Wednesday, October 28, 2020
Good — Bad — three approaches
Rav Kook to unify is good to deconstruct is bad
Me to respect the natural hierarchy is good to cross hierarchical boundaries is bad
Not sure this is consistent with the thinking:
- in a complex system, where the results are not predictable perfection is a form of evil. Different than deconstruction. Deconstruction devolves the organic whole into its parts, denigrates the complex action into a complicated and then finally simple one.
I think perfection undermines creativity, flexibility, this is different in kind than not respecting the hierarchy
בבא בתרא ב ע״ב
ע״א גיטין נג
בבא בתרא ב ע״ב
בבא קמא צו ע״ב
נזק שאינו היכרא
מדוע?
סקאלה של היכר?
נקודת מבט של המזיק
=-=
נראה לי, האחריות שלי תלוי בשליטה שלי (רשות)
השליטה שלי תלוי השליטה של אחרים
כלומר הסקאלה של הבעיה מגדירה את הגודל הצורך בשליטה וגודל האחריות
לכן, שדה כלאים, בסקאלה לוקאלית מאוד, חייבים להיות שם לפי תוספות בבא בתרא לראות את הגידול להבין את האיסור, יש שליטה יחסית קלה, מחשבה מספקת, יש לי אחריות
מטבע, תלוי בממשלה, אין לי שליטה, סקאלה רחבה מאוד, אין לי אחריות
מה קורה בחפץ עם שתי סקאלות, ומבחינת המזיק סקאלה רחבה, אבל מבחינת הניזק סקאלה קטנה?
אולי זה אתרוג וחמץ, מצד המזיק סקאלה של טבע העולם, זמן מתקדם, אין לו שליטה. מצד הניזוק, מצווה פרטית, מערכת יחסים פרטי בין הניזוק למצווה
=-=-
אחרי שיחה ארוכה עם אחי יהושע והרב רפפורט, נראה שהרב אינו מקבל שהמודל ההלכתי נבנה, רק שהפרמטירים של ההלכה נבנה על ידי המציאות הבנוי על בסיס תצפיות, פרוזבול כדוגמא.
למשל עיר הקרובה לספר, האם יש בה דין של פיקוח נפש או דין מלחמה?
האם המנהגות של אנשים יוצרת מציאות שבה פרמטרי גדר מקבלים תוקף, עשרה טפחים, או לפניכן הם יוצרים את הסקאלה של המערכת, מערכת פרטית, או כללית, ורק אחרי כן ניתן לדבר על פרמטרי המערכת.
סיימנו בזה שנבדוק ׳לא תסור׳, האם זה דין פרטי, כלומר כל מקרה לגופו בית דין יוצרים תקנות, גזרות כדי לחזק את המודל של התורה, או דין כללי יותר, שקיימת חיוב שיהיה בית דין פועל, מה התוצר של בית דין זה מצווה שנייה...
האם זה ההבדל בין תקנה לגזרה?
Glossary of Nitzozot Summar
מורה נבוכים חלק שלישי פרק מ״א
-- כסף כשפה חברתי, סקאלה של הכסף, כסף כשפה חברתי
חמץ שעבר עליו הפסחבבא בתרא ב ע״ב
-- נזק שאינו היכרא, מדוע? סקאלה של היכר, נקודת מבט של המזיק
-- [נראה לי, האחריות שלי תלוי בשליטה שלי (רשות), השליטה שלי תלוי השליטה של אחרים]
בבא קמא פרק ה, שני אנשים שחבלו זה בזה, דמי ולדות
-- סקאלה פרטי (ערכים), משפחתי, דמי וולדות, חברתי שוק עבודה
-- טענה של הרב: אין פיצוי יש עונש,
summary - Nitzozot
מה תפקיד כסף בהגדרת גודל העונש?
כאשר יש פעולה בסקאלה אחת, כיצד פסיקת בית דין של כסף משלימה את החיסרון, או כיצד הערכת גודל העונש נמדדת על ידי כסף?
מורה נבוכים חלק שלישי פרק מ״א
פרשת נשוא
בבא מציעא ק״ד
מתני'
המקבל שדה מחבירו והיא בית השלחין או בית האילןיבש המעין ונקצץ האילן אינו מנכה לו מן חכורואם אמר לו חכור לי שדה בית השלחין זו או שדה בית האילן זהיבש המעין ונקצץ האילן מנכה לו מן חכורו:
גמ'
היכי דמיאילימא דיבש נהרא רבה אמאי אינו מנכה לו מן חכורונימא ליה מכת מדינה היאאמר רב פפא דיבש נהרא זוטאדאמר ליה איבעי לך לאתויי בדוולא
זה שהרבה יחידים סובלים אינו מגדיר מכת מדינה.
ההגדרה של מכת מדינה היא סוג של אונס, שאינו יכול לתקן בעבודתו
II) Why does the Mishna say the renter is absolved from paying his debt in a national crisis? (Halachic question today, do you need to pay rent for a store that the government shutdown)
III) What happens if a large river dries up, yet the farmer can solve the problem? Or is the definition of a Makat Medina that which can't be solved?
אני חושב קצת על הדיון הבוקר, נראה לי שהרב הציג נושאים/ערכים שונים בסקאלות שונות, לדוגמא אם נמדוד גודל קהילה, אולי קהילה גדולה יכולה לפסוק לגבי חֵלב אבל קהילה קטנה רק יכולה לדון לגבי צבע הסידור. ואני חושב שככל שגדל הקהילה הערכים הם יותר כללים, ולכן יותר מופשטים, קהילה גדולה מאוד יכולה לפסוק לגבי רעיונות מופשטות, כמו האם חשמל היא מלאכת דאורייתא בשבת, ודווקא קהילה קטנה יכולה לפסוק לגבי נושאים פרטנים, כמו האם הבשר הזה נחשב חֵלב. אלא שסמכותו של הקהילה הקטנה רק לגבי הקהילה הקטנה. ולכן היחס בין גודל הקהילה לסמכותה מתחלקת לשתי אופנים, אופן אחת היא הנושאים (גדולה מתעסקת בנושאים מופשטים) ואופן השניה היא סמכות הפסיקה (רק חלה על הקהילה)
קידושין -- כסף כשפה חברתי, סקאלה של הכסף, כסף כשפה חברתי
קידושי איש, יש מדד של שעיבוד, החתן מתחייב על פה לשאר כסות ועונה. במערכת ההתחייבויות יש עוד דוגמאות של התחייבות בעל פה, וזה המשך הסוגיא, התחייבות של עולה (קורבן) התחייבות של מלווה וגדר שיעבוד.
יש עוד מימד בקידושין, מימד הקהל, הידיעה המרחבית שהאישה הזאת אסורה על כל אדם אחר פרט לחתן.
אם המדד היא פרוטה, דבר השווה לכל נפש, השאלה היא מי בתוך המערכת של פרוטה, הקהל של העיר (רב יוסף כל דהו), המדינה, האומה (יחסית לאיסר האיטלקי).
אם המדד היא דינר, דבר שאינו שווה לכל נפש, היא מבטא שפה ׳חצי פרטית׳ בין החתן לכלה, היא מבטא את התחייבות הערכית, העצמאית של אישה, אישה מכבדת את עצמה
כאשר הגמרא אומרת מלווה על פה מדרבן אינו גובה מהלקוחות, משום שאין לזה קול, היא משלוות בין שתי המימדים האלו.
https://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=21&daf=96b&format=pdf
יין והחמיץ משלם כשעת הגזלה - מטבע ונפסל אומר לו הרי שלך לפניך
מתני'גזל בהמה והזקינה עבדים והזקינו משלם כשעת הגזלהרבי מאיר אומר בעבדים אומר לו הרי שלך לפניךגזל מטבע ונסדק פירות והרקיבו יין והחמיץמשלם כשעת הגזלהמטבע ונפסל תרומה ונטמאת חמץ ועבר עליו הפסח בהמה ונתעבדה בה עבירה או שנפסלה מעל גבי המזבח או שהיתה יוצאה ליסקלאומר לו הרי שלך לפניך:גמ'אמר רב פפא לא הזקינה הזקינה ממש אלא אפי' כחשהוהא אנן הזקינה תנןכחשה כגון הזקינה דלא הדר בריאאמר ליה מר קשישא בריה דרב חסדא לרב אשי הכי קאמרי משמיה דרבי יוחנן אפילו גנב טלה ונעשה איל עגל ונעשה שור נעשה שינוי בידו וקנאו טבח ומכר שלו הוא טובח שלו הוא מוכראמר ליה לאו אמינא לך לא תחליף גברי ההוא משמיה דרבי אלעא איתמר:
https://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=22&daf=51b&format=text
מתני' כמה תהא הסלע חסירה ולא יהא בה אונאהר"מ אומר ארבע איסרות איסר לדינרור' יהודה אומר ארבע פונדיונות פונדיון לדינרור"ש אומר שמונה פונדיונות שני פונדיונים לדינרעד מתי מותר להחזירבכרכים עד כדי שיראה לשולחניבכפרים עד ערבי שבתותאם היה מכירה אפי' לאחר שנים עשר חדש מקבלה הימנו ואין לו עליו אלא תרעומתונותנה למעשר שני ואינו חושש שאינו אלא נפש רעה:
גמ' ורמינהי עד כמה תהא הסלע חסירה ויהיה בה אונאהאמר רב פפא לא קשיא תנא דידן קא חשיב ממטה למעלה תנא ברא קא חשיב מלמעלה למטה
מאי שנא בסלע דפליגי ומאי שנא בטלית דלא פליגיאמר רבא מאן תנא טלית ר"ש היאאביי אמר טלית עד שתות מחיל איניש דאמרי אינשי עשיק לגביך ושוי לכרסיךסלע כיון דלא סגי ליה לא מחילגופא עד כמה תהא הסלע חסירה ויהא בה אונאה ר"מ אומר ארבעה איסרות איסר לדינר ר' יהודה אומר ד' פונדיונות פונדיון לדינר ר"ש אומר שמונה פונדיונות שני פונדיון לדינריתר על כן מוכרה בשויהעד כמה תיפחת ויהא רשאי לקיימהבסל
בבא בתרא ב ע״ב
בבא קמא צו ע״ב
נזק שאינו היכרא, מדוע? סקאלה של היכר?
נקודת מבט של המזיק
השליטה שלי תלוי השליטה של אחרים
כלומר הסקאלה של הבעיה מגדירה את הגודל הצורך בשליטה וגודל האחריות
לכן, שדה כלאים, בסקאלה לוקאלית מאוד, חייבים להיות שם לפי תוספות בבא בתרא לראות את הגידול להבין את האיסור, יש שליטה יחסית קלה, מחשבה מספקת, יש לי אחריות
מטבע, תלוי בממשלה, אין לי שליטה, סקאלה רחבה מאוד, אין לי אחריות
מה קורה בחפץ עם שתי סקאלות, ומבחינת המזיק סקאלה רחבה, אבל מבחינת הניזק סקאלה קטנה?
אולי זה אתרוג וחמץ, מצד המזיק סקאלה של טבע העולם, זמן מתקדם, אין לו שליטה. מצד הניזוק, מצווה פרטית, מערכת יחסים פרטי בין הניזוק למצווה