ואני הנה - מינוי לעבודה
נזכרתי בסיפרא, פרשת קורח, הנציב על הסיפרי, ׳אני הנני׳ בשמחה, כמו ׳אני הנני מביא את המבול׳, השמחה היא שהוכן בששת ימי הבריאה, וכן שבט לוי הוכן. כאשר יש השלמת תוכנית הקב״ה יש שמחה -- (ואפשר ש׳אני הנה׳ דומה ל׳אני הנני׳...)
[עכשיו נראה לי לפי שיטת הרב רפפורט, החץ הסמיוטי, שקיימת חץ מימי הבריאה, שבט לוי היא רעיון, המשגה של משרתי ה׳, וכן הבכורות היו תחנה בתהליך]
בפרשת כי תשא ופרשת ויקהל, הכנה של חכמה,
[בדיוק הקשבתי לדברי משה שרון, שמעתי, יהיב חכמה לחכמים, יש מימד כזה פה גם]
וּבְלֵ֥ב כּל־חֲכַם־לֵ֖ב נָתַ֣תִּי חכְמָ֑ה וְעָשׂ֕וּ אֵ֖ת כּל־אֲשֶׁ֥ר צִוִּיתִֽךָ׃
שֶׁנֶּאֱמַר: ״יָהֵב חכְמְתָא לְחַכִּימִין וּמַנְדְּעָא לְיָדְעֵי בִינָה״.
אָמַר לֵיהּ: אַתּוּן מֵהָתָם מַתְנִיתוּ לַהּ, אֲנַן מֵהָכָא מַתְנִינַן לַהּ,
דִּכְתִיב: ״וּבְלֵב כּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חכְמָה״.
ופרשת ויקהל
וְעָשָׂה֩ בְצַלְאֵ֨ל וְאהֳלִיאָ֜ב וְכֹ֣ל ׀ אִ֣ישׁ חֲכַם־לֵ֗ב אֲשֶׁר֩ נָתַ֨ן ה׳ חכְמָ֤ה וּתְבוּנָה֙ בָּהֵ֔מָּה לָדַ֣עַת לַעֲשֹׂ֔ת אֶֽת־כּל־מְלֶ֖אכֶת עֲבֹדַ֣ת הַקֹּ֑דֶשׁ לְכֹ֥ל אֲשֶׁר־צִוָּ֖ה ה׳׃
וַיִּקְרָ֣א מֹשֶׁ֗ה אֶל־בְּצַלְאֵל֮ וְאֶל־אהֳלִיאָב֒ וְאֶל֙ כּל־אִ֣ישׁ חֲכַם־לֵ֔ב אֲשֶׁ֨ר נָתַ֧ן ה׳ חכְמָ֖ה בְּלִבּ֑וֹ כֹּ֚ל אֲשֶׁ֣ר נְשָׂא֣וֹ לִבּ֔וֹ לְקרְבָ֥ה אֶל־הַמְּלָאכָ֖ה לַעֲשֹׂ֥ת אֹתָֽהּ׃
וסתם אני חושב, כמה יפה היה אם היו קוראים לכל אחד לפי חכמתו, לקרבה אל המלאכה, וכך הייתי יודע מה ה׳ רוצה ממני, כיצד לעבוד את ה׳.
=-=-
ברכות נ״הואמר רב יהודה אמר רב
מלך טוב דכתיב {משלי כא-א} פלגי מים לב מלך ביד ה'שנה טובה דכתיב {דברים יא-יב} תמיד עיני ה' אלהיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנהחלום טוב דכתיב {ישעיה לח-טז} ותחלימני (ותחייני):
[הקב״ה בידו, ולכן צריך רחמים, או שהקב״ה ירחם עלינו, או שאנחנו נרחם על עצמנו, או שהקב״ה ברחמיו נתן לנו יכולת ליצור את העתיד, כך פירשתי ׳תפילה רחמים׳, שהקב״ה ברחמיו נתן לנו יכולת להתפלל לא שצריך רחמים שהקב״ה יקבל את תפליתנו]
[האם קיימת הנגדה בין רב לרבי יוחנן? רבי יוחנן מדבר על פעולה של הקב״ה ואילו רב מדבר על פעולה של האדם? פרנס טוב מול מלך טוב, פרנס טוב נמלכים בצבור (לשיטת רבי יצחק) ואילו מלך טוב נמנה על ידי נביא או יורש את אביו. אע״פ שרבי יצחק מספר סיפור שאין דעת הקהל ממש חשובה בו]
אמר רבי יוחנן
רעב דכתיב {מלכים ב ח-א} כי קרא ה' לרעב וגו'שובע דכתיב {יחזקאל לו-כט} וקראתי אל הדגן והרביתי אותופרנס טוב דכתיב {שמות לא-ב} (ויאמר) ה' אל משה לאמר ראה קראתי בשם בצלאל וגו'
אין מעמידין פרנס על הצבור אלא אם כן נמלכים בצבורשנא' {שמות לה-ל} ראו קרא ה' בשם בצלאלאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה משה הגון עליך בצלאלאמר לו רבונו של עולם אם לפניך הגון לפני לא כל שכןאמר לו אף על פי כן לך אמור להםהלך ואמר להם לישראל הגון עליכם בצלאלאמרו לו אם לפני הקדוש ברוך הוא ולפניך הוא הגון לפנינו לא כל שכן
יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץכתיב הכא {שמות לה-לא} וימלא אותו רוח אלהים בחכמה ובתבונה ובדעתוכתיב התם {משלי ג-יט} ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונהוכתיב {משלי ג-כ} בדעתו תהומות נבקעו
אין הקדוש ברוך הוא נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמהשנא' {דניאל ב-כא} יהב חכמתא לחכימין ומנדעא לידעי בינה
אתון מהתם מתניתו לה אנן מהכא מתנינן להדכתיב {שמות לא-ו} ובלב כל חכם לב נתתי חכמה:
No comments:
Post a Comment