יש כמה כללים
כי קרוב אליך הדבר לעשותו
מצות עשה דוחה לא תעשה
חיוב כללי
חיוב פרטי
חיוב גוף
העוסק במצווה פטור מהמצווה
מצווה הבאה בעבירה
ולשיטתי, הזהות של האדם מגדירה את המחויבות שלו.
למשל, עבד עברי יכול להתחתן עם שפחה, כאשר בן חורין אסור, יש מצווה לא תעשה. אנחנו לא אומרים שהעבד אינו שומר מצוות, חילוני, ולא חי כיהודי דתי. הוא לגמרי שומר את המצות המחויבות עליו.
עבד כנעני אינו מניח תפילין, כאשר הוא משתחרר, משנה זהות, הוא חייב בתפילין.
כהן העובד בבית המקדש שוחט בהמה, לא אומרים שאינו שומר מצוות. וכן הלאה...
אין פה דיון של דחוייה, פיקוח נפש דוחה, וגם אין פה דיון של העוסק במצווה פטור ממצווה, יש זהות של אדם שאינו מחויב במצווה.