נראה פשוט...
כעת, אב' תשפ"ה
נראה לי הבדל בין זבח למנחה. זבח תהליך של פירוק חיים, עולם הפירוד ממש, מפרידים דם מבשר ואברים. לעומת זבח מנחה היא פעולה של חיבור, כלי המאגד פרטים, סולת ושמן בעיקר.
שתי תנועות אלו חשובות לפיתוח האדם (גם נוכרים), להבין ולהרגיש את הפעולה של פירוק גוף חיי לפרטים, וההפך לבנות ולייצר גוף חדש מפרטי דומם, שניהם עולים למזבח. אלו תהליכים שבונים אצלי רגישות, חושים, לנפש ולרוח הדבר הנוסף, שמתוסף עם צמיחה של האדם.
אז כולי תקווה שנחווה את הזבחים והמנחות.
---
יש דרגות בחוויות, אין כמו לאחוז באבני הר הרצל, להרגיש את העם והארץ
לעלות לרגל, להגיע להר הבית עם אומות העולם
לשחוט חולין, להרגיש את הדם
כל אלו אני מכיר
עדיין לא זכיתי לשלב את כל החוויות האלו ביחד, זה נדמה לי החוויה של זבח ומנחה במקדש. שילוב של, עם, ארץ, מקום, אומה, גוי וחיות
---
שמעתי את הרב רא״ם הכהן אומר בשיחת ׳הקשיבה׳
https://open.spotify.com/episode/6KX9JrzFKfXEQxuVt53RkT?si=uE8iI-B3RqCtTrT-3WsPog
שהרצון לקדם את הקורבנות נראה לו טעות, העם לא מוכן לקורבנות, כעת המקדש ללא קורבנות יותר נכון לעם.
ואני חושב ומרגיש שדווקא הקורבנות הם הדרך ללמד את העם להרגיש את האחדות, ולא יהיה אפשרי הפוך קודם ליצור אחדות ורק אז להביא קורבנות.
אנו זקוקים לתהליך שמתחיל עם קורבנות יחיד בבמה, וממשיך עם קורבנות ציבור במשכן, ורק אז נגיע למקום המקדש. ואני מוכן להודות שמלחמה מייצרת אחדות, וכמה שכואב לי להגיד, קורבנות במלחמה הם שווה לקורבנות במקדש במובן של יצירת מקום, ואחדות. ולא חלילה במובן של להרוג ולהעביר למולך.
-=-=-
איזה מקומן זבחים, מדהים קורבנות יש להם מקום, הבחינה הקובעת היא מקומן
קורבנות הם מערכת הבונה רגישות לאחדות.
מקום המקדש היא ׳המקום׳, בגדר הוא מקומו של עולם, המקום הגבוהה אשר אחדותו מלאה.
וכן בפסוקים, ׳לך לך אל הארץ׳, ׳לך לך ... אל הארץ אשר אראך׳,
׳וירא את המקום מרחוק׳
מעניין שהקב״ה מדבר על ׳ארץ׳ ואברהם מדבר על ׳מקום׳
-=-=-
קורבן היא תהליך של יצירת מקומות, פרטים המתכללים.
כי לא באתם עתה אל המנוחה...
השמר לך...בכל מקום
במקום אשר יבחר ה' שם תעלה
כאשר אין מקום שנבחר על ידי ה' , יש אפשרות שכל אחד יצור מקום
No comments:
Post a Comment