Sunday, August 29, 2021

חובת - לא תעמוד על דם רעך

 לשיטת הרב ראם הכהן, יש חובה לתרום דם.

א) יש מצווה, לא תעשה, לא להתעלם כאשר רעך יש לו צורך, וניזוק.

ב) חובת האומה להעמיד בנק דם, ולשמור על בריאות הציבור

כך הבנתי מדבריו



https://www.sefaria.org.il/Leviticus.19.16?lang=he&with=all&lang2=he


לֹא־תֵלֵ֤ךְ רָכִיל֙ בְּעַמֶּ֔יךָ לֹ֥א תַעֲמֹ֖ד עַל־דַּ֣ם רֵעֶ֑ךָ אֲנִ֖י ה׳׃


https://www.sefaria.org.il/Sanhedrin.73a.1?lang=he&with=all&lang2=he

מצוות לא תעשה, רצ״ז




דבר אחר לא תלך רכיל ארבע מדות יש בו באותו מקרא שתי מדות של צדיקים ושתי מדות של רשעים. שתי מדות של צדיקים כיצד. צא ולמד ממשה ואהרן שנתכוונו ועשו שלום בין ישראל לאביהם שבשמים בין אדם לחברו בין איש לאשתו, מתוך דיניהם נקבע שם טוב להם ולבניהם ולבני בניהם עד סוף כל הדורות שנאמר הוא משה ואהרן. שתי מדות של רשעים כיצד צא ולמד מדתן ואבירם הרשעים שנתכוונו ועשו מחלוקת בין ישראל לאביהם שבשמים בין אדם לחברו בין איש לאשתו מתוך דרכיהם נקבע שם רע לבניהם ולבני בניהם עד סוף כל הדורות שנאמר הוא דתן ואבירם. 

לא תעמוד על דם רעך מנין אם ידעת לו זכות אל תשתוק לו עליו תלמוד לומר לא תעמוד על דם רעך. 

מנין אם ראית שטובע בנהר או ליסטים באין עליו או חיה רעה באה עליו אתה חייב להצילו תלמוד לומר לא תעמוד על דם רעך. 

מנין הרודף אחר חברו להרגו חייב אתה להצילו בנפשו תלמוד לומר לא תעמוד על דם רעך. 

הא מהכא נפקא מהתם נפקא אבדת גופו מנין תלמוד לומר והשבותו לו, אי מהתם הוה אמינא הני מילי בנפשיה אבל מיטרח ומיגר אגירי לא, קא משמע לן:

https://www.sefaria.org.il/Yalkut_Shimoni_on_Torah.612.5?vhe=Yalkut_Shimoni_on_Torah&lang=bi&with=all&lang2=en




משנה תורה, הלכות רוצח ושמירת נפש י״א:ד׳

אֶחָד הַגַּג וְאֶחָד כָּל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה וְרָאוּי שֶׁיִּכָּשֵׁל בָּהּ אָדָם וְיָמוּת. כְּגוֹן שֶׁהָיְתָה לוֹ בְּאֵר אוֹ בּוֹר בַּחֲצֵרוֹ בֵּין שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַיִם בֵּין שֶׁאֵין בּוֹ מַיִם חַיָּב לַעֲשׂוֹת חֻלְיָא גְּבוֹהָה עֲשָׂרָה טְפָחִים. אוֹ לַעֲשׂוֹת לָהּ כִּסּוּי כְּדֵי שֶׁלֹּא יִפּל בָּהּ אָדָם וְיָמוּת. וְכֵן כָּל מִכְשׁל שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנַת נְפָשׁוֹת מִצְוַת עֲשֵׂה לַהֲסִירוֹ וּלְהִשָּׁמֵר מִמֶּנּוּ וּלְהִזָּהֵר בַּדָּבָר יָפֶה יָפֶה. שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ד ט) "הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ". וְאִם לֹא הֵסִיר וְהֵנִיחַ הַמִּכְשׁוֹלוֹת הַמְּבִיאִין לִידֵי סַכָּנָה בִּטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה וְעָבַר בְּ(דברים כב ח) "לֹא תָשִׂים דָּמִים":

הפלא הו שמקור הלימוד אינו מאפיין שמירה מנזק:


ואפשר שאני לומד חובת עשה לשמור מנזק מדין כללי, כלומר כאשר אני מזהה את עצמי עם האומה המקבל את התורה במעמד הר סיני, אני כחלק מהציבור חייב לשמור את עצמי מלהינזק.  אפילו נזק שכלי.  ואפשר כיחיד אין לי חובה כזו, לשמור על עצמי בעולמי הפרטי, ויש הגיון בזה שעיקר הלימוד מחובת מעקה שלא יפול הנופל, כלומר אני בביתי יודע להיזהר, אבל האורח שאינו מכיר יכול להינזק.  וכן מעמד הר סיני, כאשר אני בתוך חברה לומדת אני חייב להיזהר שהקהל לא ישכח (הדיבור ביחיד בספר דברים מתיחס לכלל היחיד ומאוחד ולא להרבה פרטים).


אם כך, אפשר שחיוב דם היא סוג של מעקה חברתי?

וגם אפשר שיש קושי לרופא לסכן את עצמו אפילו לקהל...


No comments:

Post a Comment