Sunday, August 23, 2020

עירובין דף י״ד -- הרב דב ברקוביץ

אני מקשיב ל-  https://www.youtube.com/watch?v=CoFI8fEcZKQ

הרב בקרוביץ שואל כיצד פועל הקניה על ידי אמירה לגבוהה?

ונראה לי שכאשר קיים אצלי שתי זהויות שונות, נניח הזהות הפרטית והזהות הציבורית, זהות אחת יכול להקנות לזהות שניה.  וזה רק יהיה אפשרי אם קיים ניוק מלא בין שתי הזהויות, דבר שאינו ממש בריא לנפש האדם (סקיזופרנה)

-=-=-

עוד למדתי בדף היומי, מסכת עירובין דף י״ד, הפתיחה מלמדת על מבנה, הקורה צריכה להיות חזקה ולהידמות להיות חזקה כדי להחזיק אריח, כלומר שאפשר לבנות עליה (רש״י), ואולי הכוונה היא שמסתכלים על המבנה מבחוץ, ככלי לדבר אחר, ולא התוכן.   מבוי היא מקום הילוך (למדנו בתחילת המסכת, ולא כמו סוכה שהיא לדיור), אבל הקורה הופכת אותה לבית שיש לא תקרה, מקום ישוב.

ובהמשך, הים של שלמה, שיש לה שפה עליונה עגולה ובסיס מרובה, ולי זה מזכיר מבנה של אדם, ראש עגול וגוף מרובע (קצת קבלי זכור לי), ואולי גם מזכיר מבנה של מבוי, עליון שונה מתחתון.

=-=-

ומזה אני למד שיש שתי זהויות העליון והתחתון, והגדרה של העליון משפיע על הגדרה של התחתון.  וצריכים להגדיר בצורה חיצונית, על ידי יכולת לקבל אריח, על ידי צורה שונה, עיגול ולא מרובע, להפריד בין שתי הזהויות האלו, ואז אפשר *מבלי שהשפע ירד מאחת לשניה* להגדיר את הזהות של השני יחסית לראשונה.