האם סופר יכול למנוע כניסה של תושב?
האם היא בגדר רשות היחיד?
דרך הרבים שהתחיל כפרטי האם הבעל הפרטי חייב לתחזק?
לשיטתי היא אבדה את הגדרת רשות היחיד
מַתְנִי׳ מִי שֶׁהָיְתָה דֶּרֶךְ הָרַבִּים עוֹבֶרֶת לְתוֹךְ שָׂדֵהוּ נְטָלָהּ וְנָתַן לָהֶם מִן הַצַּד מַה שֶּׁנָּתַן נָתַן וְשֶׁלּוֹ לֹא הִגִּיעוֹ
https://www.sefaria.org/Bava_Batra.99b.8
מִי שֶׁהָיְתָה דֶּרֶךְ הָרַבִּים עוֹבֶרֶת בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ נְטָלָהּ וּנְתָנָהּ לָהֶם מִן הַצַּד מַה שֶּׁנָּתַן נָתַן וְזָכוּ בּוֹ וְזֶה שֶׁנָּטַל לֹא זָכָה בּוֹ. וְכַמָּה רֹחַב דֶּרֶךְ הָרַבִּים אֵין פָּחוֹת מִשֵּׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמּוֹת:
https://www.sefaria.org/Mishneh_Torah,_Damages_to_Property.13.27
וְטַעְמָא מַאי מִשּׁוּם דְּרַב יְהוּדָה דְּאָמַר רַב יְהוּדָה מֶצֶר שֶׁהֶחֱזִיקוּ בּוֹ רַבִּים אָסוּר לְקַלְקְלוֹ
https://www.sefaria.org/Bava_Batra.100a.5
ושואלים: וטעמא מאי [וטעם המשנה מהו]? מדוע אין בעל השדה יכול להחזיר את המצב לקדמותו: שהרבים יקבלו את הדרך הישנה שלהם, והוא יטול לעצמו את הדרך החדשה שנתן להם? ומשיבים: משום מה שאמר רב יהודה, שאמר רב יהודה: מצר שהחזיקו בו רבים — אסור לקלקלו, והרי נתן להם דרך והחזיקו בה.
https://www.sefaria.org/Steinsaltz_on_Bava_Batra.100a.5
ב) אֵין מוֹצִיאִין זִיזִין וּגְזֻזְטְרָאוֹת לִרְשׁוּת הָרַבִּים, אֶלָּא אִם כֵּן הָיוּ לְמַעְלָה מִגָּמָל וְרוֹכְבוֹ, וְהוּא שֶׁלֹּא יַאֲפִיל הַדֶּרֶךְ עַל גַּבֵּי רְשׁוּת הָרַבִּים. וְאִם רָצָה, כּוֹנֵס לְתוֹךְ שֶׁלּוֹ וּמוֹצִיאוֹ. כָּנַס וְלֹא הוֹצִיא, הֲרֵי זֶה מוֹצִיא כָּל זְמַן שֶׁיִּרְצֶה, אֲבָל אֵינוֹ יָכוֹל לְהַחֲזִיר הַכְּתָלִים לִמְקוֹמָם לְעוֹלָם, שֶׁכָּל מֶצֶר שֶׁהֶחֱזִיקוּ בּוֹ רַבִּים אָסוּר לְקַלְקְלוֹ.
https://shulchanarukh.alhatorah.org/Full/Choshen_Mishpat/417# !
אז הסופר לא רק שאינו רשאי לעצור כניסה אלא חייב לתחזק את הכניסה
[8/16, 12:18] David: Before that we need to understand the parameters
[8/16, 12:28] David: 1. Seems that not only does the private individual lose private ownership they need to maintain previous status quo
[8/16, 12:29] David: 2. Communities take ownership through behavior, kinyan, mechanisms
[8/16, 12:29] David: 3. Specificity to usage, if the usage by the public was a path they can not change it to an orchard
[8/16, 12:31] David: Your question to me sounds like, is there a half a kinyan? Can I acquire a space for half a day as public and half a day as private?
[8/16, 12:32] David: I know such a thing exists in partnerships, but I dont know about public space?
I could see how a partnership is two individuals at the same level while a private public interaction is at two different scales
עוד שאלה
האם וירוס יש לה גדר של נזיקי אש?
אין לה רוח חיים וצריכה רוח אחרת מתןיה ללך
הַשּׁוֹלֵחַ אֶת הַבְּעֵרָה בְּיַד חֵרֵשׁ, שׁוֹטֶה וְקָטָן, פָּטוּר בְּדִינֵי אָדָם וְחַיָּב בְּדִינֵי שָׁמָיִם. שָׁלַח בְּיַד פִּקֵּחַ, הַפִּקֵּחַ חַיָּב. אֶחָד הֵבִיא אֶת הָאוּר, וְאֶחָד הֵבִיא אֶת הָעֵצִים, הַמֵּבִיא אֶת הָעֵצִים חַיָּב. אֶחָד הֵבִיא אֶת הָעֵצִים, וְאֶחָד הֵבִיא אֶת הָאוּר, הַמֵּבִיא אֶת הָאוּר חַיָּב. בָּא אַחֵר וְלִבָּה, הַמְּלַבֶּה חַיָּב. לִבְּתָה הָרוּחַ, כֻּלָּן פְּטוּרִין. הַשּׁוֹלֵחַ אֶת הַבְּעֵרָה וְאָכְלָה עֵצִים, אוֹ אֲבָנִים, אוֹ עָפָר, חַיָּב, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כב) כִּי תֵצֵא אֵשׁ וּמָצְאָה קוֹצִים וְנֶאֱכַל גָּדִישׁ אוֹ הַקָּמָה אוֹ הַשָּׂדֶה, שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם הַמַּבְעִיר אֶת הַבְּעֵרָה. עָבְרָה גָּדֵר שֶׁהוּא גָּבוֹהַּ אַרְבַּע אַמּוֹת, אוֹ דֶּרֶךְ הָרַבִּים, אוֹ נָהָר, פָּטוּר. הַמַּדְלִיק בְּתוֹךְ שֶׁלּוֹ, עַד כַּמָּה תַעֲבֹר הַדְּלֵקָה. רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר, רוֹאִין אוֹתוֹ כְּאִלוּ הוּא בְאֶמְצַע בֵּית כּוֹר. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמּוֹת, כְּדֶרֶךְ רְשׁוּת הָרַבִּים. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, חֲמִשִּׁים אַמָּה. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם הַמַּבְעִיר אֶת הַבְּעֵרָה (שמות כב), הַכֹּל לְפִי הַדְּלֵקָה:
https://www.sefaria.org/Mishnah_Bava_Kamma.6.4
אש דכתיב (שמות כב, ה) שלם ישלם המבעיר את הבערה עד דעביד כעין מבעיר
נראה פשוט שחיוב באש קיים רק כאשר אדם פועל מעשה בידיים.
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.55b.12
אמר מר הכופף קמתו של חבירו בפני הדליקה היכי דמי אילימא דמטיא ליה ברוח מצויה בדיני אדם נמי נחייב אלא דמטיא ברוח שאינה מצויה
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.56a.2
כאשר יש רוח מצויה עדיין הוא פועל בידיים הרי הוא קופף את קמת חברו, לכן נראה
שאין חיוב למדליק אש ויצאה ברוח מצויה מהגחלת אחר זמן, זה האמירה של הגמרא 'עד דעביד כעין מבעיר'
אז הפלא הוא שאש חייב בכלל
הניחא למ"ד תחילתו בפשיעה וסופו באונס פטור אלא למ"ד תחילתו בפשיעה וסופו באונס חייב מאי איכא למימר
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.56a.20
כל אש חייב להיות לפחות תחילתו בפשיעה אם תחילתו באונס כגון ברק יצר אש ובא רוח מצויה ברור שפתור
--------
אלא שכך כותב הרמבם
נָפְלָה דְּלֵקָה בַּחֲצֵרוֹ וְנָפַל גָּדֵר שֶׁלֹּא מֵחֲמַת הַדְּלֵקָה וְעָבְרָה הַדְּלֵקָה בְּחָצֵר אַחֶרֶת. אִם הָיָה יָכוֹל לִגְדֹּר הַגָּדֵר שֶׁנָּפַל וְלֹא גְּדָרוֹ חַיָּב. לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה לְשׁוֹרוֹ שֶׁיָּצָא וְהִזִּיק שֶׁהָיָה לוֹ לְשָׁמְרוֹ וְלֹא שְׁמָרוֹ:
https://www.sefaria.org/Mishneh_Torah,_Damages_to_Property.14.4
--------
מאן דתני ליבה לא משתבש דכתיב (שמות ג, ב) בלבת אש ומאן דתני ניבה לא משתבש דכתיב (ישעיהו נז, יט) בורא ניב שפתים:
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.60a.3
נראה לי לפירוש ראשון האש קיים מעצמו ליבת האש, המזיק, כבר נוצר על ידי הראשון, ואילו לפירוש שני הרוח הוא העיקר, האדם הנושף על הגחלת בורא את המזיק. בורא ניב.
ופוסקים לפירוש שני לרוב ולכן נראה שוירוס לעצמו אינו מזיק רק המחיה את הוירוס בדומה לרוח בורא את המזיק
--------------------
במה דברים אמורים במדליק בתוך שלו והלכה ודלקה בתוך של חבירו אבל מדליק בתוך של חבירו (דברי הכל) משלם כל מה שהיה בתוכו
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.62a.1
========
שור דרכיה לנתוקי בור דרכיה לנתורי גחלת כמה דשביק לה מעמיא עמיא ואזלא
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.9b.14
מתני׳ המדליק בתוך שלו עד כמה תעבור הדליקה רבי אלעזר בן עזריה אומר רואין אותו כאילו הוא באמצע בית כור ר"א אומר ט"ז אמות כדרך רה"ר רבי עקיבא אומר חמשים אמה ר"ש אומר (שמות כב, ה) שלם ישלם המבעיר את הבערה הכל לפי הדליקה:
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.61b.2
רב אשי אמר כי אמרינן זורה ורוח מסייעתו ה"מ לענין שבת דמלאכת מחשבת אסרה תורה אבל הכא גרמא בעלמא הוא וגרמא בנזקין פטור:
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.60a.7
יתיב רב אמי ורב אסי קמיה דר' יצחק נפחא מר א"ל לימא מר שמעתתא ומר א"ל לימא מר אגדתא פתח למימר אגדתא ולא שביק מר פתח למימר שמעתתא ולא שביק מר
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.60b.11
אמר להן אי הכי אימא לכו מלתא דשויא לתרוייכו (שמות כב, ה) כי תצא אש ומצאה קוצים תצא מעצמה שלם ישלם המבעיר את הבערה אמר הקב"ה עלי לשלם את הבערה שהבערתי
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.60b.13
זה נראה לי מפתח הסוגיא רק כאשר רואים גם הלכה וגם אגדתא אפשר להבין נזקי אש
יש פן של חיוב של קבה שהוא ברא את האש והאדם קטן
שמעתתא פתח הכתוב בנזקי ממונו וסיים בנזקי גופו לומר לך אשו משום חציו:
https://www.sefaria.org/Bava_Kamma.60b.15
שני המימדים מצד אחד רב אשי גרמא בניזיקין פטור ומצד שני רב יצחק נפחא אשו משום חציו
יפה לראות שמות החכמים רב אשי פטור
רב יצחק נפחא חייב
אין האש מחייב אלא הנפחא
אולי ויפח באפיו
אולי רוח
דרך הרבים שהתחיל כפרטי האם הבעל הפרטי חייב לתחזק?
לשיטתי היא אבדה את הגדרת רשות היחיד
מַתְנִי׳ מִי שֶׁהָיְתָה דֶּרֶךְ הָרַבִּים עוֹבֶרֶת לְתוֹךְ שָׂדֵהוּ נְטָלָהּ וְנָתַן לָהֶם מִן הַצַּד מַה שֶּׁנָּתַן נָתַן וְשֶׁלּוֹ לֹא הִגִּיעוֹ
https://www.sefaria.org/Bava_
מִי שֶׁהָיְתָה דֶּרֶךְ הָרַבִּים עוֹבֶרֶת בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ נְטָלָהּ וּנְתָנָהּ לָהֶם מִן הַצַּד מַה שֶּׁנָּתַן נָתַן וְזָכוּ בּוֹ וְזֶה שֶׁנָּטַל לֹא זָכָה בּוֹ. וְכַמָּה רֹחַב דֶּרֶךְ הָרַבִּים אֵין פָּחוֹת מִשֵּׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמּוֹת:
https://www.sefaria.org/
וְטַעְמָא מַאי מִשּׁוּם דְּרַב יְהוּדָה דְּאָמַר רַב יְהוּדָה מֶצֶר שֶׁהֶחֱזִיקוּ בּוֹ רַבִּים אָסוּר לְקַלְקְלוֹ
https://www.sefaria.org/Bava_
ושואלים: וטעמא מאי [וטעם המשנה מהו]? מדוע אין בעל השדה יכול להחזיר את המצב לקדמותו: שהרבים יקבלו את הדרך הישנה שלהם, והוא יטול לעצמו את הדרך החדשה שנתן להם? ומשיבים: משום מה שאמר רב יהודה, שאמר רב יהודה: מצר שהחזיקו בו רבים — אסור לקלקלו, והרי נתן להם דרך והחזיקו בה.
https://www.sefaria.org/
ב) אֵין מוֹצִיאִין זִיזִין וּגְזֻזְטְרָאוֹת לִרְשׁוּת הָרַבִּים, אֶלָּא אִם כֵּן הָיוּ לְמַעְלָה מִגָּמָל וְרוֹכְבוֹ, וְהוּא שֶׁלֹּא יַאֲפִיל הַדֶּרֶךְ עַל גַּבֵּי רְשׁוּת הָרַבִּים. וְאִם רָצָה, כּוֹנֵס לְתוֹךְ שֶׁלּוֹ וּמוֹצִיאוֹ. כָּנַס וְלֹא הוֹצִיא, הֲרֵי זֶה מוֹצִיא כָּל זְמַן שֶׁיִּרְצֶה, אֲבָל אֵינוֹ יָכוֹל לְהַחֲזִיר הַכְּתָלִים לִמְקוֹמָם לְעוֹלָם, שֶׁכָּל מֶצֶר שֶׁהֶחֱזִיקוּ בּוֹ רַבִּים אָסוּר לְקַלְקְלוֹ.
https://shulchanarukh.
אז הסופר לא רק שאינו רשאי לעצור כניסה אלא חייב לתחזק את הכניסה
[8/16, 12:18] David: Before that we need to understand the parameters
[8/16, 12:28] David: 1. Seems that not only does the private individual lose private ownership they need to maintain previous status quo
[8/16, 12:29] David: 2. Communities take ownership through behavior, kinyan, mechanisms
[8/16, 12:29] David: 3. Specificity to usage, if the usage by the public was a path they can not change it to an orchard
[8/16, 12:31] David: Your question to me sounds like, is there a half a kinyan? Can I acquire a space for half a day as public and half a day as private?
[8/16, 12:32] David: I know such a thing exists in partnerships, but I dont know about public space?
I could see how a partnership is two individuals at the same level while a private public interaction is at two different scales
עוד שאלה
האם וירוס יש לה גדר של נזיקי אש?
אין לה רוח חיים וצריכה רוח אחרת מתןיה ללך
הַשּׁוֹלֵחַ אֶת הַבְּעֵרָה בְּיַד חֵרֵשׁ, שׁוֹטֶה וְקָטָן, פָּטוּר בְּדִינֵי אָדָם וְחַיָּב בְּדִינֵי שָׁמָיִם. שָׁלַח בְּיַד פִּקֵּחַ, הַפִּקֵּחַ חַיָּב. אֶחָד הֵבִיא אֶת הָאוּר, וְאֶחָד הֵבִיא אֶת הָעֵצִים, הַמֵּבִיא אֶת הָעֵצִים חַיָּב. אֶחָד הֵבִיא אֶת הָעֵצִים, וְאֶחָד הֵבִיא אֶת הָאוּר, הַמֵּבִיא אֶת הָאוּר חַיָּב. בָּא אַחֵר וְלִבָּה, הַמְּלַבֶּה חַיָּב. לִבְּתָה הָרוּחַ, כֻּלָּן פְּטוּרִין. הַשּׁוֹלֵחַ אֶת הַבְּעֵרָה וְאָכְלָה עֵצִים, אוֹ אֲבָנִים, אוֹ עָפָר, חַיָּב, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כב) כִּי תֵצֵא אֵשׁ וּמָצְאָה קוֹצִים וְנֶאֱכַל גָּדִישׁ אוֹ הַקָּמָה אוֹ הַשָּׂדֶה, שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם הַמַּבְעִיר אֶת הַבְּעֵרָה. עָבְרָה גָּדֵר שֶׁהוּא גָּבוֹהַּ אַרְבַּע אַמּוֹת, אוֹ דֶּרֶךְ הָרַבִּים, אוֹ נָהָר, פָּטוּר. הַמַּדְלִיק בְּתוֹךְ שֶׁלּוֹ, עַד כַּמָּה תַעֲבֹר הַדְּלֵקָה. רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר, רוֹאִין אוֹתוֹ כְּאִלוּ הוּא בְאֶמְצַע בֵּית כּוֹר. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמּוֹת, כְּדֶרֶךְ רְשׁוּת הָרַבִּים. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, חֲמִשִּׁים אַמָּה. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם הַמַּבְעִיר אֶת הַבְּעֵרָה (שמות כב), הַכֹּל לְפִי הַדְּלֵקָה:
https://www.sefaria.org/
אש דכתיב (שמות כב, ה) שלם ישלם המבעיר את הבערה עד דעביד כעין מבעיר
נראה פשוט שחיוב באש קיים רק כאשר אדם פועל מעשה בידיים.
https://www.sefaria.org/Bava_
אמר מר הכופף קמתו של חבירו בפני הדליקה היכי דמי אילימא דמטיא ליה ברוח מצויה בדיני אדם נמי נחייב אלא דמטיא ברוח שאינה מצויה
https://www.sefaria.org/Bava_
כאשר יש רוח מצויה עדיין הוא פועל בידיים הרי הוא קופף את קמת חברו, לכן נראה
שאין חיוב למדליק אש ויצאה ברוח מצויה מהגחלת אחר זמן, זה האמירה של הגמרא 'עד דעביד כעין מבעיר'
אז הפלא הוא שאש חייב בכלל
הניחא למ"ד תחילתו בפשיעה וסופו באונס פטור אלא למ"ד תחילתו בפשיעה וסופו באונס חייב מאי איכא למימר
https://www.sefaria.org/Bava_
כל אש חייב להיות לפחות תחילתו בפשיעה אם תחילתו באונס כגון ברק יצר אש ובא רוח מצויה ברור שפתור
--------
אלא שכך כותב הרמבם
נָפְלָה דְּלֵקָה בַּחֲצֵרוֹ וְנָפַל גָּדֵר שֶׁלֹּא מֵחֲמַת הַדְּלֵקָה וְעָבְרָה הַדְּלֵקָה בְּחָצֵר אַחֶרֶת. אִם הָיָה יָכוֹל לִגְדֹּר הַגָּדֵר שֶׁנָּפַל וְלֹא גְּדָרוֹ חַיָּב. לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה לְשׁוֹרוֹ שֶׁיָּצָא וְהִזִּיק שֶׁהָיָה לוֹ לְשָׁמְרוֹ וְלֹא שְׁמָרוֹ:
https://www.sefaria.org/
--------
מאן דתני ליבה לא משתבש דכתיב (שמות ג, ב) בלבת אש ומאן דתני ניבה לא משתבש דכתיב (ישעיהו נז, יט) בורא ניב שפתים:
https://www.sefaria.org/Bava_
נראה לי לפירוש ראשון האש קיים מעצמו ליבת האש, המזיק, כבר נוצר על ידי הראשון, ואילו לפירוש שני הרוח הוא העיקר, האדם הנושף על הגחלת בורא את המזיק. בורא ניב.
ופוסקים לפירוש שני לרוב ולכן נראה שוירוס לעצמו אינו מזיק רק המחיה את הוירוס בדומה לרוח בורא את המזיק
--------------------
במה דברים אמורים במדליק בתוך שלו והלכה ודלקה בתוך של חבירו אבל מדליק בתוך של חבירו (דברי הכל) משלם כל מה שהיה בתוכו
https://www.sefaria.org/Bava_
========
שור דרכיה לנתוקי בור דרכיה לנתורי גחלת כמה דשביק לה מעמיא עמיא ואזלא
https://www.sefaria.org/Bava_
מתני׳ המדליק בתוך שלו עד כמה תעבור הדליקה רבי אלעזר בן עזריה אומר רואין אותו כאילו הוא באמצע בית כור ר"א אומר ט"ז אמות כדרך רה"ר רבי עקיבא אומר חמשים אמה ר"ש אומר (שמות כב, ה) שלם ישלם המבעיר את הבערה הכל לפי הדליקה:
https://www.sefaria.org/Bava_
רב אשי אמר כי אמרינן זורה ורוח מסייעתו ה"מ לענין שבת דמלאכת מחשבת אסרה תורה אבל הכא גרמא בעלמא הוא וגרמא בנזקין פטור:
https://www.sefaria.org/Bava_
יתיב רב אמי ורב אסי קמיה דר' יצחק נפחא מר א"ל לימא מר שמעתתא ומר א"ל לימא מר אגדתא פתח למימר אגדתא ולא שביק מר פתח למימר שמעתתא ולא שביק מר
https://www.sefaria.org/Bava_
אמר להן אי הכי אימא לכו מלתא דשויא לתרוייכו (שמות כב, ה) כי תצא אש ומצאה קוצים תצא מעצמה שלם ישלם המבעיר את הבערה אמר הקב"ה עלי לשלם את הבערה שהבערתי
https://www.sefaria.org/Bava_
זה נראה לי מפתח הסוגיא רק כאשר רואים גם הלכה וגם אגדתא אפשר להבין נזקי אש
יש פן של חיוב של קבה שהוא ברא את האש והאדם קטן
שמעתתא פתח הכתוב בנזקי ממונו וסיים בנזקי גופו לומר לך אשו משום חציו:
https://www.sefaria.org/Bava_
שני המימדים מצד אחד רב אשי גרמא בניזיקין פטור ומצד שני רב יצחק נפחא אשו משום חציו
יפה לראות שמות החכמים רב אשי פטור
רב יצחק נפחא חייב
אין האש מחייב אלא הנפחא
אולי ויפח באפיו
אולי רוח
No comments:
Post a Comment