחתי, ושם הגמרא אומרת ׳לצעורה׳ - ורשב״ג גם סובר שהבעל רוצה לצער את אישתו אבל קבלת דמי הטלית מספיק צער (צער המביא תועלת לבעל).  וכאן מדובר על רצון לקיים את הקשר המשפחתי - ולא נראה לי כפי שהרב כתב שהבעל רוצה לגרש את אישת - הוא עדיין לא רוצה לגרש אותה, הוא רוצה לשמור על הזיקה המשפחתי.  


לכן נראה לי פה חידוש גדול לרשב״ג, שאע״פ שהבעל רוצה לקיים קשר משפחתי עדיין זה גט, אני יכול להבין במקרה של הטלית שהוא רוצה לצער אותה - צערה מפסיק את הקשר הבריא ביניהם - לכן התנאי מביע רצון הגט, אבל פה הוא רוצה להמשיך את הקשר, ובכל זאת רשב״ג אומר כאשר התנאי אינו עוד עומד כתיקנו התנאי כאילו התקיים וזה גט.  ועדיין קשה, שהבעל לא קיבל כלום לעומת בטלית לפחות קיבל דמי טליתו.


מכל זה אני לומד שרשב״ג לא חפץ ברצון הבעל להינות (אע״פ שכך היה נראה מסוגיא של טליתו) אלא רשב״ג מיקל בתנאי.  להבנתי זה דווקא מעיד על הצד המשפטי של תנאי, ללא קשר לתנועת הנפש של הבעל (בין לצער ולדחוק את אישתו בין לקרב את אישתו למשפחתו)


מה אני לומד מי זה -- לפעמים יש התנהגות מקרב את המשפחה (לדוגמא חופש משפחתי, ארוחת שבת, ...) ולפעמים לא עלינו מדחיק את המשפחה (לדוגמא יציאה לעבודה, חופש פרטי, ...) לרשב״ג זה לא ממש משנה - משפחה יש לה תנועה לכל כיוון, הקשר המשפחתי הוא חזק