ע״א גיטין נג
בבא בתרא ב ע״ב
בבא קמא צו ע״ב
נזק שאינו היכרא
מדוע?
סקאלה של היכר?
נקודת מבט של המזיק
=-=
נראה לי, האחריות שלי תלוי בשליטה שלי (רשות)
השליטה שלי תלוי השליטה של אחרים
כלומר הסקאלה של הבעיה מגדירה את הגודל הצורך בשליטה וגודל האחריות
לכן, שדה כלאים, בסקאלה לוקאלית מאוד, חייבים להיות שם לפי תוספות בבא בתרא לראות את הגידול להבין את האיסור, יש שליטה יחסית קלה, מחשבה מספקת, יש לי אחריות
מטבע, תלוי בממשלה, אין לי שליטה, סקאלה רחבה מאוד, אין לי אחריות
מה קורה בחפץ עם שתי סקאלות, ומבחינת המזיק סקאלה רחבה, אבל מבחינת הניזק סקאלה קטנה?
אולי זה אתרוג וחמץ, מצד המזיק סקאלה של טבע העולם, זמן מתקדם, אין לו שליטה. מצד הניזוק, מצווה פרטית, מערכת יחסים פרטי בין הניזוק למצווה
=-=-
אחרי שיחה ארוכה עם אחי יהושע והרב רפפורט, נראה שהרב אינו מקבל שהמודל ההלכתי נבנה, רק שהפרמטירים של ההלכה נבנה על ידי המציאות הבנוי על בסיס תצפיות, פרוזבול כדוגמא.
למשל עיר הקרובה לספר, האם יש בה דין של פיקוח נפש או דין מלחמה?
האם המנהגות של אנשים יוצרת מציאות שבה פרמטרי גדר מקבלים תוקף, עשרה טפחים, או לפניכן הם יוצרים את הסקאלה של המערכת, מערכת פרטית, או כללית, ורק אחרי כן ניתן לדבר על פרמטרי המערכת.
סיימנו בזה שנבדוק ׳לא תסור׳, האם זה דין פרטי, כלומר כל מקרה לגופו בית דין יוצרים תקנות, גזרות כדי לחזק את המודל של התורה, או דין כללי יותר, שקיימת חיוב שיהיה בית דין פועל, מה התוצר של בית דין זה מצווה שנייה...
האם זה ההבדל בין תקנה לגזרה?
No comments:
Post a Comment