https://twitter.com/idavidg/status/1415004693630177280
https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2020/04/the-emperor-is-naked-deep-learning-was.html
https://twitter.com/idavidg/status/1415004693630177280
https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2020/04/the-emperor-is-naked-deep-learning-was.html
אני מקשיב לשיחה מ2.2021 בנושא דתיות ושמרנות
נראה לי קודם כל שהרב נבון מגדיר דתיות כשמרנות, ולכן רוב השמרנים הם דתיים.
לשיטתי, יש הרבה דתיים שאינם שמרנים, דווקא כוח החידוש, כוח העצמאות הבחירה החופשית היא זה שמביא לידי בריאה ודבקות בקב״ה (ודתיות). שמירת ההלכה, המעשית, אינה קבועה, הפעולה אינה קבועה, השפה התורנית נקראת בכל דור, בכל שעה מחדש, והיא מגדירת את הפעולה הדתית. הפעולה המבטא אמונה בקב״ה
מי לנו גדול ממשה רבנו, ש׳שמר׳ את ההלכה הקבועה לפני כארבעים שנה, והוא היכה את הצור והוציא מים. עובדתית, הפעולה נשמרה וגם התוצאה נשמרה, אבל משום ׳שמרנותו׳ הוא נקרא בלתי מאמין בקב״ה, יען לא האמנתם בי, ולא זכה להיכנס לארץ ישראל.
וזה מגדיר לנו את ההבדל ביני לבין ר׳ חיים נבון, שמרנותו שומר פעולה אבל אינו ראוי לחיים בארץ ישראל, ומקטין אמונה בה׳. ואילו לשיטתי שמרנות היא חידוש, היא חיות בארץ ישראל, והיא מטא אמונת ה׳
אנחנו לומדים עם הרב רפפורט על הגדרת הסיפור על בסיס ההקשר, למשל עכשיו ראינו שו״ת המשה פיינשטיין (לא באגרות) כשהרב מסביר שתהליך גיור היא הגדרת סיםור ישראלי שהיא רצון ללמוד יציאת מצרים כדי לקבל את התורה המוגדרת על ידי נעשה ונשמע, רצון לעשות מה שילמד אחרי כן.
ועכשיו שמעתי את הרב רא״ם הכהן
https://www.youtube.com/watch?v=SCUALila250
לקראת דקה 1:04.00
הרב רא״ם אומר ש׳מעמר׳ מקבל משמעות על בסיס ההקשר, כאשר הפעולה נעשית בשדה היא קיבוץ פשוט של הגדולי קרקע, כאשר נעשית בבית היא הדבקה, פעולה יותר מעשי
אני מקשיב לרב חיים נבון. נראה לי מיסטיקה באה מהמילה mystery תעלומה. אי ידיעה. כאשר דבר ידוע אין מיסטיקה.
Thinking about why people need an expert, this is manifest in Rabbinic authority or medical authority.
Two answers I heard are, either people want the truth and believe an expert has more knowledge (in particular in a specialized field), or people want to avoid responsibility.
Given these answers I am not sure how to move forward, how to help people take control of their own life. Clearly there is a hesitancy on both counts, but you can't tell someone to just take control, you know more than you think, or take responsibility its good for you. Rather I believe there is something underlying the need for expert opinion.
I think the need for expert opinion, external authority, emanates from a need for feedback, supervised learning, sensory deprivation being painful people look for external feedback.
It should be possible to teach people to appreciate unsupervised learning. Measuring the model not the target result. Measure the information representation not the maximization of a function.
Thinking that lack of REM sleep may be fatal, since human must learn!
So it is not a physiological limit, a drainage of neuronal resources, rather without REM there is no abstraction of thought and learning (deep learning). However, this learning is only possible by drawing on outside energy (the closed system of the individual cannot learn). This is akin to sensory deprivation, denying the person from drawing external 'learning' energy.
A little spiritual I could say, man must make contact with God every three days at least, without which he dies.
Thinking of my mother on her Yartzeit, and her specialization treating trauma, she was a strong proponent of EMDR, connecting thought, speech and action.
Now in the context of my blog on learning: https://data-information-meaning.blogspot.com/2021/01/00-introduction-to-advanced-concepts-in.html
I am thinking that trauma occurs when we remember and don't learn. Hence the same mechanism that enable and enhance learning should help trauma and vice verse, things that inhibit learning should inhibit recovery from trauma