Listening to the Lord Rabbi J. Sack, the Dali Lama, Bishop and Muslim cleric...talk about happiness and beauty, youtube....
I was wondering how Rav Kook defined beauty?
A simple definition I had a bit ago was symmetry. This followed the scientific studies on perceived beauty. Perhaps Ashlagians would say that balance between giving and receiving is perfect symmetry. Or perhaps Rav Kook would say that symmetry enables us to detect anomalies and learn from them, i.e. at the scale of the objects being perceived the symmetric balance among the objects helps identify their relationships.
Or perhaps the symmetry is the step between the learning event when two opposing forces merge into a higher level abstraction...
But I was thinking that creativity is a beautiful thing. Definitely joyful and brings me happiness. Maybe beauty is that moment prior to the phase transition, the edge of the unknown, a quiet before the storm. When I have done everything I can do, I have reached the limits of my knowledge now I am waiting for the emergence of the new creation.
https://www.yhn.co.il/article-beautydvir
שלשה מרחיבים דעתו של אדם, אלו הן: דירה נאה ואשה נאה וכלים נאים. (ברכות נז:)
Does seem that beauty is the stage before expansion of knowledge...
כך כותב הרב קוק[62]:
הצמצום של הכח היוצר המתגלה בעולם, הוא מביא את ההשתוממות הראשונה, שכשהיא מיתקנת היא מביאה את הרגש של היופי לשלמותו, ויוצא מזה כל המעיין האסתתי בכליל הדרו. השקר וההבל, המרחק את האדם משורש היצירה, מהראיה האלהית שממעל לכל צמצום, [המסירה את כל השתוממות וכל פלא], הם הם [השקר וההבל] המביאים את החן והיופי לתוצאות פעולתו, ומציאות הסכלות מעט של צמצום זה, שההגבלה החושית אסורה בהם, היא המביאה את ההכרה של היופי, שאמנם הכרה זו יש בה חולשה וכעירות הרבה באמת, אבל הוא {היופי} נעשה כלי לקבל על ידה את היופי העליון שמפכה מהרוממות שממעל לכל הצמצומים.
[62] שמונה קבצים, ה, קפו
אני ממשיך לקרוא בשמונה קבצים ה׳ קפד - והלאה
נראה לי שהרב מחפש במילים ׳זכרון׳ ׳שכחה׳, ׳כוח המדמה׳, ׳יופי׳
וכך אני מסביר את הדברים
זכור את אשר עשה לך עמלך
(האיר אמיר פרלמן -- לשים לב למילה ׳עשה׳)
זכור את המעשים, הפרטים, ובכך אין למידה (ראה את הבלוג שלי על too much data not enough information)
אין מקום ללמוד להבין את עמלק בזמן שקיימות מלחמות, איובים, בזמן הפירוד.
כוח המדמה המאפשר למידה, היא האנרגיה הפועלת כאשר עוברים מזכרון ללמידה, מפרטים להתכללות, היכולת להפשיט פרטים ולהבין את הרעיון הכללי מצריך כוח המדמה.
רק כאשר יניח ה׳ אלוקיך לך מכל איביך מסביב, בזמן שלום אפשר ללמוד.
ומעשים בכל יום אנו רואים שאלו המחפשים דרך להסביר את מעשי העוולה של המחבלים, הביטוי ׳קורבנות השלום׳ לדוגמא, מסלפים את האמת. יוצרים דימוי של עוול. לא קורבן ולא שלום. ובן בימינו הביטוי ׳רצח׳ על ידי כך שאדם ללא מודעים מעביר נגיף שאינו מזיק מיידי, ואינו וודאי בהזיקו, פשוט עוול. דימוי לא נכון. מזיק בגרמא ברשות הרבים יותר דומה.
היופי באה כאשר עוברים מזכרון ללמידה. היכולת לעבור בין אנרגיה של זכרון פרטים לאנרגיה שמביא התכללות
וזה נראה לי כוונת הרב:
הצמצום של הכח היוצר המתגלה בעולם,
כלומר הזכרון של הפרטים, כוח השכלי
הוא מביא את ההשתוממות הראשונה,
שכשהיא מיתקנת היא מביאה את הרגש של היופי לשלמותו
כלומר המעבר לכוח המדמה