Monday, September 18, 2023

איל אחר נאחז בסבך בקרניו -- שופר של ראש השנה של איל וכפוף

והנה כבר זמן אני מנסה להבין, כיצד ׳כפוף טפי עדיף׳ מעיד על חירות ולא על שיעבוד.

בזכות שיחה עם הנכחדים הבנתי!

 https://youtu.be/NgtF81FHycI?si=ji-tVBwojCvJ3Ffl

ככל שהקרן כפוף יותר, האיל יותר נאחז.

ואולי הרעיון הוא שאילו של אברהם, המתין לו, והכפיפה של הקרן של האיל מעיד על כך שהוא תקוע וממתין.  וכך חירות מגיע, הוא ממתין לנו.  בעת שאנו נמצאים תחת השפעה של מעשה מטורף, לעקוד ולקרב את עבודת חיינו, כל מה שצריכים כדאי להיות חופשי, היא להסתכל לדבר שכבר ממתין לנו


מצוות התלוייות בארץ - המשגה לישות ציבורית בהלכה

מה הגדר של משטרה, צבא, חברת החשמל, וכן הלאה...

ואולי מצוות התלוייות בארץ זה גדר של ישות ציבורית...

קרבנות ציבור, ברור

ועכשיו אני לומד משניות שביעית

פרק ב משנה א יש בה מחלוקת, ורבי שמעון שואל, הרי נתת תורת כל אחד ואחד בידו.  כלומר כיצד אפשר לבנות מערכת ציבורית עם הגדרת עבודה של כל פרט, תרומת העבודה היחודית מפריע בגיבוש החברה.  זה יפה לשיטתו, רבי שמעון עולם המעשה, תוצר הדבר חשוב, וכאן הפעולה חשובה ולכן מפריע לגיבוש.  אבל לתנא קמא, זה שכל יחיד פועל לדרכו לא מפריע, יש סקאלה לפרטיות, ופעולה פרטית לא קשורה לסקאלה החברתית, בסקאלה החברתית יש מושג של עבודה, אידיא, והיא נשמרת מאוחדת לאורך כל האנשים, אף על פי שכל איש פועל אחרת

זה גם מזכיר לי מחלוקת בפרק א, משנה א, רבי שמעון  כבית הלל, רק זמן מאחד את החברה הפעולות מפרידות.  ובית שמאי סוברים שהעבודה לא מוגדרת על פי הפרט אלא צורך הפרי, והחברה צריכה שהפירות יתבשלו יפה

כנראה פשוט ההבדל, פרק א, שדה האילן מחפש עבודה ליצור פרי, ואילו פרק ב מחפש איסור עבודה לשדה

מה ההבדל, נראה שעבודה באילן, הפרי בהוויה ציבורית כבר, ואילו שדה העבודה לא בפרי אלא באדמה, אז אולי הפוך, אולי אדמה בהוויה ציבורית...

--

פרק ג׳ מסתיים עם:

הַבּוֹנֶה גָדֵר בֵּינוֹ וּבֵין רְשׁוּת הָרַבִּים, מֻתָּר לְהַעֲמִיק עַד הַסֶּלַע. 
מַה יַּעֲשֶׂה בֶּעָפָר, צוֹבְרוֹ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים וּמְתַקְּנוֹ, 
דִּבְרֵי רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ. 
רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, 
כְּדֶרֶךְ שֶׁאֵין מְקַלְקְלִין בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, כָּךְ לֹא יְתַקֵּנוּ. 
מַה יַּעֲשֶׂה בֶּעָפָר, צוֹבְרוֹ בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ כְּדֶרֶךְ הַמְזַבְּלִין. וְכֵן הַחוֹפֵר בּוֹר וְשִׁיחַ וּמְעָרָה:

מעניין מאוד החיבור בין מצוות התלויות בארץ לבין רשות הרבים.  חובת הציבור לא לקלקל לשיטת רבי עקיבא נשמע שלא קשורה לשביעית.  ואילו לרבי יהושע יש משהו טבעי, קשר בין מצוות הארץ לבין תיקון רשות הרבים.  הדרך לקיים מצוות שביעית היא בעזרת רשות הרבים



פרק ח׳ - משנה אחרונה
בית מרחץ מותר אלא אם כן ׳מתחשב׳
כלומר המוציא את עצמו מהכלל אסור
פירושי הראשונים טכניים, מחלוקת באוקימנתות?
אבל לשיטתי האמירה פשוטה - הנה לרבים מותר - איסור שביעית היא מצוה התלויה בארץ, איבוד שביעית אינה כן, היא איסור פרטי ולכן לכלל מותר