Thursday, November 3, 2022

נדרים - דף ט׳



דף ט - א

מתני' 
כנדרי רשעים נדר בנזיר ובקרבן ובשבועה 
כנדרי כשרים לא אמר כלום 
כנדבותם נדר בנזיר ובקרבן: 
[חשבתי לעצמי, שנדר רשעים, בהגדר לגשם את הקודש היא מעשה רע, כלומר נדר היא פעולה שעושה רשע ולכן נדר רשעים נדר.  הסיבה שזה רע משום שגישום הקודש היא הפרה של קדושת מקומות, עירבוב בין סקאלות שונות]

[פשט במשנה? כנדרי רשעים אינו ׳נדר׳, ורק קיים בנזיר, קורבן ושבועה?  אני הייתי מבין את זה, משום שבמנעד, ברצף בין דברים קדושים שכבר מגושמים, קורבן היא ראשון, ונזיר שני (כסיפא של המשנה) ושבועה שלישי (משום שהאדם יש בו מורכבות של נפש וגוף) ונדר בסוף, חפץ חיצוני לאדם נמצא במצב מגושם ללא קדושה]

גמ' 
ודלמא הכי קאמר כנדרי רשעים לא נדרנא 
אמר שמואל 
באומר כנדרי רשעים הריני עלי והימנו הריני בנזירות עלי בקרבן הימנו בשבועה הריני נזירות 
דלמא הריני בתענית קאמר 
אמר שמואל 
כשהיה נזיר עובר לפניו (עלי בקרבן) הימנו בשבועה 
דלמא הימנו דאכילנא קאמר 
אמר רבא 
דאמר הימנו שלא אוכל 
אי הכי מאי למימרא 
מהו דתימא הא לא מפיק שבועה מפומיה קמ''ל הדין: 

כנדרי כשרים לא אמר כלום כנדבותם נדר וכו': 
מאן תנא דשאני ליה בין נדר לנדבה 
לימא לא רבי מאיר ולא רבי יהודה 
דתניא 
{קהלת ה-ד} טוב אשר לא תדור וגו' טוב מזה ומזה שאינו נודר כל עיקר 
דברי ר' מאיר 
רבי יהודה אומר 
טוב מזה ומזה נודר ומשלם 

(דף ט - ב)
אפילו תימא ר''מ כי קא''ר מאיר בנדר בנדבה לא קאמר 
והא קתני כנדבותם נדר בנזיר ובקרבן תני נדב בנזיר ובקרבן 
מאי שנא נודר דלא דלמא אתי בה לידי תקלה 
נדבה נמי לא דלמא אתי בה לידי תקלה 
כהלל הזקן 
דתניא 
אמרו על הילל הזקן שלא מעל אדם בעולתו כל ימיו 
מביאה כשהיא חולין לעזרה ומקדישה וסומך עליה ושוחטה 
[לשיטתי מובן, כאשר באים לבית המקדש, קל לגשם את הקדושה, אין מרחק בין הקודש לחול] 

הניחא נדבה דקרבנות נדבה דנזירות מאי איכא למימר 
סבר לה כשמעון הצדיק 
דתניא 
אמר (רבי) שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא אלא אחד פעם אחת בא אדם אחד נזיר מן הדרום וראיתיו שהוא יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים אמרתי לו בני מה ראית להשחית את שערך זה הנאה אמר לי רועה הייתי לאבא בעירי הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי ופחז עלי יצרי ובקש לטורדני מן העולם אמרתי לו רשע למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך במי שהוא עתיד להיות רמה ותולעה העבודה שאגלחך לשמים מיד עמדתי ונשקתיו על ראשו אמרתי לו בני כמוך ירבו נוזרי נזירות בישראל עליך הכתוב אומר {במדבר ו-ב} איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה' 
[זה אמירה חריפה יותר, עדיין הייתי יכול לומר שיש מקום לבוא לידי תקלה, אז מה אם הנזיר של ר׳ שמעון הצדיק היה לסיבות טובות, אז מה אם שמעון הצדיק היה נזהר, עדיין מדוע נזירות יותר טובה מנדר?  ואולי לומדים מהסיפור שוב, שנזיר בא לבית המקדש ובגופו הוא מקיים פסוק מהתורה, ולכן לשיטתי, הגישום של תורה שבכתב יחסית קל, ואין פה מעשה רשע גדול.  או אפשר שנזיר אינו ממש קדוש עד שהוא מסיים את נזירותו, כלומר בזה שמנזר עצמו אין זה מביא גישום לקודש, רק כאשר הוא בא לבית המקדש, עם קורבן, יש חיבור בין הקודש לחול - ולי נראה פירוש ראשון] 

מתקיף לה רבי מני 
מאי שנא אשם נזיר טמא דלא אכל דאתי על חטא 
כל אשמות נמי לא ליכול דעל חטא אתו 
א''ל ר' יונה 
היינו טעמא כשהן תוהין נוזרין וכשהן מטמאין ורבין עליהן ימי נזירות מתחרטין בהן 
ונמצאו מביאין חולין לעזרה  
[אולי זה ממש השאלה שהעליתי למעלה, הקדושה מתחילה מתי? לר׳ יונה נראה שרק בבואו לבית המקדש עם קורבן חולין רק אז יש חיבור בין חול לקודש, או אולי דווקא לר׳ יונה נזיר שמצליח לקדש את עצמו לא מביא חולין, ולכן נזיר מתחילתו גישם קדושה]

(דף י - א)
אי הכי אפילו נזיר טהור נמי 
נזיר טהור לא דאמודי אמיד נפשיה דיכול לנדור 
ואיבעית אימא
אפילו תימא רבי יהודה 
כי א''ר יהודה בנדבה בנדר לא אמר 
והקתני טוב מזה ומזה נודר ומקיים 
תני נודב ומקיים 
מ''ש נודר דלא דילמא אתי בה לידי תקלה נדבה נמי דילמא אתי לידי תקלה 
רבי יהודה לטעמיה דאמר 
אדם מביא כבשתו לעזרה ומקדישה וסומך עליה ושוחטה 
[כהלל הזקן וכשיטתי]

תינח נדבה דקרבנות נדבה דנזירות מאי איכא למימר 
רבי יהודה לטעמיה 
דתניא 
רבי יהודה אומר 
חסידים הראשונים היו מתאוין להביא קרבן חטאת 
לפי שאין הקב''ה מביא תקלה על ידיהם 
מה היו עושין עומדין ומתנדבין נזירות למקום כדי שיתחייב קרבן חטאת למקום 
ר' שמעון אומר 
לא נדרו בנזיר 
אלא הרוצה להביא עולה מתנדב ומביא 
שלמים מתנדב ומביא 
תודה וארבעה מיני לחמה מתנדב ומביא 
אבל בנזירות לא התנדבו כדי שלא יקראו חוטאין 
שנאמר {במדבר ו-יא} וכפר עליו מאשר חטא על הנפש 
[לרבי יהודה, קדושת נזיר לא באה מתוך נזירות, אלא מתוך קורבן שמחבר בין חובת בעלים לחפץ, ורבי חי בעולם הבריאה לעומת ר׳ שמעון עולם המעשה, לכן ׳חטא׳ בעולם המעשה היא רצון לקבל, ואילו לרבי יהודה ׳חטא׳ היא חיבור בין קודש לחול, גישום של עולם הבריאה - ואין דבר שלילי בזה]

אמר אביי 
שמעון הצדיק ורבי שמעון ור' אלעזר הקפר כולן שיטה אחת הן דנזיר חוטא הוי 
שמעון הצדיק ורבי שמעון הא דאמרן 
ורבי אלעזר הקפר ברבי 
דתניא 
ר' אלעזר הקפר ברבי אומר וכפר עליו מאשר חטא על הנפש וכי באיזו נפש חטא זה 
אלא שציער עצמו מן היין 
והלא דברים ק''ו ומה זה שלא ציער עצמו אלא מן היין נקרא חוטא 
המצער עצמו מכל דבר על אחת כמה וכמה 
מכאן כל היושב בתענית נקרא חוטא 
והדין קרא בנזיר טמא כתיב משום דשנה בחטא הוא:
[אביי מסביר את עולם המעשה מנקודת מבט של עולם הבריאה, ׳חטא׳ היא צער, ואילו לשיטתו ולשיטת רבי יהודה ׳חטא׳ היא גישום הקודש]




מסכת נדרים דף ב׳

[יום שישי, פרשת בראשית: מה מעניין אותי היום, לבנות כלים חדשים לשמחה אחרי החגים, אחרי השמחות. 
כלי אחד שבא אלי היא מנטורים, יש כבר כיוון, אולי צריך לחפש עוד, 
גם רציתי להמשיך בלימוד תג״ל, יש קושי בזה שאני לא מוצא קבוצה...

מהפתיחה אני לומד על ההבדל בכלי שנבנה על בסיס פעולות, לבין שינוי זהות (כמו נזיר), אולי אני צריך לשנות את הזהות שלי ׳אני מנטור׳, ׳אני חבר תג״ל׳
]


דף ב - א

מתני' 
כל כינויי נדרים כנדרים וחרמים כחרמים ושבועות כשבועות ונזירות כנזירות 
האומר לחברו מודרני ממך מופרשני ממך מרוחקני ממך שאני אוכל לך שאני טועם לך 
אסור 
מנודה אני לך 
ר''ע היה חוכך בזה להחמיר:

[מה משמעות המשנה שקיימות כינויים, יש מנעד של אמירות הקדשה: נדר, פרוש, ריחוק...יש גם מנעד של פעולות אכילה, טעימה, אני לומד שהקדשה צריך להיתפס עם פעולה, וסוג ההפרשה לא חשובה, הייתי חושב שהמילים חשובות, המילה עושה את הפעולה, אלא שקבלת המשמעות בחברה היא זו שנותנת תוקף...לא כל כך חדש בשבילי...]

דף ב - ב
גמ' 
כל כינויי נדרים כנדרים 
מאי שנא גבי נזיר דלא קתני להו לכולהו ומאי שנא גבי נדרים דקתני לכולהו 
משום דנדר ושבועה כתיבי גבי הדדי תני תרתין וכיון דתני תרתין תני לכולהו 
וליתני כינוי שבועות בתר נדרים 
איידי דתנא נדרים דמיתסר חפצא עליה תנא נמי חרמים דמיתסר חפצא עליה 
לאפוקי שבועה דקאסר נפשיה מן חפצא 
[אולי נזיר אין בו איסור לא מיתסר חפצא ולא נפשיה, האיסורים נובעים מהשם החדש, התורה יצרה את האיסורים, הפעולות, ואילו האמירה היא לשנות שם האדם לזהות של נזיר.  לעומת נדר חרם ושבועה שצריך להגדיר פעולה, אכילה, חפץ, ...ועכשיו אני חושב, שהמנעד, הרצף היא מהדרכים ליצור כלי לחיבור השפע לחפץ, עד לקדושת הגוף בשבועה שהיא שונה מהותית.  נזיר מתקדש מתוקף התורה שבכתב, הקדושה בנמצא ואין צורך לחבר אותה לאדם יותר מאמריה, ואילו כינוי נדרים משתמשים בשפה בדויה של חז״ל, וחרמים באמצע, הם מוגדרים על חפץ דרך תורה שבכתב]

פתח בכינויין כל כנויי נדרים ומפרש ידות האומר לחבירו מודר אני ממך 
ותו ידות אינשי איירי בהון 
וחסורי מיחסרא והכי קתני כל כינויי נדרים כנדרים וידות נדרים כנדרים 
וליפרוש כינויין ברישא 
ההוא דסליק מיניה ההוא מפרש ברישא 
כדתנן במה מדליקין ובמה אין מדליקין אין מדליקין כו' 
במה טומנין ובמה אין טומנין אין טומנין כו' 
במה אשה יוצאה ובמה אינה יוצאה לא תצא אשה 
וכל היכא דפתח לא מפרש ברישא 
והתנן יש נוחלין ומנחילין נוחלין ולא מנחילין ואלו נוחלין ומנחילין 
יש מותרות לבעליהן ואסורות ליבמיהן מותרות ליבמיהן ואסורות לבעליהן ואלו מותרות לבעליהן ואסורות ליבמיהן 
יש טעונות שמן ולבונה שמן ולא לבונה ואלו טעונות שמן ולבונה 
יש טעונות הגשה ואין טעונות תנופה תנופה ולא הגשה ואלו טעונות הגשה 
יש בכור לנחלה ואין בכור לכהן בכור לכהן ואין בכור לנחלה ואיזהו בכור לנחלה ואין בכור לכהן 
הלין משום דאוושו ליה מפרש ההוא דפתח ברישא 
והא במה בהמה יוצאה ובמה אינה יוצאה דלא אוושא וקתני יוצא גמל

דף ג - א

אלא לאו דווקא 
זימנין מפרש ההוא דפתח ברישא 
זימנין ההוא דסליק מפרש ברישא 

ואיבעית אימא 
ידות איידי דאתיין מדרשא מפרש להון ברישא 
וליפתח הדין ברישא 
מיפתח פתח בכינויין דאורייתא ברישא והדר מפרש ידות דאתיין ליה מדרשא 
[יש באמירה הזאת משהו כמו, בסיס של נדרים היא דאורייתא, כלומר בכתב, מבוסס, דבר יציב ולא משתנה, אינה אמירה אלא מציאות, אבל ידות, היכולת להשתמש בנדרים בעולם הזה היא אמירה, היא מדרש, היא באה מהאדם החי.  אולי הבסיס לקדושה היא בבית המקדש, בתורה שבכתב, ואין לנו דרך לגשת לזה, ולכן יש ידות, יש כלי עזר, המוריד את השפע לעולם שלנו -- אני עדיין מושפע מחג הסוכות והלימוד של ניסוך היין]

הניחא למאן דאמר כינויין לשון נכרים הן 
אלא למ''ד לשון שבדו להן חכמים להיות נודר בו מאי איכא למימר 
[אני אוהב את האמירה הזאת, כדי לנדור, לגעת בקודש, חכמים יצרו שפה בדויה, כלומר בהגדרה אין דרך לדבר בשפת האדם ולתקשר לקודש, מזכיר דברי Umberto Eco, שהאומן אינו יכול לתקשר עם אחרים]

מי קתני ידות ולאו חסורי קא מחסרת לה אקדים נמי 
ותני ידות כל ידות נדרים כנדרים וכל כינויי נדרים כנדרים
ואלו הן ידות האומר לחבירו ואלו הן כינויין קונם קונח קונס 


[הפיסקא הבאה נראה משווה בין אמירה שאין בה הווית קדושה אבל חל ׳לא יחל דברו׳, לבין אמירה שיש בה רצון לקדושה, נדר, לבין אמירה שהיא בגופה קדוש, נזיר -- וסגנון הגמרא פחות שאלה ותירוץ יותר רצף אמירות]

וידות היכא כתיב {במדבר ו-ב} איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה' 
ותניא נזיר להזיר לעשות כינויי נזירות כנזירות וידות נזירות כנזירות 
אין לי אלא בנזירות בנדרים מנין 
ת''ל איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה' מקיש נזירות לנדרים ונדרים לנזירות 
מה נזירות עשה בו ידות נזירות כנזירות אף נדרים עשה בהם ידות נדרים כנדרים 
ומה נדרים עובר בבל יחל ובבל תאחר אף נזירות עובר בבל יחל ובבל תאחר 
ומה נדרים האב מיפר נדרי בתו ובעל מיפר נדרי אשתו 
אף נזירות האב מיפר נזירות בתו ובעל מיפר נזירות אשתו 

מ''ש גבי נזירות דכתיב נזיר להזיר נדרים נמי הא כתיב לנדור נדר והיקישא למה לי 
אי כתב נדר לנדור כדכתב נזיר להזיר כדקאמרת לא צריך היקישא 
השתא דכתיב לנדור נדר דברה תורה כלשון בני אדם 
הניחא למאן דאית ליה דברה תורה כלשון בני אדם 
אלא למאן דלית ליה דברה תורה כלשון בני אדם האי לנדור נדר מאי עביד ליה 
דריש ליה לעשות ידות נדרים כנדרים
ומקיש נזירות לנדרים 
נזיר להזיר דריש ליה מלמד שהנזירות חל על הנזירות 
(דף ג - ב)

ולמ''ד דברה תורה כלשון בני אדם ונזיר להזיר דריש לעשות ידות נזירות כנזירות 
שהנזירות חל על הנזירות מנא ליה 
הניחא אי ס''ל כמ''ד אין נזירות חל על נזירות 
אלא אי ס''ל כמ''ד נזירות חל על נזירות מנא ליה 
נימא קרא ליזור מאי להזיר שמעת מינה תרתי 

במערבא אמרי אית תנא דמפיק ליה לידות מן לנדור נדר 
ואית תנא דמפיק ליה מן {במדבר ל-ג} כל היוצא מפיו יעשה 



אמר מר 
ומה נדרים עובר {במדבר ל-ג} בבל יחל ובל תאחר 
בשלמא בל יחל דנדרים משכחת לה 
כגון דאמר ככר זו אוכל ולא אכלה עובר משום בל יחל דברו 
אלא בל יחל דנזירות היכי משכחת לה 
כיון דאמר הריני נזיר הוה ליה נזיר 
אכל קם ליה בבל יאכל שתה קם ליה בבל ישתה 
אמר רבא 
לעבור עליו בשנים 
בל תאחר דנזירות היכי משכחת לה 
כיון דאמר הריני נזיר הוה ליה נזיר 
אכל קם ליה בבל יאכל 
באומר לכשארצה אהא נזיר 
ואי אמר כשארצה ליכא בל תאחר 
אמר רבא 
כגון דאמר לא איפטר מן העולם עד שאהא נזיר 
דמן ההיא שעתא הוה ליה נזיר 
מידי דהוה האומר לאשתו הרי זו גיטיך שעה אחת קודם מיתתי אסורה לאכול בתרומה מיד 
אלמא אמרינן כל שעתא ושעתא דילמא מיית 
הכא נמי לאלתר הוי נזיר דאמרינן דילמא השתא מיית


דף ד - א

רב אחא בר יעקב אמר 
כגון דנדר והוא בבית הקברות הניחא למ''ד לא חיילא עליה נזירות מאלתר אלא למ''ד מאלתר חיילא עליה מי איכא בל תאחר ועוד האמר מר בר רב אשי חיילא נזירות עליה מאלתר וכי פליגי לענין מלקות פליגי אפ''ה קם ליה בבל תאחר משום דקא מאחר נזירות דטהרה א''ר אשי הואיל וכן נזיר שטימא עצמו במזיד עובר משום בל תאחר דנזירות טהרה רב אחא בריה דרב איקא אמר עובר בבל תאחר תגלחתו ולא מיבעיא למ''ד תגלחת מעכבת אלא אפי' למ''ד תגלחת אינה מעכבת מצות גילוח מיהא לא מיקיים מר זוטרא בריה דרב מרי אמר עובר בבל תאחר קרבנותיו ומן הכא נפקא ליה מהתם נפקא ליה {דברים כג-כב} כי דרוש ידרשנו אלו חטאות ואשמות מהו דתימא חידוש הוא שחידשה תורה בנזיר מאי חידוש אילימא דלא מתפיס ליה לחטאת נזיר בנדר הרי חטאת חלב שאין מתפיסה בנדר ועובר בבל תאחר אלא מאי חידושיה סד''א הואיל ואם אמר הריני נזיר אפילו מן חרצן הוי נזיר לכל אימא לא ליעבור עליה משום בל תאחר קמ''ל הניחא למ''ד כי נזיר מן חרצן הוי נזיר לכל אלא לר''ש דאמר אין נזיר עד שיזיר מכולן מאי איכא למימר ועוד האי חידוש לחומרא הוא אלא מאי חידושיה דסד''א הואיל


דף ד - ב

ואם גילח על אחת משלשתן יצא לא ליעבור עליה בבל תאחר קמ''ל 
ואיבעית אימא 
מאי חדושיה משום דלא מתפיסו בנדר 
והא דקא קשיא לך חטאת חלב חטאת חלב קאתיא לכפרה חטאת נזיר למאי אתיא והרי חטאת יולדת דלא אתיא לכפרה ועבר עלה משום בל תאחר 
ההיא קא שריא לה למיכל בקדשי' 

אמר מר 
ומה נדרים האב מיפר נדרי בתו ובעל מיפר נדרי אשתו 
אף נזירות האב מיפר נזירות בתו ובעל מיפר נזירות אשתו 
למה לי היקשא תיתי במה מצינו מנדרים 
דילמא גבי נדרים הוא דמיפר משום דלא אית ליה קיצותא 
אבל גבי נזירות דאית ליה קיצותא דסתם נזירות ל' יום אימא לא 
קמ''ל: