Tuesday, September 3, 2024

הקדמה ראשונה - קדושה ומקום

 דתנן

א"ר אליעזר 
כשהיו בונין בהיכל היו עושים קלעים בהיכל קלעים בעזרות 
אלא שבהיכל בונין מבחוץ ובעזרה בונין מבפנים 
א"ר יהושע 
שמעתי שהיו מקריבין אע"פ שאין בית 
ואוכלים קדשי קדשים אע"פ שאין קלעים 
קדשים קלים ומעשר שני אע"פ שאין חומה 
מפני שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא  
 
לאו מכלל דר"א סבר לא קידשה 
א"ל רבינא לרב אשי 
ממאי דלמא דכולי עלמא קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא 
ומר מאי דשמיע ליה קאמר ומר מאי דשמיע ליה קאמר 
וכי תימא קלעים לר' אליעזר למה לי 
לצניעותא בעלמא 

 

הגמרא מסכמת שהקלעים אינם באים להגדיר קדושת מקום, אלא צניעותא בעלמא.  אבל ללא קדושה ראשונה היה חסר קידוש מחיצות.

יש פה שתי הגדרתו של קדושה, קדושה הבאה מהפרדה - רש״י פן תקדיש המלאה את הכרם, וקדושה הבאה מתוך הגדרת מקום. ביחס להקרבה, ואכילת קודשים היא מביאים לאותה תוצאה.

האם קדושת מחיצות היא קדושת מקום? נראה מהגמרא שכן, שהרי אכילת קודשים במקום קדוש.




=-=-=-=-=-

אבל נראה לי שכבוד המקדש -- היא מוגדרת לפני ה׳ -- וקדושת מחיצות היא הפרדה בין חוץ לפנים, עבודה זרה בחוץ? 

[התחושה שלי היא קדושת מחיצות אינה זהה לקדושת המקום, מחזיר אותי למחלוקת ר״י ר״מ בעירובין]

No comments:

Post a Comment