Monday, July 17, 2023

חלוץ - פרשת מטות - רמב״ם הלכות שמיני

חלוץ - פרשת מטות - רמב״ם הלכות שמיני

חֲלוּצֵי צָבָא כְּשֶׁיִּכָּנְסוּ בִּגְבוּל הָעַכּוּ''ם וְיִכְבְּשׁוּם וְיִשְׁבּוּ מֵהֶן. מֻתָּר לָהֶן לֶאֱכל נְבֵלוֹת וּטְרֵפוֹת וּבְשַׂר חֲזִיר וְכַיּוֹצֵא בּוֹ אִם יִרְעַב וְלֹא מָצָא מַה יֹּאכַל אֶלָּא מַאֲכָלוֹת אֵלּוּ הָאֲסוּרִים. וְכֵן שׁוֹתֶה יֵין נֶסֶךְ. מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ וּבָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב עָרְפֵּי חֲזִירִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן:

די מדהים, שהרמב״ם מביא את התנאי, ׳אם ירעב׳. אם זה באמת היה תנאי הוא היה צריך להקדים את התנאי לאמירה.

לשיטתנו, חלוץ פוגש את המציאות ולכן קיים פה הלכה המתהווה
ולכן הפירוש הוא, ׳אם ירעב׳, נוצר מציאות שיש בו עוול (כמירת הרב שבתאי) החלוץ מייצר הלכה חדשה שמתיר אכילת חזיר. 

https://www.etzion.org.il/he/halakha/studies-halakha/pikuach-nefesh-maakhalot-assurot-bemilchama

נראה לי לפרש אחרת את דברי הרמב״ם
1. אין הרמב״ם מתיר על סמך פיקוח נפש, אם כך היה הדבר לא צריך הלכה מיוחדת בהלכות מלכים ומלחמות.  ובכלל הסדר של הרמב״ם היה צריך להיות, קודם התנאי ׳חייל שנמצא בפיקוח נפש ברעב יאכל מאכלות אסורות׳, הסדר של הרמב״ם מתחיל אם היתר ואז הסבר לדבריו.
2. הגדרה של ׳אם ירעב׳ אינה הגדרה אוביקטיבי, האם חייל שלא אכל 24 שעות רעב?  12 שעות?  אכל בשר לפני 12 שעות? והנה נתת דבריך לשיעורים - ואין דרך לצאת מזה.  וכן ׳לא מצא׳ - לא מספיק שירעב עד כדי פיקוח נפש, אבל הוא צריך לחפש? עד כדי? פרסה? שנים?
3. לכן נראה לי, שהחלוץ הוא זה שקובע אם רעב, כלומר החידוש בהלכה של הרמב״ם הוא שחלוץ פוגש מציאות חדשה וצריך לפסוק לעצמו.  ובני יוסף פגש מציאות בג׳נין, שהוא פסק שאסור לו לאכול בשר שאינו חלק.  והוא צודק לעצמו, אבל לחברו אפשר שחברו יתיר לעצמו בשר חזיר.

  Yosef was in Jenin, couple of days straight, they slept in houses and killed terrorists
  He came back and asked me the following question
 He had Tuna (from home, actually a packet of salmon for the US) and Kabanos from the army
  The Kabanos were meat, kosher, but not Glatt
  So he asked me which he should have eaten
I said, Rambam, you can eat pig, you are a Halutz Milchama
  He smiled
 Then said, he ate the salmon