Tuesday, July 13, 2021

cont. deep learning/gradient descent, Yann LeCun

 https://twitter.com/idavidg/status/1415004693630177280




https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2020/04/the-emperor-is-naked-deep-learning-was.html

Tuesday, July 6, 2021

הרב חיים נבון, דתיות ושמרנות

 אני מקשיב לשיחה מ2.2021 בנושא דתיות ושמרנות

נראה לי קודם כל שהרב נבון מגדיר דתיות כשמרנות, ולכן רוב השמרנים הם דתיים.

לשיטתי, יש הרבה דתיים שאינם שמרנים, דווקא כוח החידוש, כוח העצמאות הבחירה החופשית היא זה שמביא לידי בריאה ודבקות בקב״ה (ודתיות).  שמירת ההלכה, המעשית, אינה קבועה, הפעולה אינה קבועה, השפה התורנית נקראת בכל דור, בכל שעה מחדש, והיא מגדירת את הפעולה הדתית.  הפעולה המבטא אמונה בקב״ה

מי לנו גדול ממשה רבנו, ש׳שמר׳ את ההלכה הקבועה לפני כארבעים שנה, והוא היכה את הצור והוציא מים.  עובדתית, הפעולה נשמרה וגם התוצאה נשמרה, אבל משום ׳שמרנותו׳ הוא נקרא בלתי מאמין בקב״ה, יען לא האמנתם בי, ולא זכה להיכנס לארץ ישראל.  

וזה מגדיר לנו את ההבדל ביני לבין ר׳ חיים נבון, שמרנותו שומר פעולה אבל אינו ראוי לחיים בארץ ישראל, ומקטין אמונה בה׳.  ואילו לשיטתי שמרנות היא חידוש, היא חיות בארץ ישראל, והיא מטא אמונת ה׳

Monday, June 28, 2021

הקשר של שפה מגדיר הלכה

 אנחנו לומדים עם הרב רפפורט על הגדרת הסיפור על בסיס ההקשר, למשל עכשיו ראינו שו״ת המשה פיינשטיין (לא באגרות) כשהרב מסביר שתהליך גיור היא הגדרת סיםור ישראלי שהיא רצון ללמוד יציאת מצרים כדי לקבל את התורה המוגדרת על ידי נעשה ונשמע, רצון לעשות מה שילמד אחרי כן.


ועכשיו שמעתי את הרב רא״ם הכהן 

https://www.youtube.com/watch?v=SCUALila250

לקראת דקה 1:04.00

הרב רא״ם אומר ש׳מעמר׳ מקבל משמעות על בסיס ההקשר, כאשר הפעולה נעשית בשדה היא קיבוץ פשוט של הגדולי קרקע,  כאשר נעשית בבית היא הדבקה, פעולה יותר מעשי

Thursday, June 24, 2021

מיסטיקה - mystery - תעלומה

 אני מקשיב לרב חיים נבון.  נראה לי מיסטיקה באה מהמילה mystery תעלומה.  אי ידיעה.  כאשר דבר ידוע אין מיסטיקה.  

אי ידיעה לעצמו לא מביא לידי רוחניות וקשר עם הקב״ה.  הפחד של הלא נודע לא מביאה גדלות.  היא מביאה יראה.  לא אהבה. 

אבל כל דת יש בו רעיון של יצור גדול מהפרט.  וההפרש בין הפרט ליצור היא הלא נודע.  החלק האלוקי המתוסף לפרט כאשר הוא פוגש את הלא נודע וצובר ידע.  

עוד נראה שהמיסטקן מפעיל כלי בלא נודע שאינם בר השגה כדי להשיג מטרה בנודע.   זה לעצמו לא מוזר כל כך.  למשל מתפללים בכלים לא מובנים כדי להשפיע על העולם.  אלא שלא כך התפילה אסורה שתבוא עם צפיה לתמורה. הגמרא במפורש כל המעיין סופו בא לידי כאב.  

גם נראה שאנחנו תמיד מפעילים מכשירים וכלים מכן מכונית מבלי להבין כיצד היא פעולת.   אלא שגם פה יש הבדל מהותי.  אפשר שאני לא מבין אבל אני מכיר משהו שכן מבין.  אפשר לצייר את הגרף האינפורמציה והידע.  ככל שהגרף צפוף קיימת ריבוי אינפורמציה שמזינה את התוצר של הפעולה בוא לא מובנת לי.  אבל בגרף דליל באמת זה מגי ומיסטי להאמין שהתוצר יבוא על ידי הפעלה של הלא נודע

Wednesday, June 2, 2021

Experts are supervised --

Thinking about why people need an expert, this is manifest in Rabbinic authority or medical authority.

Two answers I heard are, either people want the truth and believe an expert has more knowledge (in particular in a specialized field), or people want to avoid responsibility.

Given these answers I am not sure how to move forward, how to help people take control of their own life.  Clearly there is a hesitancy on both counts, but you can't tell someone to just take control, you know more than you think, or take responsibility its good for you.  Rather I believe there is something underlying the need for expert opinion.

I think the need for expert opinion, external authority, emanates from a need for feedback, supervised learning, sensory deprivation being painful people look for external feedback.

It should be possible to teach people to appreciate unsupervised learning.  Measuring the model not the target result.  Measure the information representation not the maximization of a function.

Wednesday, May 19, 2021

Sensory deprivation - REM sleep

Thinking that lack of REM sleep may be fatal, since human must learn!

So it is not a physiological limit, a drainage of neuronal resources, rather without REM there is no abstraction of thought and learning (deep learning).  However, this learning is only possible by drawing on outside energy (the closed system of the individual cannot learn).  This is akin to sensory deprivation, denying the person from drawing external 'learning' energy.

A little spiritual I could say, man must make contact with God every three days at least, without which he dies. 


Thursday, May 6, 2021

Trauma and memory

Thinking of  my mother on her Yartzeit, and her specialization treating trauma, she was a strong proponent of EMDR, connecting thought, speech and action.

Now in the context of my blog on learning: https://data-information-meaning.blogspot.com/2021/01/00-introduction-to-advanced-concepts-in.html

I am thinking that trauma occurs when we remember and don't learn.  Hence the same mechanism that enable and enhance learning should help trauma and vice verse, things that inhibit learning should inhibit recovery from trauma