עוד נראה לי פשט בפסוקים
זָכ֛וֹר֩ אֶת־י֥֨וֹם הַשַּׁבָּ֖֜ת לְקַדְּשֽׁ֗וֹ׃שֵׁ֤֣שֶׁת יָמִ֣ים֙ תַּֽעֲבֹ֔ד֮ וְעָשִׂ֖֣יתָ כּֿל־מְלַאכְתֶּֽךָ֒׃וְי֨וֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔֜י שַׁבָּ֖֣ת ׀ לַה׳ אֱלֹקיךָ לֹֽ֣א־תַעֲשֶׂ֣֨ה כל־מְלָאכָ֜֡האַתָּ֣ה ׀ וּבִנְךָ֣͏ֽ־וּ֠בִתֶּ֗ךָ עַבְדְּךָ֤֨ וַאֲמָֽתְךָ֜֙ וּבְהֶמְתֶּ֔֗ךָ וְגֵרְךָ֖֙ אֲשֶׁ֥֣ר בִּשְׁעָרֶֽ֔יךָ׃
איסור מלאכה היא פרטית - ׳לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך...׳ - מצוות עשה של קדושת היום היא כללית - ׳זכור׳
=-=-
https://www.sefaria.org.il/Exodus.20.10?lang=he&aliyot=0&p2=Jerusalem_Talmud_Nazir.6.1.2&lang2=he
שְׁלֹשָׁה מִינִין אֲסוּרִין בַּנָּזִיר כול׳.
הַטּוּמְאָה. דִּכְתִיב כָּל־יְמֵי הַזִּירוֹ לַיי֨ עַל נֶפֶשׁ מֵת לֹא יָבֹא.
תִּגְלַחַת. דִּכְתִיב כָּל־יְמֵי נֶדֶר נִזְרוֹ תַּעַר לא יַעֲבוֹר עַל רֹאשׁוֹ.
הַיּוֹצֵא מִן הַגֶּפֶן. דִּכְתִיב כָּל־יְמֵי נִזְרוֹ מִכָּל אֲשֶׁר יֵעָשֶׂה מִגֶּפֶן הַיַּיִן וגו׳.
תַּנֵּי רַב זַכַּיי קוֹמֵי רִבִּי יוֹחָנָן.
זִיבֵּחַ וְקִיטֵּר נִיסַּךְ בְּהֶעֱלֵם אֶחָד חַייָב עַל כָּל־אַחַת וְאַחַת.
אָמַר לֵיהּ רִבִּי יוֹחָנָן. בַּבְלַייָא. עָבַרְתְּ בְּיָדָךְ תְּלָתָא נְהָרִין וְאִתַּבְּרָת. וְאֵינוֹ חַייָב אֶלָּא אַחַת. עַד דְּלָא יַתְבְּרִינָהּ בְּיָדֵהּ יֵשׁ כָּאן אַחַת וְאֵין כָּאן הֵנָּה. מָאן דְּתָֽבְרָהּ בְּיָדֵהּ יֵשׁ כָּאן הֵנָּה וְאֵין כָּאן אַחַת.
רִבִּי בָּא בַּר מָמָל בְּעָא קוֹמֵי רִבִּי זְעִירָא.
וִיהֵא חַייָב עַל כָּל־אַחַת. כְּמָה דְּתֵימַר בַּשַׁבָּת.
לֹא תַעֲשֶׂה כָּל־מְלָאכָה כְּלָל. לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכָל מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם פְּרָט.
וַהֲלֹא הַבְעָרָה בִּכְלָל הָיָה וְיָצָא מִן הַכְּלָל לְלַמֵּד.
מַה הַבְעָרָה מְיוּחֶדֶת מַעֲשֵׂה יְחִידִים וְחַייָבִין עָלֶיהָ בִּפְנֵי עַצְמָהּ
אַף כָּל־מַעֲשֶׂה וּמַעֲשֶׂה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ לְחַייֵב עָלָיו בִּפְנֵי עַצְמוֹ.
וָכָא. לֹא תָעָבְדֵּם. כְּלָל. לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה פְּרָט.
וַהֲלֹא הִשְׁתַּחֲוָּיָה בִּכְלָל הָיָה וְלָמָּה יָצָאת מִן הַכְּלָל.
לְלַמֵּד. לוֹמַר לָךְ.
מַה הִשְׁתַּחֲוָּיָה מְיוּחֶדֶת מַעֲשֵׂה יְחִידִים וְחַייָבִין עָלֶיהָ בִּפְנֵי עַצְמָהּ
אַף כָּל מַעֲשֶׂה וּמַעֲשֶׂה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ לְחַייֵב עָלָיו בִּפְנֵי עַצְמוֹ.
אָמַר לָךְ. בַּשַּׁבָּת כָּלַל בְּמָקוֹם אֶחָד וּפִרֵט בְּמָקוּם אַחֵר.
וּבַעֲבוֹדָה זָרָה כְּלָל שֶׁהוּא בְצַד הַפְּרָט.
אָמַר לֵיהּ. וְהָֽכְתִיב לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵר.
הֲרֵי שֶׁכָּלַל בְּמָקוֹם אֶחָד וּפִרֵט בְּמָקוֹם אַחֵר.
אָמַר לֵיהּ. מִכֵּיוָן שֶׁאֵין אַתְּ לָמֵד מִצִּידּוֹ אֲפִילוּ מִמָּקוֹם אַחֵר אֵי אַתְּ לָמֵד.
=-=-
קרבן העדה על תלמוד ירושלמי נזיר ו׳:א׳:ג׳:ז׳
מעשה יחידים. שהיא אב מלאכה לעצמה:
-- זה תרגום של הבבלי - שבת ע׳ -
מָה הַבְעָרָה שֶׁהִיא אַב מְלָאכָה וְחַיָּיבִין עָלֶיהָ בִּפְנֵי עַצְמָהּ,
אַף כֹּל שֶׁהִיא אַב מְלָאכָה — חַיָּיבִין עָלֶיהָ בִּפְנֵי עַצְמָהּ.
האם גם בעבודה זרה יש אבות ותולדות? שהרי הירושלמי משווה לשון בע״ז ושבת. כנראה שכן:
עבודה זרה - הגמרא במסכת סנהדרין (סב.) עוסקת בעבודה זרה, ודנה באיסור לחקות את המעשים הנעשים במקדש (שחיטה, קבלת דם, זריקה והקטרה) בפני עבודה זרה. הגמרא מציינת, שהשובר מקל בפני עבודה זרה מבצע תולדה של איסור שחיטה ועובר על איסור עבודה זרה. כלומר, למרות שהשובר מקל לא שחט ממש, הגמרא מכנה זאת תולדת שחיטה משום שזהו מעשה הדומה לשחיטה.
אבל עדיין - האמירה היא:
מַה הַבְעָרָה מְיוּחֶדֶת מַעֲשֵׂה יְחִידִים וְחַייָבִין עָלֶיהָ בִּפְנֵי עַצְמָהּ
אַף כָּל־מַעֲשֶׂה וּמַעֲשֶׂה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ לְחַייֵב עָלָיו בִּפְנֵי עַצְמוֹ.
לפי הקורבן העדה - אם עשה אב וגם תולדה של אב אחר, אז עשה אב ותולדה, לא יהיה חייב שתיים? יש פה שתי שאלות שאינם קשורות, החילוק בין אב לתולדה - והחילוק בין מלאכה למלאכה.
ועוד האמירה שמודדים ׳מעשה׳ בירושלמי חסר בבלי, ונראה היא גם מצטרפת ליחיד - מעשה יחיד.
לי נראה - לא תבערו אש בכל משבתיכם - היחיד מצווה, בכל בית ובית כל מושב ומושב, והיה מקום לומר ש׳לא תעשו מלאכה׳ היא כללי - ושניים שעשו מלאכה חייבים - אלא לומדים מהבערה מעשה יחיד...
=-=-=-
https://www.shoresh.org.il/spages/articles/yerushalmi-%20which%20are%20the%20singels.htm
המשנה במסכת תענית אומרת: "הגיע שבעה עשר במרחשון ולא ירדו גשמים התחילו היחידים מתענין".
-יש הבדל משמעותי בין התלמודים.
בבבלי היחידים באים בכח מעלתם העצמית, שהיא חכמתם בתורה. מתוך כך הם ראויים לעמוד בתפילה בעבור הציבור.
לעומת זאת בירושלמי הם באים מכח מסירותם להנהגת הציבור. תפקידם ומסירותם מעמיד אותם במקום של קרבת א-לוקים, במיוחד כשהם באים בעבור הציבור. כח הציבור הוא הכח של התפילה.
--
- ולי נראה שהבבלי פותח דיון דומה, וגם בבלי יש סוגיא אזלא לכיוון יחידים הם שליחים של הציבור
=-==-
האם הפטור של שניים שעשו מלאכה מעיד על פטור לכלל - הכלל אינו מצווה בלא תעשה? נראה שתים שעשו מלאכה בכל מקום מופיע כשתי יחידים ולא קהילה - צריך לבדוק
=-=-
עירובין ע״ה
מתני'
שתי חצירות זו לפנים מזועירבה הפנימית ולא עירבה החיצונה הפנימית מותרת והחיצונה אסורההחיצונה ולא הפנימית שתיהן אסורותעירבה זו לעצמה וזו לעצמה זו מותרת בפני עצמה וזו מותרת בפני עצמהרבי עקיבא אוסר החיצונה שדריסת הרגל אוסרתהוחכ"א אין דריסת הרגל אוסרתהשכח אחד מן החיצונה ולא עירבהפנימית מותרת והחיצונה אסורהמן הפנימית ולא עירב שתיהן אסורותנתנו עירובן במקום אחדושכח אחד בין מן הפנימית בין מן החיצונה ולא עירבשתיהן אסורותואם היו של יחידים אינן צריכין לערב:
...
ואם היו של יחידים וכו':
אמר רב יוסף
היו ג' אסורין
לא תציתו ליהאנא אמריתה ניהלה ומשמיה דרב אדא בר אהבה אמריתה ניהלההואיל ואני קורא בהן רבים בחיצונה
מריה דאברהם
רבים ברבי איחלף לי
לעולם מותרות עד שיהו שנים בפנימית ואחד בחיצונה
ונכרי הרי הוא כרבים
פנימי נותן את עירובו ודיו
אפילו חיצון חיצון בית שער הוא חיצון של פנימי
=-=-
חֲבָרַייָא אָֽמְרֵי.
נראה לי שההלכה 3 ימים לפני שבת לא צרין על עיר מוכיח שקיימת מצוות זכור ועונג לאומה, אע״פ שאין איסור מלאכה
https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Sabbath.30.13?lang=he&with=all&lang2=he
הלכות שבת פרק ל׳ הל׳ י״ג
אֵין צָרִין עַל עֲיָרוֹת שֶׁל עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת פָּחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה יָמִים קֹדֶם הַשַּׁבָּת. כְּדֵי שֶׁתִּתְיַשֵּׁב דַּעַת אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה עֲלֵיהֶן וְלֹא יִהְיוּ מְבֹהָלִים וּטְרוּדִים בְּשַׁבָּת. אֵין מַפְלִיגִין בִּסְפִינָה פָּחוֹת מִשְּׁלֹשָׁה יָמִים קֹדֶם הַשַּׁבָּת כְּדֵי שֶׁתִּתְיַשֵּׁב דַּעְתּוֹ עָלָיו קֹדֶם הַשַּׁבָּת וְלֹא יִצְטַעֵר יֶתֶר מִדַּאי. וְלִדְבַר מִצְוָה מַפְלִיג בַּיָּם אֲפִלּוּ בְּעֶרֶב שַׁבָּת. וּפוֹסֵק עִמּוֹ לִשְׁבֹּת וְאֵינוֹ שׁוֹבֵת. וּמִצּוֹר לְצִידֹן וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן אֲפִלּוּ לִדְבַר הָרְשׁוּת מֻתָּר לְהַפְלִיג בְּעֶרֶב שַׁבָּת. וּמָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא יַפְלִיג בְּעֶרֶב שַׁבָּת כְּלָל אֵין מַפְלִיגִין:
הלכות שבת פרק ב׳ הל׳ כ״ה
No comments:
Post a Comment