Rabbi Tucker presented the Halachic analysis whereby the utilitarian approach is matched against the value of a person's action. Saving the most lives (a maximization of the utilitarian principle) is not the precedent proscribed by the Tosefta, which demands in-action. Rabbi Tucker posits that at the individual level ('the actor') this may be an accurate portrayal of the Halchic values, at the community/national level a more utilitarian approach is appropriate. For example (mine), the government needs to allocate medical resources, should it bias to performing the most good for the most people or towards facilitating good actions, that may not benefit (and may even harm) others.
So, my question is, when is the actor acting as a private individual when as a community representative?
If I program an autonomous car, to act for the individual in the car, at the expense of the lives of the people outside the car, R. Tucker sees the logic of the car not maximizing the utilitarian principle. But what about a bus? Should a bus or any form of public transport maximize the actions and lives of the individuals inside the bus over those outside the bus?
I would like to argue that a bus driver (and hence an autonomous bus driver) are acting at the community and possibly national scale, hence the metrics utilized to make decisions should not be individual ones, but they should be whatever metrics are appropriate for that scale.
דרשתי בשבת פרשת בלק בנושא. הקב"ה אומר לבלק 'אם לקרוא לך באו האנשים, לך אתם', ובלק קם בבוקר חובש את אתונו והולך עמם, ואז הקב"ה כועס כי הוא הולך, נראה שינוי תפיסה?
ורבים התייחסו לשאלה, אבל נראה לי בפשטות, שהמילה 'לקראו', מתייחס לקריאה של בלק לבלעם בתחלת הפרשה.
בפעם הראשונה שבלק שולח לבלעם כתוב 'לקרוא לו', וזה לעומת הפעם השני שרק כתוב 'ויאמר' ו'כבד אכבדך', ואין שם קריאה אלא התחייסות פרטית לכבוד של בלעם.
קריאה היא מינוי 'פרשת ויקרא', קריאה היא נתינת שם, 'פרשת בראשית', ולכן בקריאה לבלעם בלק מבקש להביא את בלעם כנציג ונביא לאומות העולם, קריאת שם לבלעם בדרגה הכללי, שליח של האומה.
קריאה היא מינוי 'פרשת ויקרא', קריאה היא נתינת שם, 'פרשת בראשית', ולכן בקריאה לבלעם בלק מבקש להביא את בלעם כנציג ונביא לאומות העולם, קריאת שם לבלעם בדרגה הכללי, שליח של האומה.
כאשר הקב"ה אומר לבלעם 'אם לקרוא לך' הכוונה היא שעם אתה הולך כנציג של הכלל, בדרגה גבוהה, לך איתם. (הרי זה יעודך להיות נביא לעולם, ואי אפשר לטעון נגד הדבר שהקב"ה בעצמו עשה, ונתן לו נבואה)
אבל בלעם חובש את אתונו, ורש"י מאיר, 'השנאה מקלקלת את השורה', כלומר יש דרגות, דרגה של בעל הבית ודרגה של עבד, וקלקול השורה היא כאשר הבעל הבית מתנהג כעבד, בלעם חבש את אתונו ובזה הוא הלך לא כבעל הבית אלא כפרט, לא בתור המינוי והקריאה, אלא בתור יחיד. ולכן הקב"ה כעס עליו.
הדתי-לאומי אינו פשרה בין שתי ערכים, הבחירה לעשות דבר בדרגה הלאומי מביא את כל מערכת הלאומי איתה, ושיקולי העשייה שלה. ואילו הבחירה לעשות משהו כפרט מביא שיקולי עשייה אחרים. פשרה היא כאשר פועלים באותה שורה שתי כוחות, כאשר יש שתי ערכים ואי אפשר לקיים שתיהם, אבל כאשר יהודי פועל ככלל וקיימית ערכים לפרט, אין סתירה, והעשייה בדרגה אחת מתמלא בערכיים של אותה דרגה.
Michael Kearns describes how randomness solves the problem of privacy, but not fairness.
The key to solving the fairness question proposed by Michael Kearns is two fold:
1. differentiation is not discrimination, differentiation is a truth/falsity while discrimination is a judgment.
2. clustering of individuals into different groups provides a normalization, everyone within a group should be treated similarly, that is fair, however treating people in different groups similarly will be unfair.
What is the metric employed to cluster the people into groups...well that is problem dependent....
But does randomness help solve the clustering problem as well? In my favorite algorithm random data undermines the clustering....so maybe there are two very different ways to create groups.
The Ashlagi way is to retain individuality or destroy/nullify individuality. Thus only by removing and negating the individual can we provide privacy and create groups. We are all in the same group when we negate our private desires. Randomness supports this. It removes the individuality. Removes identity.
The Kookian way is to create a new entity, an organic group, that abstract and merges all the individuals at a higher scale. Each individual retains their identity at the lower scale, but at the higher scale they are a new entity. This solution permits multiple identities for each person. There is no nullification and randomness does not help/
No comments:
Post a Comment