זהות עצמית נבנה על סך הזהויות של האדם. הזהות הפרטית האישי היא אחת, ואחריו הזהות המשפחתית וכן הלה.
הרב יוסף סולוביציק Aseres_Hadibrot_1_1969 ב1:30 מפרש את הההבל בין 'אני' ו'אנוכי', ואומר 'אני' אינו מגדיר את זהות בצורה שלימה, 'אני אוכל' שווה ל'אוכל', אבל כאשר יש ספק לזהות האוכל אז אומרים 'אנוכי'. 'אנוכי אנוכי מנחמכם', הנביא מגדיר בבירור מי הוא זה שינחם אותם 'אנוכי', הזהות הברורה והשלימה.
לי נראה שאפשר להגדיר את הזהות של 'האני' (אליבא דראי"ה) כמכלול הזהויות הכולל זהות של 'אנוכי' (הפרטי האישי), המשפחתי (הפרטי משפחתי), וכן הלה. ואולי אני מפרש את הרב סולוביציק, ש'אנוכי' הוא הבירור הזהות הפרטי. החלק של הזהות שלי שאינו משותף לאף אחד אחר. אבל ה'אני' הוא מכלול (דבר שלא התייחס אלי הרב סולוביציק). 'אני' כולל 'אנוכי', אבל גם כולל 'אבא', 'בעל'...
יוצא שה'אני' בנוי ככלל. ויש לה דרגה נשגבה כמכלול לרב קוק.
בדומה אבל שונה לרב אשלג, האנוכי הוא מקור הרצון לקבל (וכל לרב סולוביציק). ויש לה חשיבות כמידת המלכות הפועלת ומניפה את התהליך של השפעה. בעיקרו 'אנוכי' היא המידה התחתונה, הרחוקה מקב"ה, והופכית לצורתה של הנשמה היחידה.
לא ברור לי החלוקה בין ה'אני' לבין ה'אנוכי' לרב אשלג. אולי 'אני' הוא האדם במצב של תהליך ושיעור קומה מלא, ואילו אנוכי הוא רק המלכות ורצון לקבל.
במידה מסוימת שני השיטות דומות, בזה שיש שיעור קומה מלאה. לרב אשלג השיעור קומה נבנה על בסיס תהליך בזמן, ולר קוק הוא נבנה בחיבור רעויוני, הכללות.
-=-=
עכשיו ראיתי במסכת בבא בתרא, דף קע״ב
-=-=
עכשיו ראיתי במסכת בבא בתרא, דף קע״ב
-- אין מה לעשות, זה החפץ לב שלי, לראות את היחס בין הכלל לפרט...יחס של זהות פרטית וזהות כללית. האם קנין מתהל במישור הפרטי או כללי, הם למשל גט פשוט הוא יותר פתוח או סגור לפירוש הרבים מגט מקושר? האם העדים חושפים את מהות הקנין הפרטי, מפרסמים את התוכן השטר (טופס), או עדים מפרסים את מערכת היחסים הבין אישית, (טורף השטר)
מתני’
שני אחין אחד עני ואחד עשיר
והניח להן אביהן מרחץ ובית הבד
עשאן לשכר
השכר לאמצע
עשאן לעצמו
הרי העשיר אומר לעני קח לך עבדים וירחצו במרחץ
קח לך זיתים ובא ועשה בבית הבד
[החידוש, אע"פ שאינו יכול לממש את זכויתיו, והעשיר מקבל יותר מהירושה, עדיין זה נקראה 'לאמצע', או אפשר בהינתן ההמשך, השיח הוא סביב 'זהות'. יש זהות לעשיר וזהות לעני, שניהם במישור אחד יש להם אותה זהות 'אחים', 'יורשים', 'בעלים של בית המרחץ' ובמישור אחר פרטי יש להם זהות אחרת 'עני' ו'עשיר', זה שהזהות הפרטית לא מאפשרת לעני להשתכר אינו מפריע לזהות המשותפת להתקיים. אבל במקרה הבא, הזהות המשותפת של 'תושב אותה עיר' 'עיר אחת', מפריע לקיום של קניינין, הזהות הפרטית אינו מועיל, אפשר משום ששם הוא משהו פרטי, אבל לא נראה לי, נראה לי שם שהוא חלק מזהות החיצונית שאחרים משתמשים בו.]
שנים שהיו בעיר אחת שם אחד יוסף בן שמעון ושם אחר יוסף בן שמעון
אין יכולין להוציא שטר חוב זה על זה
ולא אחר יכול להוציא עליהן שטר חוב
נמצא לאחד בין שטרותיו שטרו של יוסף בן שמעון פרוע
שטרות שניהן פרועין
כיצד יעשו
ישלשו
ואם היו משולשין
יכתבו סימן
ואם היו מסומנין
יכתבו כהן: