כלל הינו מילה המאפיינת מבנה אב טיפוס לפרטים. כאשר הכלל אומר את הרעיון המופשט והפרטים מבטאים דוגמאות ותולדות של הרעיון. אבות ותולדות
אולם ריבוי אינו מבנה של דברים אחרים, אלא ריבוי היא יצירה חדשה שנולדה מתוך הפרטים. כאשר נולד הריבוי כבר אי אפשר לדבר עליו במונחים של הפרטים שהולידו אותו. אלא אפשר רק להמעיט את הריבוי מבחוץ.
התנועה מפרט לכלל חוזר מכלל לפרט אבל ריבוי אינו מתפרק.
הפרט שנמצא כתולדה של הכלל אינו נעלם לחלוטין. והכלל אינו משכיח את הפרטים שבונים אותו. לא כן ריבוי שאינו משאיר מפרטיו זכר.
הרב אשלג אומר שכלל גדול אמר רבי עקיבא. וכל המצוות נכללות הם בתוך המצווה של ואהבת לרעך כמוך. כלומר מצוות אהבת הריעה היא אב טיפוס לכל שאר המצוות. לא ששאר המצוות נעלמות כעין אלא שהם פרטים ודוגמאות מהכלל הרעיון העליון והאב של כולם.
הרב קוק מדבר על התכללות הפרטים בתוך הכלל. וכוונתו שהפרטים יוצרים ריבוי חדש. בריאה חדשה. הכלל הוא ריבוי ואפשר רק להתיחס עליו מבחוץ. אולי אפשר למעט מסיבה חיצונית אבל אין מקום לדבר על הפרטים שיצרו את הכלל.
No comments:
Post a Comment