אני מקשיב לרב גיא אלאלוף בשיעור בנדרים --
https://www.youtube.com/watch?v=LFbp6MYdk3g
וזה דוגמא יפה לשיטת לימוד ׳חרדי׳. הרב גיא מציג את הנושא, משנה גמרא, מחלוקת רבי יוחנן וריש לקיש, מדוע כינוי נדרים כנדרים. אז הרב מקשה קושיות, מציג חידוש שלו (שפה נוכרית ואומות העולם היא שפת העברית המדוברת על ידי יהודים בארץ נכריה), מביא מקורות וסמכות לחידושו, חוזר על גודל החידוש היחודי שהוא חידש, מציג עוד נושא, תורתו של שפה (זה כבר לא גישה חרדית, מקורות חיצוניות פילוסופיה) לומד שריש לקיש סובר ששפה היא דבר נוקשה ונוצרת על ידי סמכות, ואילו רבי יוחנן סובר ששפה היא נזילה ונוצרת בו בזמן על ידי אנשים המדברים אותה. אחרי זמן מה, מסכם - חז״ל (ריש לקיש) לא רצו שבני ישראל חלילה יחטאו באמירת שם, ולכן יצרו כינויים כדי להרחיק את האדם מעבירה.
השיטה החרדית, מקבלת בקל שהגמרא רוצה לחדש חומרה, הרחקה מעבירה, והיא גם נהנת מהסמכות המוצגת על ידי מקורות, ולבסוף המגיד שיעור חידש תורה, אז זה מדד של לימוד. לא ברור לי הקשר בין שתי החידושים של הרב גיא, האם הגישה הפילוסופית תלויה בהנחת החידוש ששפת האומות היא יהודים המדברים עברית?
לשיטת הרב צוריאל, תג״ל, הלימוד ממשיך עם השאלות: מה הם הערכיים שעומדים מאחורי מחלוקת ריש לקיש ורבי יוחנן? כיצד הם מופיעים בחיי?
אני הייתי לומד שריש לקיש רואה בנדרים שפת הקודש, מחוברת חזק לקורבנות. האמירה שקורבן מביא לידי חילול השם, היא אמירה על קדושת הקורבן, והכינויי מאפשר יד לאדם לגשת לעולם הקדושה. רבי יוחנן רואה בשפה תוצר חברתי, ופועל יוצא מהעם, ולכן רבי יוחנן מחבר את הנדר לעם, ומרחיק את נדרים מעולם הקודש.
האם כיום יש לי גישה לעולם הקודש דרך נדרים? האם מסכת נדרים הנמצאת בסדר נשים היא סימן למערכת יחסים זוגית של קדושה?
השיטה של תג״ל זולגת למשיחיות, הנושא היא בית המקדש בימינו, והיא בורחת מסמכות, והרחקות מקדושה.
No comments:
Post a Comment