Tuesday, December 28, 2021

קידושין דף י״ד ע״ב -- עבדות -- מערכות סגורות



אַשְׁכְּחַן עֶבֶד עִבְרִי הַנִּמְכָּר לְנכְרִי הוֹאִיל וְכל קִנְיָנוֹ בְּכֶסֶף
אַשְׁכְּחַן אָמָה הָעִבְרִיָּה הוֹאִיל וּמִיקַּדְּשָׁה בְּכֶסֶף מִיקַּנְיָא בְּכֶסֶף
אַשְׁכְּחַן מְכָרוּהוּ בֵּית דִּין הוֹאִיל וְנִמְכָּר בְּעַל כּוֹרְחוֹ 
מוֹכֵר עַצְמוֹ - יָלֵיף שָׂכִיר שָׂכִיר

רש״י: שכיר שכיר - נאמר במוכר עצמו (שם) כי ימוך אחיך ונמכר וגו' כשכיר כתושב יהיה עמך ונאמר במכרוהו ב"ד כי משנה שכר שכיר וגו' בפרשת כי ימכר כתיב (דברים ט״ו:י״ח):

ונראה לי ש׳בעל כורחו׳ מלמד על השאר, מערכת חיצונית לאדם, כוח ולא רצון פנימי, וכן כסף היא מדד של כוח חברתי, נכרי מעגל החיצוני יותר - כל קנינו בכסף,  אישה מחוץ למערכת האיש מתקדשת בכסף.

----

ההבדל בין מוכר עצמו לנמכר

-

אני לומד על שעת המכירה, חוזק הכוח החיצוני מגדיר זמן עבדות, מענק, והיתר שפחה, המוכר עצמו אין לו כוח להציר לעצמו איסורי יש לו כוח להגדיל גודל חובת הממון

-

אני לומד גם על שעת השחרור, אלא שיטה שלישית (לשיטתי) חוזר לראשונה, שעת השחרור וכוחו לשחרר עצמו מוגדר על ידי שעת המכירה.  השיטה השניה (רבי אליעזר בן יעקב) סוברת ששחרור מגיע ללא קשר לשעת המכירה, ואילו רבי סובר שגאולה באה מתוך התחייבות הראשונה.

שנמכר לעובד כוכבים, מקנה גופו למערכת חיצונית וחייב עזרה מקרובים חיצונים לצאת, ואילו מוכר עצמו אין כן, אלא פודה את עצמו

----

נראה לי עבדות היא פתח לקידושין של אמה עבריה

עוד נראה, היה אפשר לטעון שקידושי אישה היא כניסה של אישה לעבדות, עולם סגור, עם פחות חופש וחירות (הרי עבד לא חופשי התורה היא זאת שאומרת ישלח חופשי)

עוד נראה שקידושין יוצרת קדושה, כלומר יש חלות שם חדש, אולי תהליך של מינה מול לאו מינה, מערכת חדשה הכוללת זוג.  

מי נותן שם למערכת זו? (נראה העדים, מייצגים הקהל) גוף חיצוני למערכת החדשה.

-----
סדר זרעים, בין אדם למקום
מועד, בין אדם לזמן ולמקום
נשים דיני מערכת יחסים בין זוג
נזיקין בין איש לרעהו

הרב דוד:

- מה אפשר ללמוד מהרמב״ן, עבר עברי גופו קנוי לענין איסור, אבל לא קנוי לענין ממון

עכשיו נראה לי שממון מאפיין מדד חברתי, ואילו איסור מאפיין מדד בין אדם למקום

- מדוע צריכים עדים לקנין עבד עברי? (לשיטתי התושבה היא: לקריאת שם)