Thursday, July 10, 2025

קדושת הארץ - אינה דבר חיצוני

אני מקשיב ל:

https://youtu.be/gUfweprJXoc?si=B5nvJ_dB72zz42wb

מנסה להבין ההבדל בין הגישה הזאת לגישה של לקדושת הארץ

התשובה ׳קדושת אינה דבר חיצוני׳ ממש מהדהד, אבל אחרת.  יש בהסבר הבריסקאי אמירות כמו, קדושת חפץ, אדמה, ארץ, שכינה.  

אני לא מבין כיצד ניתן להחיל קדושה על חפץ, ציווי על חפץ גם אינו דבר הגיוני.

לכן נראה לי שהאדם המצווה, כפרט מתכלל עם החפץ לבריאה חדשה, הזהות של האדם משתנה והוא הופך להיות ישראלי, חלק מאומה הישראלית, האדמה מתכלל לתוך סיפור הישראלי.  הקדושה אינה דבר חיצוני לאדם, והארץ אינה חיצונית לאדם.

קדושה הבאה מתוך ׳ביאת כולכם׳ היא לא פעולה על חפץ כשיטתם של בריסק, מזכיר לי את השיטה הבריסקאית של ׳מתיר׳ שדברנו עליו, אותה דבר, הבריסקאיים לא בונים מדינה, אלא פועלים על הקרקע.  לשיטתנו ׳ביאת כולכם׳ -- והיה בבואכם -- היא יצירת כלל חדש הכולל את הארץ ותושביה, שהדרך ליצור אותה מצריך כלל אחר ביאת כולכם, לא ביאה של יחידים.

ההבדל בין קדושת ערי חומה שאינו מצריך ביאת כולכם אלא רוב יושביה עליה, היא מהותית.  נראה לי רוב יושביה זו החלטה של יושביה.  פחות יצירת כלל כמו נתינת שם לכלל.  ואילו ביאת כולכם, שמייצר כלל עם השכינה והארץ, מצריך ביאה, יצירת בית לאומי.  תרומה ממון גבוהה, חיבור עם השכינה. ואילו בתי ערי חומה היא ממון הדיוט, חיבור עם השכנים.

No comments:

Post a Comment