Monday, November 15, 2021

שמיטה, תוצר ולא בריאה




הרב צוריאל האיר את עיני לפשט המקרא, שבת לה׳, כלומר התבואה קודש לה׳, כמו תבואת תרומה, ואוכלים משולחן גבוהה, ׳שבת הארץ לאכלה׳.

והפירוש להבנתי היא, שש שנים ישראל פועל, ותוצר הפעולה היא שלו, בעלות על התוצר הבאה מתוך פעולה קניינית, ואספת את תבואתה, אפשר שהתבואה גם אז לא בבעלות הישראל, יותר נראה לי שהשדה איננה בבעלות ישראל, אבל על ידי אסיפת תבואת השדה, התוצר נקנת והופכת להיות בבעלות ישראל.  ובשנה השביעית, ללא פעולה, התוצר של הארץ היא לאכלה, אבל איננה בבעלות הישראל.

נראה לי שהדיון המתמיד סביב חובת האדם (גברא) מול חובת הארץ (חפצא) לשבות מוטעת, ולאמיתו הדיון סביב Productivity vs Creativity לא ברור לי איך לומר את זה בעברית מודרנית בין יצירה לבריאה, בין תוצר לחידוש 

בשבת יש איסור מלאכה הדומה לבריאת העולם, חידוש, בריאה, לעומתו בשביעית יש איסור מלאכה המביאה לידי תבואה, תוצר

זה דיון מוכר בימינו, ילדים הם נכס או נטל, מפעל מיצרת תוצרים או בוראה חידוש startups

עוד נפקא מינה היא שתוצר שבת לא אסורה אחרי שבת (אם משהו אחר עשה את המלאכה)

עוד, מלאכת מחשבת אסרה בשבת, 

ואולי קצת קשה מדין מלאכה שאינה צריכה לגופה לרבי שמעון פטור, כלומר תוצר מלאכה היא המחייב, אשפר להסביר ש׳חלות שם׳ מלאכה רק חלה כאשר יש תוצר, אבל התוצר אינה המחייב אלא היצריה החדשה, המחשבת במלאכה.